|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DDB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DDB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny dopravy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
25 / -
|
4 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami dopravy v kontextu sociálních a hospodářských dějin. Důraz je kladen především na historii budování dopravní sítě a etablování jednotlivých linek, ve spojitosti s proměnou společnosti v období novověku až do 20. století. Ke klíčovým milníkům rozvoje lidstva docházelo v návaznosti na objevy v dopravě, jako byl vynález kola, postroje pro zvířata, parního stroje nebo spalovacího motoru, čímž byly položeny základy mezinárodního obchodu a posléze nastavena cesta ke globalizaci.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška
|
Obsah
|
Vznik poštovní sítě a doprava v raném novověku - Budování železniční sítě v evropských zemích - Železniční síť habsburské monarchie - Počátky automobilové dopravy - Lodní doprava a budování linkové dopravy - Letectví ve 20. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hlavačka, Milan. Dějiny dopravy v českých zemích v období průmyslové revoluce. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0221-9.
-
Základní:
Schreier, Pavel. Naše dráhy ve 20. století : pohledy do železniční historie. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2312-2.
-
Základní:
Jakubec, Ivan. Vývoj československých a německých drah 1929-1937. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991.
-
Doporučená:
Kaleta, Petr,; Novosad, Lukáš. Cestování Čechů a Poláků v 19. a 20. století : sborník z mezinárodní vědecké konference, (Praha 6.-7.9.2007). Praha : Masarykův ústav a Archiv AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86495-50-7.
-
Doporučená:
KYNCL, Jan a kol. Historie dopravy na území České republiky. Praha, 2006.
-
Doporučená:
STEIN, Stephen. The Sea in World History. Exploration, Travel and Trade. Santa Barbara, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní mezníky v dějinách dopravy |
popsat základní příčiny a důsledky technologického rozvoje |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
napsat kultivovaný odborný text na zadané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
analyzovat základní mezníky v dějinách dopravy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vybrané problémy z dějin dopravy |
popsat vznik a vývoj dopravních sítí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat významné mezníky v dějinách dopravy |
samostatně interpretovat prameny týkající se dějin dopravní sítě |
samostatně analyzovat proces etablování dopravních sítí v historii |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
|
|
|
|