|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HNB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HNB1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudba nonartificiální 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HNO1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Docílit důkladné znalosti základních stylů a žánrů jazzové a populární hudby (do rhythm and blues). Na základě poslechu rozpoznat uvedené styly a žánry. Umět kriticky zhodnotit hudební produkci uvedených stylů v současné nonartificiální hudbě a následně v budoucí školní praxi vést žáky k poslechu kvalitní umělecké hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je vědomostní test a aktivita v semináři (seminární diskuse, rozbor ukázek)"
|
Obsah
|
Obsah přednášek: Metodologie předmětu. Obecná charakteristika a funkce nonartificiální hudby (NAH). Rozdělení NAH. Terminologie. Evropský vývoj NAH až do setkání s jazzem. Vývoj NAH v Čechách. Jazz - charakteristika. Základní charakteristika hudebně-vyjadřovacích prostředků jazzu s akcentem na kinetickou složku. Folklórní útvary afroamerické hudby. Vývojové etapy jazzu - pochodový jazz, chicagský styl. Vývojové etapy jazzu - New York, swing. Vývojové etapy jazzu - be bop. Vývojové etapy jazzu - cool jazz, west coast jazz, third stream, hard bop, soul jazz. Vývojové etapy jazzu - free jazz, jazz rock, současný jazz Moderní populární hudba - charakteristika. Country hudba, rhythm & blues.
Součástí dvouhodinového výukového bloku je seminář a jeho tématem je obsahově formální rozbor ukázek nonartificiální hudby a její kulturně společenský kontext.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Weiss, Tomáš. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let]. 1. vyd. Praha : Maťa, 1998. ISBN 80-86013-41-3.
-
Základní:
KUHN, T. Stručné dějiny populární hudby a jazzu pro studenty a učitele hudební výchovy.. Plzeň: ZČU, 2011.
-
Základní:
Poledňák I. Úvod do problematiky nonartificiální hudby a speciálně hudby jazzového okruhu.. Olomouc UP, 2000.
-
Doporučená:
Langer, M. J. Dvorana Country.. Praha: Melantrich, 1996.
-
Doporučená:
Matzner, Antonín; Poledňák, Ivan; Wasserberger, Igor. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Sv 1., Část věcná. 2., dopln. vyd. Praha : Supraphon, 1983.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, P. Hudba na pomezí.. Praha: Panton, 1991.
-
Doporučená:
ČERNÝ, J. Hvězdy tehdejších hitparád.. Praha: Panton, 1989.
-
Doporučená:
Guibert, Gérôme - Rudent, Catherine. Made in France: Studies in Popular Music. Routledge. 2018.
-
Doporučená:
Kotek, Josef. O české populární hudbě a jejích posluchačích : Od historie k současnosti. 1. vyd. Praha : Panton, 1990. ISBN 80-7039-037-9.
-
Doporučená:
Dorůžka, Lubomír. Panoráma jazzu : Lubomír Dorůžka ; Ilustr. Jiří Šlitr ; Fotogr. Miroslav Jodas. [aj.] ; Přebal, vazba a graf. úprava Vladimír Nagaj. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1990. ISBN 80-204-0092-3.
-
Doporučená:
Dorůžka, Lubomír; Dorůžka, Petr. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní. Praha : MF, 1987.
-
Doporučená:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015.
-
Doporučená:
Gioia, Ted. The history of jazz. Oxford University Press. 2021.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základních etapách vývoje klasické hudby
Orientovat se bezpečně ve všeobecné hudební nauce
Orientovat se povšechně v současném hudební dění v populární hudbě a jazzu
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zařadit stěžejní osobnosti populární hudby a jazzu do stěžejních etap vývoje nonartificiální hudby
Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky
Přiřadit na základě poslechu stěžejní skladby populární hudby a jazzu k základním etapám vývoje nonartificiální hudby
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit základní metodologii nonartificiální hudby. |
Definovat základní pojmy nonarticiální hudby. |
Rozlišit a identifikovat základní etapy vývoje jazzové a populární hudby na základě poslechu. |
Charakterizovat jednotlivé etapy vývoje jazzové a populární hudby (do rhythm and blues) a také je chronologicky zařadit. |
Aplikovat získané odborné znalosti v následujících předmětech, zejména v didaktice Hv. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Rozeznat základní znaky jazzu a populární hudby. |
Analyzovat na základě poslechu stěžejní skladby nonartificiální hudby a zařadit je do vývojových etap. |
Posoudit kvalitní hudební produkci populární hudby a jazzu tak, aby dokázal tuto problematiku vysvětlit žákům na ZŠ a SŠ. |
Samostatně analyzovat a slovně interpretovat vybranou skladbu vzhledem k potřebám školní praxe. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|