|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIMŠ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIMŠ3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika předškolní HV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
30 / -
|
0 / 0
|
0 / 15
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět navazuje na předchozí DIMŠ1 a DIMŠ2. Student si osvojí zejména prostřednictvím praktických činností nezbytné penzum dovedností, vědomostí a postojů potřebných pro výuku hudební výchovy v předškolních zařízeních v duchu probíhající integrativní koncepce vzdělávání (RVP-ŠVP).
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu - aktivní účast v hodinách, didaktický výstup, zvládnutí předepsaného pěveckého repertoáru s různými druhy doprovodu, seminární práce, test.
Čistě zpívá bez doprovodu klavíru, čistě zpívá s doprovodem na jednoduché melodické nástroje hrající něco jiného než melodii. Dokáže vytvořit a předvést doprovod na jednoduše ovladatelné nástroje rytmické i MELODICKÉ (s vlastním zpěvem). Zvládá zapsat jednoduchou partituru pro melodii, doprovod klavíru a rytmické i melodické nástroje dětského instrumentáře. Prezentuje svoje hudební dovednosti před ostatními v rámci didaktického výstupu i drobných dílčích výstupů kdykoliv v průběhu hodin (nácvik role učitele v MŠ), aktivně se účastní skupinové práce. Rutinně ovládá repertoár z předchozích hudebně zaměřených předmětů, rozvíjí svoje hudební schopnosti a dovednosti, využívá hudební výchovu pro rozvoj dětské i vlastní osobnosti.
|
Obsah
|
prezenční studium
1. Úvodní hodina - cíl předmětu, literatura a další studijní zdroje, podmínky pro získání zápočtu
2. Hudební činnosti a RVP PV. Týdenní témata a integrované bloky a plánování hudebních aktivit včetně cílů. Přístup k hudebnímu rozvoji v MŠ, proces nebo produkt učení. Vysvětlení zadání semestrální práce.
3. Orffova škola. Rytmické a melodické nástroje. Elementární instrumentální činnosti. Doprovod jako vyjádření výrazu a emocí.
4. Instrumentář v MŠ. Současné možnosti nástrojového vybavení. Výroba vlastních nástrojů.
5. Základy harmonizace, tvorba vlastních doprovodů.
6. Tvořivá dílna - podpora kreativity prostřednictvím instrumentálních činností elementární improvizace instrumentální a pohybové.
7. Praxe
8. Praxe
9. Praxe
10. Metoda dobrého startu - principy, ukázky. Propojení hudebních činností s každodenním životem v MŠ. Reflexe praxe
11. Využití instrumentálních činností pro všeobecný rozvoj (motorický, emocionální, sociální). Ověřování výsledků učení - test
12. Ověřování výsledků učení - rozbor prací, reflexe didaktických výstupů
13. Příprava na zkoušku, udělování zápočtů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Moodle s vysvětlením základních pojmů, teorií a principů předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
-
Základní:
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl.. Nová Paka: FTČ, 2001. ISBN 80-902662-4-X.
-
Základní:
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Základní:
KRÁLOVÁ,E.-M.KODEJŠKA a kol. Hudební klima a dítě.. Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.
-
Základní:
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v Mateřské škole.. Praha: SPN,, 1990.
-
Základní:
ŠIMANOVSKÝ Z. ?A. TICHÁ. ŠIMANOVSKÝ Z. ?A. TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi.. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Rozšiřující:
Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
Rozšiřující:
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha : Supraphon, 1987.
-
Doporučená:
Viskupová, Božena; Šimoneková, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv : Met. příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-19284-X.
-
Doporučená:
VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.. Praha:Ústřední škola ? Česká obec sokolská, 2002.
-
Doporučená:
Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4. roč. ZŠ. 2.část, 2.semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4.roč. ZŠ. 1. část, 1. semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Sedlák, František. Hudební vývoj dítěte : analytická studie. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1974.
-
Doporučená:
Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
Doporučená:
KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku.. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Doporučená:
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
Doporučená:
VEREB,J.- B.VISKUPOVÁ - KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.. Praha: Rolino, s.r.o.,, 2006. ISBN 80-901678-4-5.
-
Doporučená:
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
Doporučená:
KULHÁNKOVÁ, Eva. Zvířátka ve hře, písni a tanci.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-754-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit zákonitosti rozvoje dětského hlasu, jeho specifika i pojmy z oblasti pěvecké výchovy dětí v MŠ (složky pěvecké výchovy, věk dětí v kontextu s rozvojem hlasu, hlasová hygiena, metody výcviku hlasu, volba vhodného repertoáru)
objasnit specifika instrumentálních činností dětí v MŠ včetně příslušných pojmů (hra na tělo, rozvoj rytmických dovedností prostřednictvím hry na nástroje, ...)
vybrat příslušný repertoár hudebních činností i příslušné metodické postupy k nim a uplatnit ho v rámci praxe v MŠ s ohledem na rozvoj osobnosti dítěte |
Zvládá přípravu hudebního materiálu - transpozici písní, zapsání doprovodu, s přehledem používá poznatky ze všech předchozích hudebně zaměřených předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zazpívat s vlastním doprovodem písně osvojené v předchozí části studia a doprovodit je hrou na rytmické nástroje
vybrat a zahrát konkrétní vhodný instrumentální doprovod k písni, čistě zpívat bez sluchové opory o nástroj
naplnit metodickou řadu rytmických dovedností dětí konkrétními příklady aktivit
začlenit konkrétní hudební činnosti včetně příslušných metod do vlastní praxe na MŠ |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
stanovit a obhájit metodické řady poslechových a pohybových činností spolu s příslušnými pojmy k oběma celkům
vytvořit a obhájit metodické řady v rámci všech čtyř druhů hudebních činností
objasnit zákonitosti rozvoje dětského hlasu, jeho specifika i pojmy z oblasti pěvecké výchovy dětí v MŠ (složky pěvecké výchovy, věk dětí v kontextu s rozvojem hlasu, hlasová hygiena, metody výcviku hlasu, volba vhodného repertoáru)
pojmenovávat konečné cíle jednotlivých činností (Kam směřujeme?) a určovat směr postupu k cílům jednotlivých činností (Jak?) s ohledem na věk i úroveň hudebnosti dítěte (Pro koho? Jak?)
vybrat v závěrečném testu vhodné příklady k rozvoji hudebností dětí v kontextu s jejich věkem i úrovní rozvoje hudebnosti a prokázat tak potřebnou úroveň znalostí v oboru
doložit svá tvrzení konkrétními příklady (Co?), které se opírají o vlastní zkušenosti, nabyté vědomosti i znalosti doporučené literatury (Odkud?) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit kriticky v diskusi vlastní praxi z hlediska VŠ vzdělávání v hudebním oboru
diagnostikovat v seminární práci úroveň rozvoje hudebností u pěti dětí, navrhnout a obhájit správný postup k jejich dalšímu hudebnímu rozvoji (součást Portfolia)
uvést vlastní příklady poslechových a pohybových aktivit vhodných pro MŠ a zdůvodnit jejich volbu
zpívat intonačně čistě, poloha i rozsah hlasu koresponduje s požadavky na čistý zpěv dětí ve střední hlasové poloze (muži nízká hlas. poloha - s oporou o hudební nástroj) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Studentka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
V případě distanční výuky kurz Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
KS Potřebnou míru odborných dovedností prokáže student/ka v případě nařízené distanční výuky v seminární práci, kde probírané téma naplní vlastními příklady z četby literatury a praxe. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
KS V případě distanční výuky kurz v Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Formativní hodnocení při kontrole výstupů - seminární práce, dovednostní výstupy. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|