|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HUDO3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HUDO3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební dovednosti 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
92 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky instrumentálních dovedností ve hře na klavír a rozvíjet je dle pokynů vyučujícího. Porozumět vytváření klavírního doprovodu písní. Uvědomit si specifika pěveckých činností při rozezpívání. Naučit se používat základní pěvecké dovednosti a návyky. Poznat problematiku hlasové výchovy dětí a dospělých.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na účast: 75 %.
Vokální dovednosti
- upevňování základů pěvecké techniky (pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, hlavová rezonance, artikulace, frázování melodie),
- na základě svého přednesu hlasových cvičení a písní při semináři nebo na základě pozorování a reflektivní analýzy vlastních videonahrávek student hodnotí a vědomě opravuje své případné nedostatky v pěvecké technice,
- zpětnou vazbu k vlastnímu zpěvnímu projevu dostává od vyučujícího i od spolužáků,
- čistá intonace, rytmická a artikulační přesnost, dynamické odstínění při zpěvu písní dle výběru vyučujícího, včetně tří dvojhlasů (lidový dvojhlas, kánon, souzpěv),
- cvičení k rozezpívání z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ dle výběru a pokynů vyučujícího,
- transponovat celý model po půltónech od c1 do a1. Současně zpěv a hra oběma rukama.
Instrumentální dovednosti
- stupnice F dur, d moll, e moll (melodická) pouze pravou rukou, přes 2 oktávy,
- kadence T, S6/4, T, D6, T, v tóninách F, d, e,
- klavírní škola BGS, cvičení dle výběru vyučujícího,
- hra písní z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ (SPN), dle zadání vyučujícího.
Písně hrát dohromady, s doprovody stylu polka, valčík, rozklad, výjimečně akordicky. Student opatří písně předehrou. Osvojí si hru transpozic mezi C dur, D dur, F dur, d moll, e moll. Během hry dokáže student dát hlavou pokyn k začátku zpěvu, melodii bude hrát vázaně. Podle možnosti umět písně hrát i zpívat současně.
Na základě analýzy vlastních videonahrávek klavírních cvičení a písní a s oporou o učitelovu zpětnou vazbu student reflektuje pozitiva i případné nedostatky své instrumentální činnosti a vědomě usiluje o jejich nápravu. Prostřednictvím sdíleného disku reflektuje techniku a způsob hry spolužáků, uvědomuje si chyby (ve stylizaci doprovodů, prstokladu aj.), jejich příčiny a usiluje o nápravu. Společně s vyučujícím hledá optimální způsob řešení interpretačních problémů. Oporou je individuální přístup učitele ke studentovi, částečně též Klavírní škola pro začátečníky s vysvětlivkami v textu.
Podmínka udělení zápočtu
Splnění výše uvedených požadavků z pěveckých a instrumentálních dovedností.
Kombinovaná forma studia: stejné požadavky, probere se na společných konzultacích. Zápočet možno plnit již při rozvrhovaných společných konzultacích. Při mimořádných hygienických opatřeních bude výuka předmětu realizována hybridní (distanční) formou. Studenti mohou plnit požadavky výše uvedené prostřednictvím svých videonahrávek a jejich ukládání na disk gapps.zcu.cz s následnou zpětnou vazbou a hodnocením pedagoga. Na základě zpětné vazby a upozornění vyučujícího student své chyby reflektuje, porovná svůj způsob hry a zpěvu s ukázkami vzorových nahrávek a snaží se o nápravu svého provedení.
|
Obsah
|
IInstrumentální dovednosti: Stupnice F dur, d moll, e moll pravou rukou přes dvě oktávy. Nejméně 14 písní lidových i umělých z učebnice pro 3. ročník ZŠ a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Chromatické posuny modelů k rozezpívání.
Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Hlasová cvičení. Zpěv písní lidových a umělých v rozsahu učebnic pro 3. ročník ZŠ (SPN).
Obsahem výuky je též reflektivní analýza a evaluace vlastních a demonstrovaných interpretačních výkonů ve zpěvu a hře na nástroj. Student si osvojuje dovednost evaluace zhlédnutých výkonů a autoevaluace prostřednictvím sdílených a vlastních videonahrávek pod vedením pedagoga. Ten se věnuje individuálně každému studentovi a vede jej.
Studijní opory
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=8442
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
Studentům je k dispozici kurz Moodle - KHK/HUDO3:
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=8442
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO2; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže:
- zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO2.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit možnosti práce s dětmi s hlasovými a pěveckými problémy; |
- vyjmenovat opěrné písně podle Danielovy intonační metody; |
- vysvětlit užití opěrných písní při nácviku písně ve škole; |
Odborné znalosti - po absolvování předmětu dokáže student:
- vysvětlit možnosti práce s dětmi s hlasovými a pěveckými problémy,
- vyjmenovat stupnice F dur, d moll, e moll a jejich kvintakordy, vysvětlit harmonické spoje při hře doprovodů k písním v těchto tóninách,
- osvojit si terminologii hlasové výchovy a instrumentálních činností tak, aby mohl reflektovat a hodnotit interpretační výkony své vlastní i spolužáků.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zpívat intonačně a rytmicky správně opěrné písně k Danielově intonační metodě; |
- zpívat intonačně a rytmicky správně vybrané písně z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ (včetně kánonu); |
- zahrát na klávesový nástroj stupnice F dur, d moll melodickou, e moll melodickou, pravou rukou přes dvě oktávy; |
- zahrát na klávesový nástroj dvě pětitónová cvičení k rozezpívání, chromatické posuny; |
- zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z BGS; |
- zahrát na klávesový nástroj vybrané písně v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů; |
- zpívat intonačně a rytmicky správně doporučené písně z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ,
- zahrát na klávesový nástroj stupnice F dur, d moll melodickou, e moll melodickou, pravou rukou přes dvě oktávy,
- zahrát na klávesový nástroj dvě cvičení k rozezpívání, chromatické posuny,
- zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z BGS,
- zahrát na klávesový nástroj vybrané písně, a to v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů,
- hodnotit interpretační (zpěvní a instrumentální) výkony ostatních studentů i své vlastní,
- reflektovat chyby a nalézat řešení k jejich odstranění a k optimálnímu provedení úkonů.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
- zpětná vazba a hodnocení studenta, individuálně, prezenčně nebo na základě zaslaných videonahrávek zpěvu a hry na nástroj na disk gapps.zcu.cz. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
- on-line výuka prostřednictvím MS Teams, gapps.zcu.cz, Moodle. |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
on-line výuka prostřednictvím MS Teams, gapps.zcu.cz, Moodle. |
|
|
|
|