|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / UHPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
UHPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do hudební pedagogiky a psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/UPS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními okruhy témat z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Seznámení s dějinami hudební výchovy a hudebního vzdělávání od nejstarších dob do konce 20. století. Podrobnější zaměření na charakteristiku současné koncepce hudební výchovy. Pochopení psychologických předpokladů hudebního vývoje člověka a poznání mechanismů formování hudebních schopností a dovedností jedince, jakož i zákonitosti hudebního vnímání a hudební tvořivosti, jsou východiskem pro didaktiku hudební výchovy a pro pochopení procesů komunikace člověka s hudbou.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Tvorba předmětového portfolia:
1/ student přednese referát nebo individuální prezentaci na zvolené téma, s hudebními ukázkami
2/ student předloží vlastní test hudebně sluchových schopností a záznam o jeho realizaci, společné vyhodnocení výsledků testů v semináři
3/ ústní zkouška
Témata zkoušky:
1. Dějiny hudební výchovy od nejstarších dob do doby osvícenské.
2. Dějiny hudební výchovy od doby osvícenské do konce 19. století.
3. Vývoj hudebně pedagogického myšlení v průběhu 20. století.
4. Vznik a charakteristika současné koncepce hudební výchovy v ČR.
5. Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Metody hudební psychologie.
6. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání. Diskuse.
7. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění.
8. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost. Rytmické cítění.
9. Psychologie hudební tvořivosti (A. Dvořák, W. A. Mozart). Dětská hudební tvořivost.
10. Diagnostika hudebních schopností. Amúzie.
11. Hudební vývoj dítěte.
|
Obsah
|
Přehled témat, zařazených v jednotlivých týdnech výuky:
1. Dějiny hudební výchovy od nejstarších dob do doby osvícenské.
2. Dějiny hudební výchovy od doby osvícenské do konce 19. století.
3. Vývoj hudebně pedagogického myšlení v průběhu 20. století.
4. Vznik a charakteristika současné koncepce hudební výchovy v ČR.
5. Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Metody hudební psychologie.
6. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání. Diskuse.
7. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění.
8. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost. Rytmické cítění.
9. Psychologie hudební tvořivosti (A. Dvořák, W. A. Mozart). Dětská hudební tvořivost.
10. Diagnostika hudebních schopností. Amúzie.
11. Hudební vývoj dítěte.
12. Motivační faktory v hudební pedagogice. Diskuse.
13. Portfolia studentů, hodnocení, diskuse.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele.. Praha : Karolinum, 2013.
-
Základní:
Slavíková, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-261-6.
-
Základní:
Drábek, Václav. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
-
Základní:
Slavíková, Marie. Úvod do hudební pedagogiky. E-learningový kurz.. Plzeň, 2006.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vydání čtvrté. 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
-
Doporučená:
Franěk, Marek. Hudební psychologie. V Praze : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
-
Doporučená:
Poledňák, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha : Supraphon, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
17
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nic |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Stručně charakterizovat hlavní tendence a směry ve vývoji hudebního vzdělávání v českých zemích.
|
Objasnit strukturu hudebnosti člověka.
|
Vysvětlit základní mechanismy rozvoje hudebních schopností a dovedností u dítěte školního věku. |
Objasnit příčiny trémy a možnosti jejího překonávání, např. u výkonných umělců. |
Stručně charakterizovat proces hudební tvořivosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Rozlišit hudební vlohy, hudební schopnosti a hudební dovednosti a uvést jejich příklady v hudebně výchovné praxi.
|
Na základě Holasova testu navrhnout a písemně zpracovat test hudebně sluchových schopností. |
Prakticky ověřit navržený test na homogenní skupině respondentů, výsledky administrativně zpracovat a vyhodnotit. |
Rozlišit pozitivní a negativní činitele rozvoje hudebních schopností u dětí školního věku. |
Navrhnout a realizovat několik her s hudbou s motivačním a výchovným zaměřením. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|