|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 1HCZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
1HCZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny Československa ve 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vyučován pouze v němčině. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami historického vývoje Československa v letech 1918-1989. Přednášky se zaměří na vznik nového státu, na jeho vnitro- i zahraničněpolitické problémy (situace po první světové válce, problémy s menšinami, krizová 30. léta, období Protektorátu, léta 1945-1948), na období 50. let (politické procesy, éra stalinismu), na období tzv. Pražského jara, na invazi vojsk Varšavské smlouvy, na čistky v KSČ, nastíní vývoj československé společnosti v 70. a 80. letech, přiblíží různé formy opozice proti režimu (např. Charta 77), politický a společenský ohlas sovětské perestrojky po roce 1985 a na závěr zhroucení totalitního režimu v roce 1989.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky. Student vypracuje seminární práci na zvolené téma, připraví si ústní prezentaci referátu na seminář a absolvuje dva písemné testy.
|
Obsah
|
1-2. Vznik Československa; systém politických stran; politický a hospodářský vývoj ve 20. letech 20. století 3-4. Československo ve třicátých letech: velká hospodářská krize a její dopady, aspekty vnitropolitického a zahraničněpolitického vývoje 5-6. Zánik ČSR: Mnichov, Vídeňská arbitráž, druhá republika, Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj 7-8. Období 1945-1960: hospodářský, sociální a politický vývoj 9. Pražské jaro, invaze vojsk Varšavské smlouvy, počátky normalizace 10-11. Vývoj československé společnosti v 70. a 80. letech, formy opozice proti režimu, politický a společenský ohlas sovětské perestrojky po roce 1985 12. Zhroucení totalitního režimu v roce 1989 13. Závěr
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brandes, Detlef. Die Sudetendeutschen im Krisenjahr 1938. 2. Aufl. München : Oldenbourg, 2010. ISBN 978-3-486-59722-6.
-
Základní:
Brandes, Detlef; Ivaničková, Edita; Pešek, Jiří. Erzwungene Trennung : Vertreibungen und Aussiedlungen in und aus der Tschechoslowakei 1938-1947 im Vergleich mit Polen, Ungarn und Jugoslawienherausgegeben für die Deutsch-Tschechische und Deutsch-Slowakische Historikerkommission von Detlef Brandes, Edita Ivaničková, Jiří Pešek. 1. Aufl. Essen : Klartext, 1999. ISBN 3-88474-804-1.
-
Doporučená:
ORZOFF, Andrea. Battle for the Castle: The Myth of Czechoslovakia in Europe, 1914-1948.. New York: Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-536781-2.
-
Doporučená:
Cornwall, Mark; Evans, Robert John Weston. Czechoslovakia in a Nationalist and Fascist Europe, 1918-1948. Oxford and New York: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-726391-4.
-
Doporučená:
Heimann, Mary. Czechoslovakia. The state that failed. New Haven, 2009.
-
Doporučená:
Hoensch, Jörg K. Geschichte der Tschechoslowakei. Stuttgart, 1992. ISBN 3-17-011725-4.
-
Doporučená:
SCHMIDT-HARTMANN, E. ? WINTERS, S. B. (hrsg.). Großbritannien, die USA und die böhmischen Länder 1848?1938. München, 1991.
-
Doporučená:
Vyšný, Paul. The Runciman mission to Czechoslovakia, 1938: Prelude to Munich. Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2003. ISBN 0-333-73136-0.
-
Doporučená:
Bracke, Maud. Which Socialism? Whose Detente?: West European Communism and the Czechoslovak Crisis of 1968. New York, Budapest, 2007. ISBN 978-963-7326-94-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
37
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|