|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / ZM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
ZM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy muzikoterapie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 14
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem studia je vybavit posluchače základními znalostmi a dovednostmi, které jsou nezbytné pro využívání možností hudby v sociálně pedagogické a speciálně pedagogické praxi, konkrétně např. při volnočasových aktivitách žáků, v programech prevence sociálně patologických jevů, ve školských zařízeních a v zařízeních sociálních služeb. Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení jsou studenti seznamování s možnostmi a pravidly práce v muzikoterapeutické skupině a v prostředí této skupiny pak s metodami, technikami a základními modely edukace prostřednictvím hudby. Cílem semináře je naučit se základním dovednostem při práci se skupinou a naučit se cíleně využívat hudby ke komunikaci ve skupině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v semináři. Příprava vlastního muzikoterapeutického projektu a jeho prezentace v semináři.
|
Obsah
|
Obsah:
- Historie muzikoterapie, současné trendy ve vývoji oboru
- Psychologická východiska hudebních činností
- Možnosti a pravidla práce v muzikoterapeutické skupině
- Vymezení muzikoterapie
- Metody a techniky muzikoterapie v praxi, hudba a výtvarné techniky
- Praktická cvičení improvizace a interpretace
- Příprava muzikoterapeutického programu pro děti
- Hry s rytmem. Hry s předměty a nástroji. Hry se zpěvem
- Hudebně receptivní a relaxační metody a techniky
- Zdroje a využití muzikoterapie v praxi
- Hudebně receptivní a relaxační metody a techniky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
-
Základní:
Linka, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna : Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
-
Rozšiřující:
Marek, Vlastimil. Hudba jinak. Praha : Eminent, 2003. ISBN 80-7281-125-8.
-
Rozšiřující:
Mátejová, Z. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: SPN, 1993.
-
Rozšiřující:
Zeleiová, Jaroslava. Muzikoterapie: východiska, koncepty, principy a praxe. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.
-
Doporučená:
Barraqué, Philippe. Léčivá síla hlasu : techniky léčení hlasovou terapií. Bratislava : Eugenika, 2002. ISBN 80-88913-76-4.
-
Doporučená:
Beníčková, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení.. Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3520-7.
-
Doporučená:
? Kantor, Jiří; Lipský, Matěj; Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zajímat se o hudbu různých druhů a žánrů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést jednoduché rytmické, pěvecké a hudebně pohybové činnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit některé možnosti psychologických a psychosomatických účinků hudby na organismus dítěte školního věku |
vysvětlit rozdíl mezi edukačními a terapeutickými (stimulačními) cíli hudebních činností s dětmi |
objasnit systematiku uměleckých vyjadřovacích prostředků hudby z hlediska jejich uplatnění v psychoterapii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky ovládat několik muzikoterapeutických technik a her s dechem, zpěvem, s rytmy, se zvuky, s hudebními nástroji orffovského typu, etnickými i klasickými hudebními nástroji |
prakticky ovládat jednoduché formy improvizace pohybem na hudbu |
prakticky ovládat několik hudebně receptivních technik (volné slovní nebo výtvarné asociace na hudbu, improvizace - zvukové realizace témat a příběhů, malování při hudbě, apod.) |
rozlišit hudební aktivity s edukačním nebo terapeutickým záměrem, popsat a zdůvodnit jejich účinek na žáka |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|