|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / RSKB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
RSKB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rozbor skladeb
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/ROS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se seznámí se základními metodami strukturální analýzy a využije je k samostatné analýze hodnotného díla artificiální hudby. Posoudí také v základních obrysech možnost analyzovaného díla k jeho pedagogickému využití.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast v semináři
písemná analýza vybrané hudební ukázky
|
Obsah
|
1. jak nahlížet hudební dílo a co jej tvoří
1.1. hudební dílo jako struktura (znějící forma, strukturní vztahy, hudba o
hudbě a absolutní hudba)
1.2. hudební dílo jako jazyk citů (citová estetika )
1.3. hudební dílo jako nástroj vyjádření nehudebního sdělení (programní hudba,
sémantizace hudby)
2. jak hudební dílo analyzovat
2.1. strukturní analýza skladby v tonálním slohu, klasicko-romantický repertoár
a lidová hudba
2.1.1. nalezení formy (mikro a makroforma, periody a tematické oblasti)
2.1.1. harmonická analýza (harmonické funkce a melodické tóny)
2.2. strukturní analýza polyfonní skladby, instrumentální a vokální
kontrapunkt, chrámová hudba
2.2.1. kontrapunkt, nota proti notě, hlas a protihlas
2.2.2. imitační a neimitační polyfonie, vůdce a průvodčí, risposta a proposta,
párové imitace
2.3. apendix: analýza atonální hudby
3. didaktická analýza (co lze na díle ukázat)
3.1. jaké výrazové prostředky byly použity a který z nich dominuje?
3.2. je možné poslechem odhalit formu a lze na ní poukázat při prezentaci díla
při výuce? (např. symetrická perioda jako u lidové hudby aj.)
3.3. je možné poslechem odhalit způsob vytvoření skladby a lze na něj poukázat
při prezentaci díla při výuce? (odhalení procesu imitace atp.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hons, Miloš. Hudební analýza. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
-
Základní:
POŠ, V. Nauka o hudebních formách.. Praha: SHV, 1961.
-
Doporučená:
JANEČEK, K. Harmonie rozborem.. Praha: Supraphon, 1982.
-
Doporučená:
Janeček K. Hudební formy.. 1. vyd., Praha: SNKLHU,, 1955.
-
Doporučená:
BEZDĚK, J. a R. FEIFERLÍKOVÁ. Několik poznámek ke vztahu hudebně teoretické analýzy a výchovy teorie interpretace (zaměřeno k volbě výrazových prostředků interpretace úprav lidových písní z Plzeňska pro zpěv a klavír od Oldřicha Blechy).. Hradec Králové: Magnanimitas,, 2012. ISBN 978-80-905243-2-3.
-
Doporučená:
Neo-Riemannian theory. Journal of music theory, roč. XLII, č. 2. Yale University Press. 1998.
-
Doporučená:
Haimo, Ethan. Schoenberg?s transformation of musical language. Cambridge University Press. 2006.
-
Doporučená:
JANEČEK, K. Tektonika.. Praha - Bratislava: Supraphon, 1968.
-
Doporučená:
Straus, Joseph, N. The art of post-tonal analysis: Thirty-three graphic music analyses. Oxford University Press. 2022.
-
Doporučená:
Forte, Allen. The structure of atonal music. Yale University Press. 1973.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientace v základních formových typech a harmonických funkcích v diatonice a chromatice. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Identifikovat významné motivy či témata z notového materiálu a zvukové verze. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Uplatňovat znalost hudby klasiků historie. |
Aplikovat do strukturální analýzy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat hudební skladby. |
Určit hudení formu. |
Na základě zjištěných informací formulovat své názory. |
Užít v pedagogickém procesu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|