|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DKVN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DKVN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny koncentračních táborů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Dějiny koncentračních a vyhlazovacích táborů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s nacistickými tábory, jejich typologií a genezí. Student se bude orientovat v účelu konkrétních táborů a jejich proměně v průběhu let, to vše se zohledněním vzrůstající brutality architektů a vykonavatelů nacistické ideologie. Důraz bude kladen na rozvoj instituce koncentračního tábora, na vývoj likvidačních metod aplikovaných na nežádoucích skupinách obyvatelstva (v rámci konečného řešení židovské otázky pak především na Židech), přičemž zvláštní pozornost bude věnována tzv. táborům okamžitého vyhlazení.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené látky a literatury.
|
Obsah
|
1. Typologie nacistických táborů (koncentrační tábory, vyhlazovací tábory, kombinované tábory).
2. Síť NS-koncentračních táborů (KZ) a její geneze.
3. Program "eutanazie" (T4) a vývoj likvidačních technologií (mobilní a stacionární plynové komory).
4. Einsatzgruppen (Babí Jar, "dušegubky"), Fort VII, Chełmno nad Nerem (Kulmhof).
5. Osvětim a cyklon B. Kremace.
6. Ghetta a Operace Reinhardt.
7. SS-Sonderkommando Bełżec: laboratoř táborů Operace Reinhardt.
8. SS-Sonderkommando Sobibór.
9. SS-Sonderkommando Treblinka: nejvýkonnější tábor. První funkční fáze (Irmfried Eberl) a reorganizační intremezzo.
10. Treblinka: pod vládou Franze Stangla a likvidace tábora (Kurt Franz).
11. Zajatecký a koncentrační tábor Lublin, lidově zvaný Majdanek. Konec Operace Reinhardt a "Erntefest".
12. Osvobození nacistických táborů, informování veřejnosti, procesy s válečnými zločinci.
13. Shrnutí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Poprzeczny, Joseph. Hitlerův kat na Východě : Odilo Globocnik. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1768-0.
-
Základní:
Zámečník, Stanislav. To bylo Dachau. 1. vyd. Praha ; Paseka, 2003. ISBN 80-7185-536-7.
-
Základní:
Glazar, Richard. Treblinka, slovo jak z dětské říkanky. Vyd. 2. Praha : G plus G, 2007. ISBN 978-80-86103-96-9.
-
Základní:
Venezia, Shlomo. V pekle plynových komor. V Praze : Rybka Publishers, 2010. ISBN 978-80-87067-68-0.
-
Základní:
Chocholatý, Michal. Vzpoury v táborech smrti Treblinka a Sobibor. MEMO ISSN 1804-753X Roč. 6, č. 2 (2016), s. 6-32. 2017.
-
Rozšiřující:
Chocholatý, Michal. "Hrobaři, ti praví a nejbídnější, jsou tam vedle za valem." Psychologická percepce vyhlazovacího sektoru Treblinky a Sobiboru v širším "mezitáborovém" kontextu. Historický obzor ISSN 1210-6097 Roč. 28, č. 3/4 (2. 2017.
-
Rozšiřující:
Chocholatý, Michal. Majdanské plynové komory. Dvacáté století / The Twentieth Century ISSN 1803-. 2017.
-
Rozšiřující:
Chocholatý, Michal. Plynové komory v táborech smrti Treblinka a Sobibor z archeologické perspektivy. Zprávy České archeologické společnosti ISSN 1211-9. 2018.
-
Rozšiřující:
CHOCHOLATÝ, Michal. Poslední z táborů smrti. Přežili Treblinku a Sobibor. Praha, 2019.
-
Rozšiřující:
CHOCHOLATÝ, Michal. Treblinka a Sobibór. Vyhlazovací sektor Treblinky v druhé funkční fázi v porovnání se sektorem smrti v Sobiboru. Praha, 2020.
-
Rozšiřující:
Lanzmann, Claude. Zpráva o velikém neštěstí : [Lit. záznam dialogů filmu Šóá]. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0205-X.
-
Doporučená:
ARAD, J. Belzec, Sobibor, Treblinka. Vyhlazovací tábory akce Reinhard. Bbart, 2006.
-
Doporučená:
NYISZLI, Miklós. Byl jsem Mengeleho asistentem. Praha, 2017.
-
Doporučená:
SERENYOVÁ, Gitta. Do temnoty. Od milosrdné smrti k masovému vraždění. Praha, 2019.
-
Doporučená:
KLEE, Ernst. "Euthanasie" im Dritten Reich. Frankfurt am Main, 2014.
-
Doporučená:
PATFIELD, Peter. Himmler. Reichsführer SS. Olomouc, 1996.
-
Doporučená:
MONTAGUE, Patrick. Chełmno. Pierwszy nazistowski obóz zagłady. Wołowiec, 2014.
-
Doporučená:
KRAUS, Ota, KULKA, Erich. Noc a mlha. Praha, 1958.
-
Doporučená:
RHODES, Richard. Páni nad smrtí. SS skupiny zvláštního nasazení a počátek holocaustu. Praha, 2004.
-
Doporučená:
FRIEDLER, Eric, SIEBERTOVÁ, Barbara, KILIAN, Andreas. Svědkové z továrny na smrt. Historie a svědectví židovského Sonderkommanda v Osvětimi. Praha, 2007.
-
Doporučená:
WEBB, Chris, CHOCHOLATÝ, Michal. The Treblinka Death Camp. History, Biographies, Remembrance. Stuttgart, 2014.
-
Doporučená:
RAJCHMAN, Chil. Útěk z Treblinky. Český Těšín, 2010.
-
Doporučená:
KUWAŁEK, Robert. Vyhlazovací tábor v Belžci. Praha, 2020.
-
Doporučená:
WILLENBERG, Samuel. Vzpoura v Treblince. Český Těšín, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat dějiny Evropy 20. století na bakalářské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat typy nacistických táborů |
charakterizovat nacistické likvidační metody |
popsat síť nacistických koncentračních a vyhlazovacích táborů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat důsledky holocaustu, genocid a dalších nacistických zločinů na vývoj poválečné Evropy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|