|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / VDS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
VDS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vokální dovednosti 1 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenta souhrnem pěveckých dovedností a návyků, které ho připraví na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele a na tvořivou práci ve výuce předmětu hudební výchova v souladu s RVP pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletých gymnázií (RVP G) Dále prohlubovat základní teoretické i praktické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice. Seznámit studenty s pedagogickými zásadami a postupy při výuce pěveckých kompetencí v kolektivu a s problematikou vokální interpretace skladeb různých slohových období a žánrů. Rozvoj základních pěveckých kompetencí s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a k pěveckému rozvoji studenta.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních a soustavná domácí příprava.
Nacvičit a interpretovat 10 vybraných lidových písní a 10 umělých skladeb různých stylových období i žánrů. S využitím správných metodických pokynů provádět rozezpívání ve skupině. Referát z vybrané literatury o zpěvu.
Veřejné předzpívání: 1 lidová píseň (jednohlas, či vícehlas), 1 skladba z období baroka, 1 klasicistní, nebo romantická píseň (vše zpaměti).
Povinná návštěva tří koncertů pořádaných KHK v průběhu semestru doložit programem s písemným zhodnocením.
Tvorba Portfolia studenta (bude potvrzeno vyučujícím):
1. Seznam repertoáru (povinné skladby + skladby nastudované individuálně).
2. Navštívená pěvecká sólová vystoupení a koncerty dokladem bude program a krátké zhodnocení pěveckého výkonu.
3. Seznam vlastních sólových pěveckých vystoupení. Dokladem bude program, příp. recenze z tisku, či internetu.
|
Obsah
|
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele Hv a na stylové provádění skladeb různých slohových období. Další rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových písní a skladeb různých slohových období dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům a pěveckým dovednostem studenta. Vícehlasý zpěv. Aplikace teoretických poznatků z odborné literatury do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu v kolektivu. Chromatické transpozice tří rytmicko-melodických modelů k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně v progresivní metodické řadě. Práce se zpěvníky, studium literatury o zpěvu. Reflexe proběhlé náslechové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Základní:
KITTNAROVÁ, O. Rozeznělé partitury: Průvodce hudební interpretací.. Praha: Nakladatelství ARSCI, 2002.
-
Základní:
Bokůvková, Vlasta; Jiroušková, Svatava. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
Doporučená:
POLOHOVÁ, M. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
Doporučená:
Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 1. díl : Pro 1. - 4. třídu.
-
Doporučená:
Já, písnička : Zpěvník pro žáky základních škol : 2. díl : Pro 5. - 9. třídu.
-
Doporučená:
Zpěvníky a učebnice Hv pro II. stupeň ZŠ.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit teorii vzniku hlasu a problematiku pěvecké techniky.
Používat základní pěveckou terminologii.
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Posoudit možnosti metodického využití hlasových cvičení při frontální výuce.
Používat elementární pěvecké kompetence při zpěvu - postoj, nádech, volná spodní čelist, volný hrtan, správné frázování, smíšenou rezonanci ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vyjmenovat zásady poučené interpretace barokních, klasicistních a romantických vokálních skladeb.
|
Popsat druhy, rozdělení a způsoby provádění hlasových cvičení. |
Vysvětlit zásady tvorby modelů k rozezpívání i zásady jejich řazení. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Ovládat základní dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, smíšená hlasová rezonance ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky.
|
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu nastudovaných skladeb různých slohových období a žánrů. |
Zazpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
|
|
|
|