|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / VDO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
VDO1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vokální dovednosti 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavení studenta souhrnem pěveckých dovedností a návyků, které ho připraví na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele a na tvořivou práci ve výuce předmětu hudební výchova v souladu s RVP pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletých gymnázií (RVP G) Reflexe proběhlé výstupové praxe - diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi. Získat základní teoretické i praktické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice. Seznámit studenty s pedagogickými zásadami a postupy při výuce pěveckých kompetencí a s problematikou vokální interpretace. Rozvoj základních pěveckých kompetencí studenta s přihlédnutím k jeho hlasovým předpokladům - nácvik dechové, fonační a artikulační techniky na ménětónových hlasových cvičeních ve střední hlasové poloze a při studiu jednodušších vokalíz a lidových písní vybraných pedagogem s přihlédnutím k individuálním předpokladům a pěveckému rozvoji studenta.
|
Požadavky na studenta
|
Ovládnutí pěveckého dýchání, smíšená rezonance v celém rozsahu, legato, staccato a portamento ve skocích (58), messa di voce. Hlas posazený v rezonanci, bez intonačních problémů, s dynamickým odstíněním. Srozumitelná artikulace, schopnost interpretace skladeb různých stylů. Soustavná domácí příprava a aktivita při pěveckých cvičeních. Nacvičit a zpaměti interpretovat vybrané písně a skladby. S využitím správných metodických pokynů provádět rozezpívání ve skupině.
Veřejné předzpívání: 1 lidová píseň (jednohlas, či vícehlas), 1 skladba z období baroka, 1 klasicistní, nebo romantická píseň.
Povinná návštěva tří koncertů pořádaných KHK v průběhu semestru doložit programem s písemným zhodnocením.
Tvorba Portfolia studenta (bude potvrzeno vyučujícím):
1. Seznam repertoáru (povinné skladby + skladby nastudované individuálně).
2. Navštívená pěvecká sólová vystoupení a koncerty dokladem bude program a krátké zhodnocení pěveckého výkonu.
3. Seznam vlastních sólových pěveckých vystoupení dokladem bude program, příp. recenze z tisku, či internetu.
|
Obsah
|
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele. Nácvik náročnějších prvků pěvecké techniky a rozvíjení pěveckých dovedností pěvecká a zpěvní artikulace, frázování dynamika. Jednohlasý a vícehlasý zpěv lidových písní a skladeb různých slohových období z učebnic a zpěvníků dle výběru pedagoga s přihlédnutím k individuálním hlasovým předpokladům, pěveckým dovednostem studenta a potřebám pedagogické praxe. Aplikace teoretických poznatků z odborné literatury do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení hlasu v kolektivu chromatické transpozice rytmicko-melodických modelů vhodných k rozezpívání (PR melodie, LR akordy) vzestupně i sestupně. Samostudium literatury o zpěvu a práce s učebnicemi a zpěvníky. Diskuse k proběhlé náslechové praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu.. ZČU Plzeň, 1997.
-
Základní:
BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
Základní:
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, J. a kolektiv. Hlasová. a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum,, 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Doporučená:
POLOHOVÁ, M. Antológia pieňověj tvorby od renesancie po súčasnosť pre ženské hlasy.. Prešov, 2003. ISBN 80-8068-221-6.
-
Doporučená:
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1: pro gymnázia. 1.vyd.. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
28
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zdravý hlas schopný rozvoje, základní intonační kompetence |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá základní teoretické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice a vysvětlí základní pěvecké termíny. Zapamatuje si pedagogické zásady, postupy a pokyny při výuce pěveckých kompetencí. Osvojí si druhy, rozdělení, způsoby provádění a metodické možnosti využití hlasových cvičení při frontální výuce. Zvládne elementární základy dechové, fonační a artikulační techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
V případě nařízení distanční výuky probíhá výuka elektronickou cestou dle volby pedagoga. Aktuální informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
|
|
|
|