|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HRMŠ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HRMŠ3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra na klávesový nástroj 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Hra na klávesový nástroj
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získává další zkušenosti s hrou na nástroj s cílem jeho následného využití nástroje v rámci pěveckých, instrumentálních, poslechových a pohybových činností v MŠ. Ve třetím semestru hry na klavír dokáže doprovázet hrou na klavír svůj vlastní zpěv i zpěv kolektivu dětí, což si ověřuje už i v praxi na MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v prezenčním studiu (v případě nepříznivé epidemiologické situace on-line plnění studijních úkolů ). Studenti mají k dispozici audio-videonahrávky skladeb a písní pro děti v předškolním věku.
Student s programem A:
I. Přednesové skladby z Klavírní školy pro začátečníky: 8 drobných přednesových skladeb pro děti
v předškolním věku.
II. Zpěv a hra vokálně průpravných a přípravných cvičení pro nácvik písní (rozezpívání v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G, A, H dur).
III. Hra a zpěv písní pro MŠ ze zpěvníku Malým zpěváčkům se stylizací doprovodů.
IV. Hra a zpěv mollových písní.
V. Hra a zpěv písní pro hudebně pohybovou výchovu.
VI. Hra a zpěv písní z České Orffovy školy.
Student s programem B:
Program studia je od programu A odlišný ve čtyřech přednesových skladbách, které si studenti samostatně vyberou po konzultaci s vyučujícím. Větší zřetel je také kladen na výraz, dynamiku a kvalitu úhozu v interpretacích skladeb a písní.
Ve výuce budou dialogické metody práce. Důraz bude kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou skladby a způsoby doprovodů písní názorně předvedeny učitelem. Budou mít možnost si tyto ukázky samostatně studovat prostřednictvím audio-videnahrávek, který jim vyučující nahrál . Jednotlivé skladby nebo písně jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a do programu B (s klavírními zkušenostmi). Studenti obdrží klasifikovaný zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly z oblastí hry na klavír a splní v závěru semestru přehrávku.
Obsah přehrávky k získání klasifikovaného zápočtu:
a) Přednesová skladba ze 3. semestru dle vlastní volby.
b) Přednesová skladba ze 3. semestru dle vlastní volby.
c) Dvě průpravná nebo přípravná cvičení v transpozicích se zpěvem k vybraným písním
d) Jedna píseň ze zpěvníku Malým zpěváčkům dle vlastního výběru.
e) Jedna píseň pro pohybovou dramatizaci nebo taneček dle vlastního výběru.
f) Jedna lidová nebo umělá píseň z 1. dílu Orffovy školy (jen melodie) dle vlastní volby.
|
Obsah
|
Získávání základních dovedností ve hře na nástroj prostřednictvím hry stupnic, technických cvičení, doprovodů písní lidových, umělých i elementárních kompozic skladatelů. Osvojovaný písňový repertoár (20 písní), nácvik předehry k písni, tvorba cvičení na rozezpívání z materiálu písní, přednesová skladba či jiný materiál vhodný pro pohybové a poslechové činnosti, kadence a technická cvičení. Jednotlivá témata se na hodinách prolínají, nelze je tudíž striktně dělit na jednotlivé bloky. Součástí přehrávky je hra vlastního výběru písní z celého třísemestrálního období a hra jedné přednesové skladby.
Elektronická podpora: https://portal.zcu.cz/wps/myportal/predmety/khk/hrmš1
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Lišková, Š. Hra na klávesový nástroj 3
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty. Učitelství pro MŠ.. Plzeň: KHv, 2021.
-
Základní:
KODEJŠKA,M.- M. POPOVIČ -J.VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a ZŠ.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
-
Základní:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Základní:
STOJAN, Jaroslav. Maličká su.. Přerov: Jasto, 1997. ISBN 80-901932-7-7.
-
Základní:
KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ..
-
Základní:
KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ..
-
Doporučená:
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.. Praha: Portál,, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
-
Doporučená:
Stojan, Jaroslav. Maličká su obrázkový zpěvník pro děti předškolního věku, jejich rodiče a paní učitelky. 3. 1. vyd. Přerov : Jasto, 1997. ISBN 80-901932-7-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit problematiku přehrávaného repertoáru písní v HRMŠ2 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zahrát repertoár dle požadavků předchozí KHK/HRMŠ2 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pojmenovat tóny akordů u akordických značek vybrané písně
zaznamenat transpozici vybraných písní do jiných pěvecky vhodných tónin
zaznamenat valčíkový doprovod písně
vytvořit dudáckou kvintu ve vybraných tóninách
pojmenovat akordy doprovodných kadencí osvojovaných písní (nejméně 15)
objasnit pojem chromatický posun |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zahrát alespoň jednu píseň podle akordických značek
zahrát alespoň jednu píseň valčíkovým doprovodem
zahrát vybrané písně s různými druhy osvojených doprovodů: akordicky, dudáckou kvintou, valčíkem, polkou, rozkladem (pokročilí synkopicky) - nejméně 15
zahrát cvičení na chromatický posun (pokročilí chromatický posun akordů)
zazpívat a zahrát osvojovaný repertoár písní |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|