|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / ZVSE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
ZVSE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Západní, východní a střední Evropa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/ZVSE
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se primárně věnuje průřezovým evropským tématům. V popředí pozornosti stojí velké posuny a zvraty evropských dějin, které znamenaly epochální změny ve vývoji chápání role států, geopolitického postavení mocností, ekonomických vztahů i v politickém myšlení (blok A: například velké zámořské objevy, revoluce, konflikty, hospodářské krize). Druhým tématickým okruhem kurzu jsou problémy spadající geograficky do jedné oblasti, které však měly vliv na formování celoevropské politiky (blok B: např. východní otázka, fenomén střední Evropa). Dalším cílem kurzu bude analyzovat vybraná specifická témata parciálně společná pro západní, střední i východní Evropu. Cílem bude tuto problematiku srovnávat a najít její evropský význam (blok C: původ a formy antisemitismu, totalitarismus). Seminář si klade za cíl vybraná témata prohloubit formou referátů, které budou impulsem ke společné diskusi.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test Ústní nebo písemná zkouška viz sylabus přemětu
|
Obsah
|
Témata přednášek: Blok A: 1. Kolonialismus, modernizace, industrializace a posuny centrum-periferie 2. Francouzská revoluce a napoleonská epocha 3. První světová válka a její důsledky pro ZSVE 4. Druhá světová válka a její důsledky pro ZSVE
Blok B: 5. Střední Evropa I. - integrovaná, "idea státu rakouského" 6. Střední Evropa II. - desintegrovaná, "od Habsburka k Hitlerovi" 7. Střední Evropa III. - Evropská unie a východní rozšíření 1989-2004 8. Východní otázka do Berlínského kongresu 1878 9. Východní otázka po Berlínském kongresu 1878
Blok C: 10. Židovství, sionismus a antisemitismus v ZSVE 11. Holocaust - skutečné události, kolektivní paměť a vyrovnání se s minulostí 12. Bolševismus - příklad totalitního systému 13. Shrnutí, popřípadě prohloubení některých problémů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Aron, Raymond. Demokracie a totalitarismus. 2. vyd. Brno : Atlantis, 1993. ISBN 80-7108-064-0.
-
Základní:
Jäckel, Eberhard. Hitlerův světový názor : projekt jedné vlády. Vyd. 1. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-254-6.
-
Základní:
Míšková, A. Hodina pravdy - rok diskusí,. Dějiny a současnost 5/1997,, 1997.
-
Základní:
Křen, Jan. Konfliktní společenství : Češi a Němci 1780-1918. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0337-1.
-
Základní:
Manfred, Al'bert Zacharovič. Napoleon Bonaparte. 2. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1983.
-
Základní:
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí : Ekonomické změny a vojenské konflikty v letech 1500-2000. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
Rozšiřující:
Kořalka, Jiří; Nodl, Martin. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815 - 1914 : sociálněhistorické souvislosti vytváření novodobého národa a národnostní otázky v českých zemích. Praha : Argo, 1996. ISBN 80-7203-022-1.
-
Rozšiřující:
Arendtová, H. Eichmann v Jeruzalémě. Zpráva o banalitě zla,.
-
Rozšiřující:
Moravcová, D. Hitler, holokaust a "obyčejní" Němci. in: Dějiny a současnost 5/1997,, 1997.
-
Rozšiřující:
Goldhagen, Daniel Jonah. Hitlerovi ochotní katani. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-206-5.
-
Doporučená:
Galandauer, Jan. František Ferdinand d'Este. 1. vyd. Praha : Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0350-1.
-
Doporučená:
Bullock, Alan. Hitler a Stalin : paralelní životopisy. Praha ; BETA-Dobrovský, 2001. ISBN 80-7306-018-3.
-
Doporučená:
Uhlíř, D. Slunce nad Slavkovem. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Ash, T. G. Svobodný svět. Amerika, Evropa a budoucnost Západu.. Praha - Litomyšl, 2006.
-
Doporučená:
Sked, A. Úpad a pád habsburské říše,. Praha,, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět nemá podmiňující předmět |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se orientuje v průřezových evropských tématech od 15. století do přelomu 20./21. století. Dokáže zasadit konkrétní událost do časového rámce i širších souvislostí. Seznámí se s různými teoretickými a ideologickými pohledy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|