|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HARB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HARB1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Harmonie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HAR1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se orientuje v diatonické harmonii a spojuje zde akordy podle klasických pravidel. Analyzuje harmonické věty v nechromatizované diatonice.
|
Požadavky na studenta
|
Na zápočet: absolvování alespoň 90% průběžných testů s hodnocením nejhůře za 2,5 v pětistupňové bodové stupnici popř. absolvovat sumarizační zápočtový test (při nesplnění výše stanovených podmínek). Student absolvuje blokovou výuku hudební estetiky.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Zařazení harmonie do systému hudebního vzdělávání. Literatura.
2. Hierarchické uspořádání tonální harmonie. Čtyřhlas. Citlivý tón.
3. Přísný a volný spoj. Zástupné rozvedení citlivého tónu.
4. Spojování kvintakordů v dur, zvláštní spoje
5. Aiolská moll a její prostupnost tóninou durovou. Harmonické funkce v moll.
6. Harmonická moll a její zvláštní spoje.
7. Melodická moll, zvláštní spoje.
8. Sekvence, melodické tóny.
9. Sextakordy a jejich využití v harmonické větě
10. Kvartsextakordy a jejich využití v harmonické větě
11. Septakordy hlavní a vedlejší, charakteristické disonance
12. Septakord na V. a VII. stupni. Septakord II. stupně a jeho typické postupy do D a T6
13. Estetická působnost harmonické složky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Examinátoři:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
COHN, R. L. Audacious euphony: chromaticism and the triad's second nature.. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-977269-8.
-
Základní:
Harmonicky myslet a slyšet. 2. opravené a rozšířené vydání. 2011. ISBN 978-80-7331-199-5.
-
Základní:
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd.. Praha: HAMU, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5.
-
Základní:
TICHÝ, V. Harmonie.. Praha: Holman, 2011. ISBN 978-80-7426-000-1.
-
Základní:
LILL, K. Taxonomie kvalit akordů ze Základů moderní harmonie Karla Janečka (1965) a její interpretace podle americké teorie tónových tříd. Živá hudba.. Praha: AMU, 2018. ISBN 0514-7735.
-
Základní:
BUZZI, M. Tónové systémy.. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-058-6.
-
Doporučená:
VIČAR, J. A R. DYKAST. Hudební estetika.. AMU: Praha, 2002.
-
Doporučená:
VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika.. AMU: Praha, 2002. ISBN 80-85883-86-4.
-
Doporučená:
RIMSKIJ-KORSAKOV, N. A. Praktičeskij učebnik garmonii,. Moskva, 1952.
-
Doporučená:
JANEČEK, K. Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie.. Praha.
-
Doporučená:
KOFROŇ, J. Učebnice harmonie.. Praha: Supraphon,, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Rozumět systematice hudební nauky v oblasti moderní notace, klasické intervaly a akordiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Tvořit a analyzovat intervaly a akordy.
Orientovat se v tóninách
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit pravidla v klasické harmonii. |
Rozpoznat vztahy mezi kvintakordy a hlavními septakordy. |
Zdůvodnit užití melodických tónů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat diatonické harmonické věty. |
Spojovat akordy v klasickém slohu. |
Rozumět vedení jednotlivých hlasů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|