|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / PDHN1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
PDHN1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané problémy z dějin 20. století 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými problémy dějin první poloviny 20. století. Jednotlivé přednášky zmapují nejdůležitější události a momenty let 1918-1945, ať už se jedná o slovy Johna Maynarda Keynese "kartaginský mír", vnucený Německu ve Versailles, o pokusy o řešení problému kolektivní bezpečnosti ve 20. a 30. letech 20. století, o nástup fašismu v Itálii a nacionálního socialismu v Německu, o španělskou občanskou válku nebo o akceleraci událostí, na jejichž konci vypukla druhá světová válka.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky - ověřované ústní zkouškou.
|
Obsah
|
Pařížská mírová konference; mírová smlouva s Německem; mírové smlouvy s ostatními poraženými státy; charakteristika versailleského systému.
Problém kolektivní bezpečnosti a odzbrojení ve 20. letech 20. století; jejich vzájemný vztah a pokusy o jejich řešení - Esherův plán; Smlouva o vzájemné pomoci; Ženevský protokol, Rýnský garanční (Locarnský) pakt, Briand-Kellogův pakt
Problém německých reparací a pokusy o jeho řešení - peripetie konferenčních jednání; okupace Porúří; Dawesův plán; Youngův plán; Hooverovo moratorium
Počátky a formování fašistické diktatury v Itálii
Velká Británie, Francie a Německo ve 20. letech 20. století.
Světová hospodářská krize a její důsledky pro Evropu.
Nástup nacistů k moci v Německu; převzetí moci Adolfem Hitlerem.
Pokusy o řešení problému kolektivní bezpečnosti v Evropě ve 30. letech 20. století.
Peripetie evropské politiky v letech 1933-1936 - italský návrh na pakt čtyř velmocí; zavedení všeobecné branné povinnosti v Německu; námořní dohoda mezi Velkou Británií a Německem; obsazení Porýní, Osa Berlín-Řím.
Občanská válka ve Španělsku.
Fenomén appeasementu.
Evropa v předvečer druhé světové války.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Základní:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé : velká politika 1938-1991. Díl I., Světová válka a nukleární mír 1938-1964. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
-
Rozšiřující:
Kershaw, I. Hitler 1889 - 1936. Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Kershaw, I. Hitler 1936 - 1945. Praha, 2005.
-
Doporučená:
GILBERT, M. Dějiny dvacátého století, I. Praha, 2005.
-
Doporučená:
MacMillanová, M. Mírotvorci: Pařížská konference 1919. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Ellinger, J. Neville Chamberlain. Od usmiřování k válce: britská zahraniční politika, 1937 - 1940. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Beevor, A. Španělská občanská válka, 1936 - 1939. Praha, Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Novotný, Lukáš; Kodet, Roman. Velká Británie a konference v Locarnu : příspěvek ke studiu kolektivní bezpečnosti ve 20. letech 20. století. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2013. ISBN 978-80-261-0265-6.
-
Doporučená:
Moravcová, Dagmar. Výmarská republika : problémy demokracie v Německu 1918-1932. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1176-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
78
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
přehled o nejdůležitějších událostech světových dějin v období 1918-1939 |
orientovat se v základní problematice světových dějin v období 1918-1939 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších událostí světových dějin v letech 1918-1939 |
charakterizovat důležité osobnosti světových dějin v letech 1918-1939 |
popsat důležité momenty světových dějin v letech 1918-1939 |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat nejdůležitější události světových dějin v letech 1918-1939 |
interpretovat důsledky klíčových momentů světových dějin v letech 1918-1939 |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností světových dějin v letech 1918-1939 |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|