|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HUDO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HUDO1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební dovednosti 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
98 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky instrumentálních dovedností ve hře na klavír a rozvíjet je dle pokynů vyučujícího. Porozumět vytváření klavírního doprovodu písní. Uvědomit si specifika pěveckých činností při rozezpívání. Naučit se používat základní pěvecké dovednosti a návyky. Poznat problematiku hlasové výchovy dětí a dospělých.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na účast 75%.
1. Vokální dovednosti:
- osvojení základů pěvecké techniky (pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, artikulace, frázování melodie) na hlasových cvičeních a písních;
- čistá intonace, rytmická a artikulační přesnost při zpěvu písní z učebnice Hudební výchova pro 1. ročník základní školy (SPN), dle výběru vyučujícího.
2. Instrumentální dovednosti:
- chromatický posun T 5/3 v rozsahu c1 až c2, každou rukou zvlášť;
- přípravná cvičení na rozezpívání, zvlášť pravá ruka: 1234/5432/1--/, 1353/1- od bílých kláves;
- stupnice C, G zvlášť přes 2 oktávy;
- kadence T, S6/4, T, D6, T, v tóninách C, G;
- technická cvičení z BGS (Böhmová, Grünfeldová, Sarauer: Klavírní škola) dle výběru vyučujícího;
- hra písní z učebnice Hudební výchova pro 1. ročník ZŠ (dle výběru vyučujícího) v C dur.
Písně hrát oběma rukama současně, v levé ruce akordickým doprovodem (nejvýše 2 písně) nebo rozloženým doprovodem (rozkladem) 5-1-3-1 nebo "polkou" ve čtvrťovém metru a "valčíkem".
Student opatří písně předehrou, hraje vhodný typ doprovodu v levé ruce podle akordických značek, tzv. přísným spojováním akordů. Melodii v pravé ruce bude hrát pokud možno vázaně, zpěvně. Během hry dokáže student dát hlavou pokyn k začátku zpěvu. Podle možnosti umět písně hrát a zpívat současně.
Písemná seminární práce: Student/ka prostuduje a zpracuje konspekt k tématům: Význam hlasové výchovy a zpěvu pro zdraví jedince. Vlohy a schopnosti pro zpěv. Vznik a rozvoj pěveckých dovedností. Základní fyziologické mechanismy zpěvního projevu. Poruchy hudebních schopnostíí. Negativní faktory pěveckého projevu. Rozsah min. 5 stran. Seminární práci odevzdá v elektronické podobě vyučujícímu.
Podmínka udělení zápočtu:
Splnění požadavků z pěveckých dovedností a fungující nezávislost rukou při akordickém i rozloženém doprovodu písní a při hře předepsaných technických cvičení.
Kombinovaná forma studia: stejné požadavky, probere se na společných konzultacích. Zápočet možno plnit již při rozvrhovaných společných konzultacích.
|
Obsah
|
Instrumentální dovednosti: Stupnice C dur protipohybem přes dvě oktávy. Akordy(T5/3, T6,T6/4). Alespoň 10 technických cvičení dle výběru vyučujícího( BGS, Burnam ...). Hra harmonické kadence v C dur. Nejméně 5 písní dohromady akordickým i rozloženým doprovodem z učebnice pro 1.ročník ZŠ( Lišková - Hurník). Předehry, dohry. Chromatický posun dur kvintakordu v rozsahu c1 - c2.
Pěvecké dovednosti: Osvojení základů dechové, hlasové, artikulační techniky( pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, hlavový tón, artikulace, frázování melodie). Hlasové, dechové a artikulační ústrojí, dětský hlas a jeho problematika, hlasová a duševní hygiena, kultura hlasového projevu. Hlasová cvičení. Zpěv písní lidových a umělých z učebnice pro 1.ročník ZŠ ( Lišková - Hurník). Průpravná cvičení souhry, průpravná cvičení akordického doprovodu v levé ruce, příprava na hru legato a tenuto, souhra obou rukou s využitím akordického a jednohlasého doprovodu v levé ruce. Návrhy barevného vybavení u každého cvičení. Pravá i levá ruka podkládání palce a překládání 2. a 4.prstu. Rozlišení zvukového charakteru durových a mollových melodií. Minimálně 5 písní: levá ruka akordický i rozložený doprovod, pravá ruka melodie.
Výuka je podporována výukovým videem (Moodle).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=5730
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- číst noty v houslovém klíči v rozsahu g - g2; |
- vysvětlit základní hudební pojmy z hudební teorie; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- intonačně čistě reprodukovat zpěvem tóny v rozsahu c1-c2; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit zásady hlasové hygieny při práci s hlasem dětí i dospělých; |
- vysvětlit zásady pěveckého dýchání a tvoření tónu při zpěvu; |
- číst noty v houslovém a basovém klíči, v rozsahu studovaných písní a skladeb; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zaujmout správný pěvecký postoj; |
- zpívat intonačně přesně a rytmicky správně vybrané písně z učebnice Hudební výchova pro 1. ročník ZŠ; |
- zahrát na klávesový nástroj stupnici C dur v protipohybu, přes dvě oktávy; |
- zahrát na klávesový nástroj třítónové a pětitónové cvičení k rozezpívání, od bílých kláves; |
- zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z klavírní školy BGS; |
- zahrát na klávesový nástroj vybrané písně v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|