|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HTE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HTE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební teorie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Hudební teorie a harmonie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hudební teorie a harmonie přináší základní znalosti z teoretické výbavy budoucího hudebníka či pracovníka v oblasti hudební kultury. Cílem první části tohoto předmětu je orientace ve všeobecné hudební nauce a jejích součástech.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je splnění ověřovacích testů - je nutné získat 75 % možných bodů
|
Obsah
|
Obsah přednášek a seminářů: Základní rozdělení hudební teorie. Osobnosti české hudební teorie. Základy akustiky. Notace. Stručný přehled vývoje notace. Stupnice dur, moll, církevní, exotické atd. Intervaly - rozdělení, druhy, enharmonické intervaly. Akordy - kvintakordy, septakordy, nonové akordy, obraty akordů, jiné typy akordů. Úvod do studia hudební kinetiky. Hierarchické úrovně uspořádání času. Rytmus, metrum, tempo. Polyrytmie. Dynamika a přednesová označení. Zkratky hudebního písma. Soustavy ladění. Melodické ozdoby.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Moodle - kde je výkladová část, pracovní listy na prosvičování a odkazy na hudební ukázky nebo doplňující materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky. Praha : Editio Supraphon, 1982.
-
Základní:
Kubička J. Všeobecná hudební nauka,. Plzeň: HRA ,, 1998.
-
Základní:
GRIGOVÁ, V. Všeobecná hudební nauka.. Nový Jičín: Martin Vozar, 2017. ISBN 978-80-906766-0-2.
-
Základní:
GRIGOVÁ, V. Základní hudební znalosti.. Olomouc: Alda, 1998. ISBN 80-85600-52-8.
-
Doporučená:
Suchoň E. Akordika od trojzvuku po dvanástizvuk.. Bratislava: Opus,, 1979.
-
Doporučená:
REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. 3., nezměněné vydání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5421-4.
-
Doporučená:
De la Motte D. Harmonielehre.. Kassel: Bärenreiter,, 1976.
-
Doporučená:
Kresánek J. Tonalita.. Bratislava: Opus,, 1982.
-
Doporučená:
Kofroň, Jaroslav. Učebnice harmonie. 5. vyd. Praha : Supraphon, 1978.
-
Doporučená:
Bezděk J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon.. 2. rozšíř. vyd. Skriptum Plzeň: PF ZČU,, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základního notového písma v oblasti výšky a dělky tónu, povšechná orientace v hudbě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a přehrát noty v houslovém a basovém klíči
sestavit a zahrát intervaly a akordy dur a moll |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zapamatuje si základní systematiku hudební teorie a porozumí jejím principům. Vysvětlí terminologii z všeobecné hudební teorie, uvede ji do souvislostí a aplikuje její pravidla v příkladech. Vše je realizováno jak v oblasti tónových výšek, tak délek popř. v rovině interpretačních pokynů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje pravidla všeobecné hudební teorie v příkladech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Studentka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|