|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HVYM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HVYM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební výchova pro pedagogy MŠ 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
59 / -
|
0 / 0
|
1 / 2
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HUVYM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy taktovací techniky.
Výuka vede prostřednictvím činností k aktivnímu vnímání hudby a k jejímu využití jako svébytného prostředku komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka si osvojí další poznatky z hudební teorie, orientuje se v harmonických funkcích, chápe princip stupnic i doprovodných harmonických kadencí a své znalosti dokáže aplikovat. Zvládne průběžné kontrolní testy z hudební teorie (min. 3) i praktické pěvecké, intonační, rytmické a taktovací dovednosti nezbytné pro hudebně výchovnou práci s dětmi v MŠ. Zpracuje a prezentuje v hodině zadané téma. Jednoduchý notový zápis v houslovém i v basovém klíči realizuje hrou na klávesový nástroj. Zazpívá před ostatními písničku.
|
Obsah
|
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy dirigovací techniky.
Notace v basovém klíči, hlavní harmonické funkce a kadence, obraty akordů v doprovodné kadenci. Pentatonická stupnice. Mollové stupnice s # a s b. Mollový kvintakord a jeho obraty. Dominantní septakord. Akordické značky, akordy a harmonické funkce. Druhy stylizovaného doprovodu písní a jejích zápis do basového klíče v kadenci. Transpozice písní. Rytmus tečkovaný rytmus, synkopa, triola, předtaktí. Intonace dětských písní. Taktování, základní dirigentská gesta zdvih, takty dvou, tří a čtyřdobé, závěr, dynamické a tempové změny, dělení gest. Základní orientace v dějinách hudby, hudebních nástrojích a italské hudební terminologii.
1. Úvod do předmětu HVYM2.
2. Upevňování - kvintakordy a kadence.
3. Notace v basovém klíči.
4. Mollové stupnice - schéma, pořadí, předznamenání.
5. Mollové stupnice - aiolská, harmonická, melodická.
6. Akordické značky a hlavní harmonické funkce.
7. Dominantní septakord.
8. Práce s písní.
9. Transpozice.
10. Shrnutí, ukázkový test.
Aktivity
Pěvecké, poslechové, intonační, rytmické, nástrojové činnosti, teoretické znalosti.
Studijní opory
Materiály ze semináře, Courseware.
Moodle kurz: https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Materiály ze semináře, Courseware a kurz Moodle.
Seminar materials, Courseware and Moodle course.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Lišková, Š., Růžičková, V., Slavíková, M. Hudební výchova pro pedagogy MŠ 2
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Editio Bärenreiter Praha. 2003.
-
Doporučená:
REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
( DOI: )
-
Doporučená:
REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
-
Doporučená:
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Doporučená:
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
( DOI: )
-
Doporučená:
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
-
Doporučená:
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
Doporučená:
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Doporučená:
GRIGOVÁ, Věra. Základní hudební znalosti. Olomouc: Alda. 1998.
( DOI: )
-
Doporučená:
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat pořadí stupnic s b a pojmenovat princip, jak se tvoří,
- vyvodit princip předznamenání stupnic mollových porovnáním vztahu k durovým,
- správně pojmenovat noty v basovém klíči,
- transponovat notový záznam písně včetně funkčních značek.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zapsat doprovodnou kadenci
- číst a hrou na tělo i recitací realizovat předložený rytmizovaný part ve dvoudobém i třídobém taktu,
- tleskat rytmicky přesně synkopické rytmické útvary,
- zazpívat čistě a capella vybrané písně.
- efektivně propojovat teorii s praxí.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
- pro studenty kombinované formy studia jsou odborné znalosti ověřeny prostřednictvím závěrečného testu. V případě distanční výuky lze splnit požadavky též prostřednictvím průběžně plněných dílčích úkolů (semestrální práce). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Vzájemné hodnocení studentů, |
- student kombinované formy studia prokáže odborné dovednosti student individuálně v semináři, v případě distanční výuky požadovaný dovednostní výstup uloží ke kontrole na úložiště, zadané vyučujícím, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|