|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / JTHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
JTHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Japonský totalitarismus 1868-1945
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
8
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami Japonska v letech 1868-1945. Hlavní pozornost bude věnována politické a společenské situaci v Japonsku, jež umožnila vznik specifického totalitního režimu, který se svými prvky lišil od příbuzných systému v Evropě a Asii. Dalším předmětem zájmu pak bude japonský militarismus a expanzionismus, jehož vyvrcholením byl útok na americkou základnu v Pearl Harboru v roce 1941. Studenti budou také seznámeni s odkazem japonského totalitarismu v soudobé japonské historické paměti.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Restaurace Meidži a předpoklady pro vznik totalitního režimu v Japonsku
2. Reformy Meidži a vznik moderního Japonska
3. Japonsko ne cestě mezi světové velmoci
4. Demokracie Taišó a vzestup japonského militarismu
5. Mukdenský incident a počátek japonské agrese v Číně
6. Vnitropolitický a společenský vývoj Japonska ve 30. letech 19. století
7. Japonská agrese v Číně 1937 - 1941
8. Japonsko a Západ v letech 1937 - 1941
9. Válka v Pacifiku 1
10. Válka v Pacifiku 2
11. Japonská válečná společnost a politika
12. Historický odkaz japonského totalitarismu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Reischauer, Edwin O.; Craig, Albert M. Dějiny Japonska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-391-6.
-
Základní:
Skřivan, Aleš. Lexikon světových dějin 1492-1914. Praha : Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2002. ISBN 80-86493-06-7.
-
Doporučená:
Jansen, Marius B. (ed.). The Cambridge Histrory of Japan, vol. 5 The Nineteenth Century. Cambridge : Cambridge University Press, 1989.
-
Doporučená:
Duus, Peter (ed.). The Cambridge Histrory of Japan, vol. 5 The Twentieth Century. Cambridge : Cambridge University Press, 1989.
-
Doporučená:
Jansen, Marius B. The Making of Modern Japan. Cambridge. London : The Belknap Press of Harward University Press, 2002.
-
Doporučená:
Toland, J. The Rising Sun. The Decline and Fall of the Japanese Empire 1936 - 1945.. New York, 1971.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních chronologii dějin Dálného východu |
uvědomovat si variabilitu totalitních režimů a jejich ideologií |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět textu v české jazyce |
číst a porozumět textu v anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní problémy japonských dějin 19. a 20. století |
orientovat se v japonské vnitřní i zahraniční politice 19. a 20. století |
charakterizovat vznik a strukturu japonského autoritářství a militarismu v 19. a 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně interpretovat nejvýznamnější události japonských dějin 19. a 20. století |
zhodnotit význam modernizace Japonska v 19. a 20. století |
kriticky analyzovat vliv japonské kultury a osobností na dějiny Japonska v 19. a 20. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|