|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / KHP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
KHP2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kreativní Hv praktikum 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V návaznosti na zkušenosti z KHP1 se student seznámí s povinnými očekávanými výstupy i obsahem učiva RVP pro základní a gymnaziální vzdělávání, prostřednictvím aktivní činnosti i s možnostmi jejich konkrétního naplňování. Nabyté zkušenosti dokáže zúročit ve vlastních praktických výstupech. Student pozná i některé konkrétní příklady hudebně výchovné práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami (SPUCH, mentální retardace).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích
Praktické užití probíraných metod, improvizace ve stylech různých kultur, vymýšlení vlastních verzí, prezentace individuální a v malých skupinách.
|
Obsah
|
Seznámení se světovou zkušeností s formami tvůrčího sebevyjádření v hodinách hudby (známé techniky a jejich momentální rozvoj v praxi výuky hudby v různých zemích- Ediz Toksoy, Richard Filz, Valentina Lotero Merino , Jose Oskar Marques , a další).
Praktické zvládnutí technik, improvizace na jejich základě:
1. Eurhythmics activities, plastic intonation (E.Dalcroze),
2. Šulwerk (C. Orff),
3. Improvizace s využitím hlavních druhů bourdonů,
4. Tělové perkuse ( R. Fritz),
5. Musicograma (J. Wuytack).
Rytmy světových hudebních kultur: Španělsko, Turecko , Afrika, Latinská Amerika, zvládnutí národních rytmických bloků podle Orffova algoritmu, metody manipulace s objekty, prvky tanečních pohybů, rytmické hry.
Aktivní poslech klasické hudby: možnosti pohybových aktivit, poslech s grafickým obrazem (technika muzikogramu), instrumentace podle Orffových myšlenek (učebnice Rytmohrátky) a volná kreativita studentů.
České písně: tělesné perkuse, instrumentace podle Orffových nápadů a volná kreativita studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií [online]. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-807-2389-018.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013.
-
Doporučená:
Aktuální učebnice HV.
-
Doporučená:
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi / Zdeněk Šimanovský. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.
-
Doporučená:
JURKOVÁ, Z. Kapitoly o mimoevropské hudbě.. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, 2001. ISBN 80-244-0302-1.
-
Doporučená:
Cambell, Patricia Shehan. Music, education, and diversity : bridging cultures and communities. New York :Teachers College Press,, 2018. ISBN 978-0-8077-5882-3.
-
Doporučená:
WAUGH, A. Vážná hudba: Nový přístup k poslechu.. Bratislava: SLOVO, 1995. ISBN 80-85711-20-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit pojmy z KHP1 z oblasti evropské i mimoevropské hudby.
Využívat znalosti z KHP1 v diskusích nad novými tématy KHP2. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zapojit se do všech hudebních činností (včetně pohybových).
Zahrát a zazpívat osvojené modelové příklady z oblasti etnické i evropské hudby (z KHP1).
Spolupracovat ve skupině při tvorbě modelových příkladů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student - dokáže vést skupinovou i kolektivní hudebně výchovnou aktivitu - na základě předchozích nabytých zkušeností už dokáže samostatně vést i integrovat činnosti pěvecké, poslechové, pohybové i instrumentální, což prokáže v prezentaci vlastní modelové lekce na předem určené téma. Tuto lekci si prakticky odzkouší v hodinách HV na nižším či vyšším stupni gymnázia (případně v semináři na VŠ). Zvolené cíl, použité metody a postupy i výběr učiva dokáže objasnit. - danou aktivitu zhodnotí - předložený materiál dokáže upravit tak, aby se vedle hudebně rozvinutých žáků (studentů) mohli uplatnit i studenti s málo rozvinutou hudebností či integrovaní žáci se speciálními vzdělávacími potřebami - pochopí smysl mezioborové integrace (např. pro tvorbu projektu) a v diskusi dokáže navrhne konkrétní hudební aktivity k předloženému tématu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prezentovat a obhájit vlastní příklad integrace hudebních činností.
Uvést příklad využití technik muzikoterapie v praxi HV na ZŠ. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
V případě distanční výuky zpracování a obhájení seminární práce, zpracované na základě doporučené literatury a instrukcí vyučujícího (úložiště Semestrální práce). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|