|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HDJR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HDJR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební dějiny jihozápadního regionu 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Hudební dějiny jihozápadních Čech a regionu 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Formou systematického výkladu doplněného poslechem vybraných reprezentativních skladeb umožňuje předmět základní seznámení s problematikou a specifičností hudebního vývoje regionu jihozápadních Čech od počátku do současnosti. Krom znalosti základních reálií hudebního vývoje tohoto regionu umožňuje bližší porozumění specifickým vývojovým podmínkám hudebního života malých a středních lokalit jihozápadních Čech s případným přesahem do příhraničního bavorského regionu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl na seminářích. Zvládnutí zápočtového analytického testu.
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ hodnocení závěrečných testů
|
Obsah
|
FHistorický regionalismus
Základní pojmy hudební regionalistiky
Specifika hudebního regionu a jeho výzkumné možnosti. Instituce.
Didaktický potenciál hudebního regionu.
Hudební dějiny jihozápadních Čech od počátků do 1800.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kolektiv autorů. Dějiny města Plzně. 1.-3. díl.. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-87911-0.
-
Základní:
ASCHENBRENNER, V. Figurální hudební provoz v přeštických kostelích 18. století. Příspěvek k zmapování hudebního vlivu kladrubského kláštera v posledním období jeho existence. In. NOVÁČEK, Karel ? KUBATOVÁ-PITROVÁ, M.(edd.). Devět století kláštera v Kladrubech 1115-2015.. České Budějovice: NPÚ, 2017.
-
Základní:
Aschenbrenner, V. Hudebně-liturgický provoz jezuitské koleje v Klatovech v 18. století.. Praha: Scriptorium, 2011.
-
Základní:
Aschenbrenner, V. Hudební složka odpoledních pobožností v jezuitském kostele v Klatovech v 18. století. Vespreae solennes de Confessore F.X.Brixiho (?). In. Mráz, Karel ? Chroust, Václav (edd.): Barokní jezuitské Klatovy. Sborník textů ze sympozia v Klatovech,. Klatovy, 2007. ISBN 978-80-254-0908-4.
-
Základní:
Aschenbrenner, V. Poutnická procesí směřující do Klatov ? příspěvek k dějinám provozu západočeského barokního poutního centra v letech 1685-1785. In. Fišer, M., Hůrková, J. (ed.). Sborník prací z historie a dějin umění 4/2006 Klatovy,. Klatovy, 2006. ISBN 80-85628-92-9.
-
Základní:
Bezděk, J. a kol. Významné osobnosti hudebního života Plzně a jihozápadních Čech po r. 1945.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014.
-
Základní:
Fiala, J. Západočeská vlastivěda. Hudba.. Plzeň,, 1995. ISBN 80-7043-122-9.
-
Základní:
ASCHENBRENNER, V. Znovuobjevený klatovský barokní skladatel Joannes de Deo Wenceslaus Flaschka a jeho vliv na utváření hudební kultury Klatov v letech 1739?1783. In Milovníkům slova Božího k potěšení a užitečnému pobavení. s. 31-67.. Klatovy: Město Klatovy, 2016. ISBN 9788090603745.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Dějiny západních Čech. I. díl, Od pravěku do poloviny 18. století. Plzeň : Ševčík, 2004. ISBN 80-7291-108-2.
-
Doporučená:
Vrkočová, Ludmila. Domovem hudby. 1. vyd. Praha : Panton, 1988.
-
Doporučená:
Špelda, Antonín. Hudební místopis Klatovska. Plzeň, 1974.
-
Doporučená:
Špelda Antonín. Hudební Plzeň (Průvodce městem). Plzeň, 1960.
-
Doporučená:
Fiala, Jaroslav. Západočeská vlastivěda. [Svazek 3], Hudba. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1995. ISBN 80-7043-122-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin
Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin
Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých hudebních dějin
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy
přiřadit vybranou českou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit základní pojmy hudební regionalistiky (regionalistika, region, centrum etc.)
|
Definovat hudební kulturu regionu/regionů, její specifika a vývojové trendy v kontextu hudebně-stylového vývoje českých zemí/střední Evropy. |
Vysvětlit specifika hudebních pramenů regionu. |
Specifikovat a formulovat vývojové posuny a vztahy centra a regionu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně popsat vybraný hudební region/centrum/lokalitu. |
Analyzovat vybraný hudební region/centrum/lokalitu. |
Vybraný hudební region/centrum/lokalitu zařadit do kontextu hudební kultury země/větších regionálních celků. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|