|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / VDS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
VDS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vokální dovednosti 2 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenta souhrnem pěveckých dovedností a návyků, které ho připraví na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele hudební výchovy, na stylové provádění skladeb různých žánrů a na tvořivou práci ve výuce předmětu hudební výchova v souladu s RVP pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletých gymnázií (RVP G). Aplikace teoretických znalostí a pěveckých dovedností do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení dětského či dospělého hlasu. Reflexe proběhlé výstupové praxe - diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních. Zvládnout základní dechovou, artikulační a fonační techniku: kostálně abdominální dýchání, hlas nasazený shora, ve většině rozsahu se smíšenou rezonancí, srozumitelná artikulace, zpěv legato ve střední dynamice. Nacvičit a interpretovat 10 vybraných lidových písní, 5 dětských písní a 5 skladeb různých žánrů nonartificiální hudby. Provádět rozezpívání ve skupině. Referát z vybrané literatury o zpěvu nebo vokální interpretaci.
Veřejné předzpívání: 1 lidová píseň (jednohlas, či vícehlas), 1 píseň dětská, 1 píseň nonartificiální.
Návštěva dvou koncertů pořádaných KHK v průběhu semestru - doložit programem a krátkým písemným zhodnocením.
Tvorba předmětového portfolia (bude potvrzeno vyučujícím):
1. Seznam repertoáru (povinné skladby + skladby nastudované individuálně).
2. Navštívená pěvecká sólová vystoupení a koncerty dokladem bude program a krátké zhodnocení pěveckého vystoupení.
3. Seznam vlastních sólových pěveckých vystoupení dokladem bude program, příp. recenze z tisku, či internetu.
|
Obsah
|
Rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních - skoky, oktávy, rozklady, stupnice nácvik jednotlivých vokálů a jejich vyrovnávání. Studium lidových a dětských písní a skladeb nonartificiální hudby - jazz, country, folk, pop, šanson - s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta s akcentem na stylové provádění skladeb různých žánrů. Zpěv vícehlasu. Chromatické transpozice tří rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. Práce s odbornou literaturou, zpěvníky a metodickými příručkami. Reflexe proběhlé náslechové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy 1.. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0972-0.
-
Základní:
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online]. ,. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
-
Základní:
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
-
Doporučená:
ŽÁČEK, Jiří a Pavel JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha : Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
-
Doporučená:
UHLÍŘ, Jaroslav a Zdeněk SVĚRÁK. Praha : Fragment, 2013. ISBN . Když se zamiluje kůň.. 201. ISBN 978-80-7200-910-7.
-
Doporučená:
SUCHÝ, Ondřej. Písničky z pohádek a dětských filmů (I?IV).
-
Doporučená:
Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
Doporučená:
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení.
Vysvětlit zásady tvorby modelů k rozezpívání i zásady jejich řazení.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Posoudit možnosti metodického využití hlasových cvičení při frontální výuce.
Ovládat základní dovednosti pěvecké techniky. Aplikovat teoretické znalosti z prostudované literatury o zpěvu a teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých slohových období.
Zpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasech.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí.
|
Vymezit zásady interpretace lidových písní, dětských umělých písní i skladeb různých žánrů nonartificiální hudby. |
Popsat druhy, rozdělení a problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu s různými typy zpěvní artikulace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Ovládat a při zpěvu nastudovaných písní používat tyto dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, předepsaná zpěvní artikulace, smíšená hlasová rezonance ve většině hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, popř. prvky ornamentiky.
|
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých stylů a žánrů. |
Aplikovat teoretické znalosti a pěvecké dovednosti do pedagogických dovedností při rozezpívání v třídním kolektivu. |
Zpívat jednotlivé hlasy v náročnějších vícehlasých skladbách. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|