|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DDHB2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DDHB2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do dějin dějepisectví 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHV/DDHB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními rysy vývoje evropské a české historiografie od počátku 19. století po současnost. Při výkladu jednotlivých etap vývoje dějepisectví je důraz kladen na: 1) povahu historiografie v jednotlivých vývojových etapách a její společenský a kulturní význam; 2) postavení historiografie v systému vědění a její vztahy k jiným disciplínám; 3) heuristiku, kritiku a techniku historické práce; 4) hlavní osobnosti a díla a jejich začlenění do procesu historického poznávání v jeho vývoji. Část výuky bude realizována kontaktní formou na základě samostatné práce zadané přednášejícím.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Zrod klasického historismu
2. Klasický historismus a jeho vývoj v průběhu 19. století
3. Česká historiografie první poloviny 19. století
4. Česká historiografie druhé poloviny 19. století
5. Historická sociální věda v Německu
6. Marxistická historiografie
7. Škola Annales
8. Meziválečná československá historiografie
9. Historická antropologie a mikrohistorie
10. Obrat ke kultuře a gender jako kategorie historického bádání
11. Československá historiografie 1948?1989
12. Orální historie
13. Současná historiografie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V rámci semináře se pracuje s webovým programem Google Classroom (nahrávání podkladů a materiálů, zadávání, vybírání a hodnocení průběžných úkolů apod.).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šusta, Josef. Dějepisectví. Praha : Historický klub, 1933.
-
Základní:
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Základní:
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Základní:
Beneš, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha : Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-126-9.
-
Základní:
Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
-
Rozšiřující:
Štaif, J. František Palacký. Život, dílo, mýtus.. Praha, 2009.
-
Rozšiřující:
Marek, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0284-7.
-
Doporučená:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Doporučená:
Kučera, Karel. Historie & historici. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-589-0.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Kosmova kronika : Studie k počátkům českého dějepisectví a politického myšlení. Praha : Academia, 1968.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. 1. vyd. Praha/Litomyšl : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-229-5.
-
Doporučená:
Havelka, Miloš,1985. Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Torst Praha.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
44
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní problematice vývoje historického myšlení |
orientovat se v dějinách dějepisectví od jeho počátků do 19. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět textu v české jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní epochy dějin dějepisectví v 19. a 20. století |
orientovat se v základních dílech dějin dějepisectví v 19. a 20. století |
charakterizovat jednotlivé směry historického bádání v 19. a 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a samostatně kriticky reflektovat nejvýznamnější díla dějepisectví 19. a 20. století |
interpretovat význam proměn dějepisných směrů 19. a 20. století |
kriticky zhodnotit vznik nových historických směrů 19. a 20. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|