|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HNB2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HNB2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudba nonartificiální 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HNO2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Docílit důkladné znalosti základních stylů a žánrů jazzové a populární hudby (do současnosti). Na základě poslechu rozpoznat uvedené styly a žánry. Umět kriticky zhodnotit hudební produkci uvedených stylů v současné nonartificiální hudbě a následně v budoucí školní praxi vést žáky k poslechu kvalitní umělecké hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Zvládnutí vědomostní a poslechové části shrnujícího testu.
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů rozborů provedených skladeb pro vlastní výuku předmětu
|
Obsah
|
Obsah přednášek: Rocková hudba 70. a 80. let - nová vlna, punk rock, hard rock, art rock atd. Rocková hudba 70. a 80. let - heavy metal, americký neorock, nový romantismus atd. Současná moderní populární hudba - rap, dance & trance, významné osobnosti současné populární hudby. Ambientní hudba, world music. Alternativní hudba a její osobnosti. Folková hudba ve světě a její osobnosti. Muzikál. Vývoj jazzové hudby v Čechách do 2. světové války. Česká scéna: vývoj jazzové hudby od 80. let, současný jazz, rocková hudba do 60. let, rocková hudba do současnosti, trampská a folková hudba.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Weiss, Tomáš. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let]. 1. vyd. Praha : Maťa, 1998. ISBN 80-86013-41-3.
-
Základní:
MEADOWS, E. S. Blues, funk, rhythm and blues, soul, hip hop and rap: a research and information guide.. New York: Routledge, 2010. Routledge music bibliographies, 2010. ISBN 0-203-85472-1.
-
Základní:
SEDLÁČEK, M. et al. K hudebním preferencím artificiální a nonartificiální hudby vysokoškolské mládeže (2012-2016). 1. vydání. ,. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8445-2.
-
Základní:
KUHN, T. Stručné dějiny populární hudby a jazzu pro studenty a učitele hudební výchovy.. Plzeň: ZČU, 2011.
-
Základní:
KUHN, T. Stručné dějiny populární hudby a jazzu pro studenty a učitele hudební výchovy. Druhé, přepracované vydání.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0906-8.
-
Základní:
Poledňák I. Úvod do problematiky nonartificiální hudby. Olomouc: UP,, 2000.
-
Doporučená:
KUHN, T. Hudba jazzové oblasti z pohledu hudební kinetiky.. Plzeň: ZČU, 2008.
-
Doporučená:
Černý, Jiří. Hvězdy tehdejších hitparád. 1. vyd. Praha : Panton, 1989.
-
Doporučená:
Kotek, Josef. O české populární hudbě a jejích posluchačích : Od historie k současnosti. 1. vyd. Praha : Panton, 1990. ISBN 80-7039-037-9.
-
Doporučená:
Dorůžka, Lubomír. Panoráma jazzu : Lubomír Dorůžka ; Ilustr. Jiří Šlitr ; Fotogr. Miroslav Jodas. [aj.] ; Přebal, vazba a graf. úprava Vladimír Nagaj. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1990. ISBN 80-204-0092-3.
-
Doporučená:
Dorůžka, Lubomír; Dorůžka, Petr. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. Praha : MF, 1987.
-
Doporučená:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015.
-
Doporučená:
Poledňák, Ivan; Cafourek, Ivan. Sondy do popu a rocku. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-14-3.
-
Doporučená:
O'NEAL, Jim a Amy VAN SINGEL. The voice of the blues: classic interviews from Living blues magazine.. New York: Routledge, 2002. ISBN 0-415-93653-5.
-
Doporučená:
Lindaur V. - Konrád O. Život v tahu aneb třicet roků rocku.. Praha, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základních etapách vývoje klasické hudby
Orientovat se bezpečně ve všeobecné hudební nauce
Zařadit stěžejní osobnosti populární hudby a jazzu k stěžejním etapám vývoje nonartificiální hudby až do současnosti
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se povšechně v současném hudební dění v populární hudbě a jazzu
Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky
Přiřadit na základě poslechu stěžejní skladby populární hudby a jazzu k základním etapám vývoje nonartificiální hudby až do současnosti
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit základní metodologii nonartificiální hudby. |
Definovat základní pojmy nonarticiální hudby. |
Rozlišit a identifikovat základní etapy vývoje jazzové a populární hudby na základě poslechu. |
Charakterizovat jednotlivé etapy vývoje jazzové a populární hudby (do rhythm and blues) a také je chronologicky zařadit. |
Aplikovat získané odborné znalosti v následujících předmětech, zejména v didaktice Hv. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Rozeznat základní znaky jazzu a populární hudby. |
Analyzovat na základě poslechu stěžejní skladby nonartificiální hudby a zařadit je do vývojových etap. |
Posoudit kvalitní hudební produkci populární hudby a jazzu tak, aby dokázal tuto problematiku vysvětlit žákům na ZŠ a SŠ. |
Samostatně analyzovat a slovně interpretovat vybranou skladbu vzhledem k potřebám školní praxe. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|