|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / UEDB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
UEDB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do environmentálních dějin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
55 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s relativně novým historiografickým přístupem, tzv. environmentálními dějinami. V průběhu kurzu studenti získají základní vhled do problematiky vzájemné interakce přírodního prostředí a lidské společnosti v dějinách, a rovněž se seznámí se základními teoretickými a metodologickými koncepty environmentálního přístupu v historiografii. Díky tomu získají povědomí o možnostech využití poznatků a metod různých vědních oborů (např. archeologie, ekologie, geografie, klimatologie, biologie apod.) k historickému bádání a interpretaci dějin lidské společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přenášené látky a literatury
|
Obsah
|
1. Úvod: co jsou environmentální dějiny?
2. Předchůdci environmentalismu a environmentálních dějin I.: antická tradice
3. Předchůdci environmentalismu a environmentálních dějin II.: novověká tradice
4. Předchůdci environmentalismu a environmentálních dějin III.: 19. století
5. Předchůdci environmentalismu a environmentálních dějin IV.: přelom 19. a 20. století
6. Počátky environmentální historiografie (do 70./80. let 20. století): škola Annales
7. Kořeny moderního environmentálního přístupu k dějinám a etablování environmentálních dějin v USA
8. Osobnosti, přístupy a témata environmentálních dějin (od 70./80. let 20. století) I.
9. Osobnosti, přístupy a témata environmentálních dějin (od 70./80. let 20. století) II.
10. Teorie a metody environmentálních dějin a příklady jejich aplikace I.
11. Teorie a metody environmentálních dějin a příklady jejich aplikace II.
12. Aktuální témata a trendy environmentálních dějin I.
13. Aktuální témata a trendy environmentálních dějin II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ponting, Clive. Zelené dějiny světa : životní prostředí a kolaps velkých civilizací. První české vydání. 2018. ISBN 978-80-246-2496-9.
-
Rozšiřující:
Simmons, I. G. Global Environmental History 10,000 BC to AD 2000.. 2008.
-
Rozšiřující:
Behringer, Wolfgang. Kulturní dějiny klimatu : od doby ledové po globální oteplování. Vyd. 1. Praha ; Paseka, 2010. ISBN 978-80-7432-022-4.
-
Rozšiřující:
Fagan, Brian. Malá doba ledová : Jak klima formovalo dějiny v letech 1300-1850. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1457-3.
-
Rozšiřující:
Diamond, Jared M. Osudy lidských společností : střelné zbraně, choroboplodné zárodky a ocel v historii. 1. vyd. Praha : Columbus, 2000. ISBN 80-7249-047-8.
-
Rozšiřující:
William F. Ruddiman. Pluhy, nemoci a ropa. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1860-1.
-
Rozšiřující:
McNeill, John Robert. Something new under the sun : an environmental history of the twentieth-century world. New York : Norton, 2000. ISBN 0-393-04917-5.
-
Rozšiřující:
Penna, Anthony N. The human footprint a global environmental history. Second edition. 2015. ISBN 978-1-118-91260-7.
-
Rozšiřující:
GLACKEN, Clarence James. Traces on the Rhodian Shore. Nature and Culture in Western Thought from Ancient Times to the End of the Eighteenth Century. Berkeley, Los Angeles, London, 1976.
-
Doporučená:
Diamond, Jared M. Collapse : how societies choose to fail or succeed. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03337-5.
-
Doporučená:
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Doporučená:
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Doporučená:
Baker, Alan Reginald Harold. Geography and history : bridging the divide. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-521-28885-9.
-
Doporučená:
Parker, G. Global Crisis: War, Climate Change & Catastrophe in the Seventeenth Century. New Haven, 2013.
-
Doporučená:
Schama, Simon. Krajina a paměť. Vyd. 1. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-803-9.
-
Doporučená:
Toynbee, Arnold. Lidstvo a matka Země : vyprávění o dějinách světa. Vyd. 1. Praha : Práh, 2001. ISBN 80-7252-053-9.
-
Doporučená:
Beneš, Jaromír. Počátky zemědělství ve Starém světě. České Budějovice, Praha: Epistémé, Academia, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vývoj světových dějin na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat dějiny environmentálního myšlení od antiky po současnost |
charakterizovat environmentální dějiny jako historiografický přístup |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat vlivy přírodního prostředí na dějiny |
analyzovat vliv a význam environmentálních faktorů na dějiny v dlouhodobém i krátkodobém měřítku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
|
|
|
|