|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ASWI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ASWI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pokročilé softwarové inženýrství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
1 / 6
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
12
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KIV/PSWI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/ZSW-E nebo KIV/ZSWI a KIV/MNS a KIV/OKS a KIV/DB1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/VS, KIV/VSSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dát studentům důkladnou znalost a praktickou zkušenost s klíčovými technikami pro efektivní zaznamenání požadavků a řízení změn v rámci iterativně vedeného vývoje, při posílení vědomostí o celkovém procesním rámci vývoje software.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování a průběžné obhajování meziproduktů semestrálního softwarového projektu řešeného v týmu v rámci časové dotace pro cvičení a samostudium. Příprava samostudiem na vybraná témata probíraná na přednáškách.
Jednotlivé části práce v předmětu a také zkouška jsou hodnoceny body (celkový součet max. 100, hodnocení projektu tvoří 60 % celku). Zápočet bude udělen při získání alespoň 1/2 bodů za celý projekt. Za správné reakce ve znalostních kvízech, výrazně nadstandardní přínosnou aktivitu na přednáškách a v projektu je možno získat bonusové body. Zkouška je písemná, mohou být položeny doplňující ústní otázky; pro absolvování je nutné získání alespoň 1/2 bodů z maxima. K absolvování předmětu je nutné získání minimálně 2/3 celkových bodů.
Mezní termín pro získání zápočtu: poslední pátek části zkouškového období před letními prázdninami, dle harmonogramu ak. roku.
Podrobněji viz Courseware stránky předmětu.
Upozornění:
* Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
* Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
Přehled témat přednášek (nejedná se o rozpis do výukových týdnů).
1. Motivace k předmětu. Etika a profesionalita v sw inženýrství.
2. Softwarový proces a jeho části, speciální případy, vztah/kontext k systémovému inženýrství a řízení jakosti sw.
3. Modely životního cyklu software, diskuse jejich vlastností. Iterativní vývoj software - prvky, postupy, fáze. Příklady konkrétních metodik - Scrum, RUP, V-model, DevOps.
4. Základy měření v oblasti software. Plánování a řízení vývoje sw, plán projektu a iterace. Odhady, měření a úpravy postupu.
5. Činnosti při definování produktu. Definice účelu sw produktu. Metody získávání, analýzy a dokumentace požadavků. Podrobná analýza a definice požadavků (funkční, mimofunkční), případy užití a user stories, související modely.
6. Architektura softwarového systému - prvky, pohledy, související dokumenty a modely. Souvislost požadavků a návrhu sw. Ověření architektury, spustitelná architektura.
7. Činnosti při konstrukci produktu. Konfigurační řízení - základní pojmy. Správa změn, verzí a sestavení, související postupy a vzory, podpůrné nástroje. Souvislost konfiguračního řízení s ostatními disciplinami ve vývoji sw systémů.
8. Předání produktu a uzávěrka projektu. Činnosti při nasazení produktu, provozu a údržbě, související nástroje a činnosti z oblasti IT governance. Průběžné dodávání a nasazování (CD, DevOps). Vyřazení produktu z provozu.
9. Kvalita v softwarovém inženýrství. Metody související s QA: metriky, verifikace a validace, reviews. QA systémy a normy pro oblast software (mj. CMMI, EN 50128, ISO 26262).
10. Zvaná přednáška (použití konkrétní metodiky nebo technik v praxi, případová studie vývoje sw systému, apod.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Přemysl Brada, MSc., Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Přemysl Brada, MSc., Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Přemysl Brada, MSc., Ph.D. (100%),
Ing. Petr Pícha (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Larman, Craig. Agile and iterative development : a manager's guide. Boston : Addison-Wesley, 2004. ISBN 0-13-111155-8.
-
Základní:
Ambler, S., Lines, M. Choose your WoW: A Disciplined Agile Delivery Handbook. Project Management Institute, 2020. ISBN 978-1628256505.
-
Základní:
kolekce odborných článků z oblasti sw inženýrství; viz stránky předmětu
(různí)
-
Základní:
Berczuk, Stephen P.; Appleton, Brad. Software configuration management patterns : effective teamwork, practical integration. Boston : Addison-Wesley, 2003. ISBN 0-201-74117-2.
-
Rozšiřující:
Karl Wiegers. Software requirements. 2003. ISBN 0-7356-1879-8.
-
Rozšiřující:
Cohn, Mike. Succeeding with agile : software development using Scrum. Upper Saddle River : Addison-Wesley, 2010. ISBN 978-0-321-57936-2.
-
Doporučená:
Humble, Jez; Farley, David. Continuous delivery : reliable software releases through build, test, and deployment automation. 2011. ISBN 978-0-321-60191-9.
-
Doporučená:
Kroll, Per; Kruchten, Philippe. The Rational unified process made easy : a practitioner's guide to the RUP. Boston : Addison-Wesley, 2003. ISBN 0-321-16609-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
32
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
24
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
90
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
přehledově znát notaci UML, její možnosti a typy diagramů, s podrobnějšími znalostmi nejčastěji používaných částí |
umět vysvětlit principy práce databázových a webových aplikací |
vysvětlit základní součásti životního cyklu softwarového systému, klíčové postupy a metody používané při tvorbě větších softwarových systémů |
rozumět významu kvality software a umět vysvětlit způsoby jejího zajištění |
popsat způsoby modelování a dokumentace software |
znát způsoby použití nástrojů pro efektivní tvorbu programového kódu |
chápat význam a způsoby využití informatiky ve společnosti jako celku i jednotlivých oborových oblastech |
Předpokládané znalosti lze získat např. absolvováním KIV/DB1, KIV/ZSWI a KIV/OKS. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
efektivně programovat alespoň v jednom vyšším programovacím jazyce, včetně práce s knihovnami, návrhovými vzory a vývojovými prostředími |
pracovat jako člen týmu se samostatnou odpovědností za konkrétní součást rozsáhlého systému |
realizovat a dokončit samostatný projekt podle konkrétního zadání |
vytvářet srozumitelnou dokumentaci k programovým dílům, včetně UML diagramů tříd a případů užití |
testovat i složitější počítačový či informační systém, nalézt v něm chybu a najít kroky k jejímu odstranění |
utřídit, zpracovat a prezentovat získané informace písemnou i ústní formou v českém i anglickém jazyce; vytvořit dokumentaci k realizovanému dílu nebo jeho součásti |
Předpokládané dovednosti lze získat např. absolvováním KIV/DB1, KIV/ZSWI a KIV/OKS. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
vyhledat, utřídit, zpracovat a prezentovat získané informace písemnou i ústní formou v českém i anglickém jazyce; vytvořit dokumentaci k realizovanému dílu nebo jeho součásti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit postupy plánování a řízení softwarových projektů, využití konkrétních meziproduktů, postupů a nástrojů pro tuto činnost. Diskutovat rozdílné druhy metodik vývoje (sekvenční, iterativní, agilní) a jejich vhodné použití v konkrétním kontextu |
vysvětlit různé způsoby popisu uživatelských požadavků na softwarový systém, návrhu jeho technického řešení a ověření kvality. Rozumět souvislostem s prostředím a oblastí působnosti zákazníka |
popsat a ilustrovat postupy a vzory pro řízení konfigurace během vývoje a údržby softwarového produktu, rozumět využití souvisejících nástrojů |
charakterizovat způsoby komunikace s různými rolemi souvisejícími s vývojem a provozem softwarových systémů |
rozumět principům měření software, popsat základní metriky produktové a procesní |
charakterizovat možnosti, podmínky a omezení využití poznatků informatiky v dalších oborech. Uvědomovat si význam a přínosy i negativní vlivy moderních informačních a komunikačních technologií na společnost |
charakterizovat vlastnosti programů a algoritmů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sbírat, analyzovat, třídit a popisovat požadavky na softwarový systém s ohledem na business cíle zákazníka; prakticky aplikovat UML a dokumentaci (Vize, Specifikace požadavků) v tomto kontextu |
vhodně vybrat a použít metriky pro analýzu kvantitativních a kvalitativních charakteristik vyvíjeného produktu či vývojového postupu |
analyzovat a navrhnout varianty vhodného technologického řešení pro projektovaný systém a doporučit konkrétní volbu |
samostatně navrhovat nebo rozšiřovat rozsáhlé softwarové systémy s různými druhy architektur (samostatné, webové, servisně orientované). Vytvořit kvalitní dokumentaci k realizovanému dílu či návrhu architektury ještě projektovaného systému |
vhodně zvolit metodiku vedení projektu včetně potřebných technických prací a související podpůrné nástroje s ohledem na jeho kontext, sledovat postup projektu a reagovat na situace v jeho průběhu |
efektivně používat postupy a nástroje pro správu změn a správu verzí při vývoji software. Umět demonstrovat vývoj projektu na základě nasbíraných dat správy změn, včetně propojení správy změn a verzí |
analyzovat i nestandardní požadavky a situace a zpravidla navrhnout řešení postavené na netriviální modifikaci stávajících postupů a komponent |
komunikovat s lidmi jak z oblasti ICT tak z jiných oborů, a to jak partnery (členy týmu), tak i se zákazníky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých. Dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|