|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIMŠ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIMŠ1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika předškolní HV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prostřednictvím činností instrumentálních, pohybových, poslechových a pěveckých získá student/ka
vědomostní i dovednostní potenciál a) pro výuku hudební výchovy v předškolských zařízeních,b) pro tvorbu metodických řad v oblasti hudebních činností,c) pro účelnou integraci hudebních aktivit v rámci oboru (propojení hudebních činností) i mezioborové integrace (v souvislosti s tematickými celky ŠVP i vzdělávacími oblastmi RVP).
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu - aktivní účast v hodinách s dílčími výstupy v průběhu hodin (zpěv, pohyb, hra na klavír), didaktický výstup, zvládnutí předepsaného pěveckého repertoáru a jeho klavírního doprovodu, seminární práce, test.
|
Obsah
|
prezenční studium
1. Úvodní hodina - cíl předmětu, literatura a další studijní zdroje, podmínky pro získání zápočtu, zadání semestrálních prací a výstupů. Opakování pěveckého repertoáru pro MŠ.
2. Hudebnost. Hudební schopnosti. Hudební činnosti. Vysvětlení zadání semestrální práce. Rytmus - metrum - pulz. Tempo, hybnost. Příprava hudebního materiálu na praxi.
3. Diagnostika hudebních schopností v kontextu pedagogické diagnostiky v MŠ - podněty pro praxi. Příprava hudebního materiálu na praxi.
4. Praxe
5. Praxe
6. Rytmizovaná řeč - říkadla, rozpočitadla. Slovní a větný přízvuk, hudební přízvuk. Druhy rýmů. Rytmizace slov a sousloví. Říkadlové melodie, melodizace říkadla. Tvorba vlastních textů. Reflexe praxe.
7. Rytmizovaná řeč, zpěv a pohyb - pohybová ilustrace textu. Lidové taneční hry. Didaktické pomůcky pro hudebně pohybové činnosti - šátky, padák, plachta, lano, hračky.
8. Exkurze - návštěva hudební nebo vzdělávací instituce, edukačního programu
9. Tvořivá dílna - podpora kreativity prostřednictvím hudebně pohybových činností
10. Nahrávky pro hudebně pohybové činnosti v MŠ - kritéria, výběr. Ověřování výsledků učení - test
11. Využití hudebně pohybových činností pro všeobecný rozvoj. Ověřování výsledků učení - rozbor prací
12. Reflexe didaktických výstupů
13. Udělování zápočtů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Moodle s vysvětlením základních pojmů, teorií a principů předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
-
Základní:
Lišková,Marie. Hudební činnosti v předškolním vydělávání. Praha 8, 2006. ISBN 802-86307-26-3.
-
Základní:
JENČKOVÁ, Eva. Podzimní zpívání. 2. vydání.. Hradec Králové: Tandem, 2019. ISBN 978-80-86901-75-6.
-
Základní:
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí.. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-332-2.
-
Rozšiřující:
Tichá, Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
Rozšiřující:
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Doporučená:
Jenčková, Eva. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd. Hradec Králové : Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
-
Doporučená:
Kodejška, Miloš. Hudební výchova dětí předškolního věku. [Díl] II., Hudební prostředí v rodině a mateřské škole. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-488-6.
-
Doporučená:
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy z hudební teorie (HUVYM1 a HUVYM2) jako předpoklad pro jejich praktické využití v didaktice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokázat v praktických cvičeních svou dobrou úroveň hudebnosti (zejména rytmického cítění)
zpívat čistě repertoár písní osvojených v předchozím studiu alespoň v rozsahu dětského hlasu
hrát na klavír dle požadavků HRMŠ1 a HRMŠ2 požadovaný repertoár písní a cvičení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte
objasnit základní pojmy z oblasti rozvoje rytmického cítění dětí (beat, rytmus, metrum, pulzace, hra v pauze, hra konce frází, takty, přízvučné a nepřízvučné doby)
identifikovat základní pojmy z oblasti rozvoje rytmického cítění dětí v konkrétních hudebních modelech |
Transponuje písně do vhodné hlasové polohy, připraví notový záznam pro doprovod, napíše jednoduchou partituru pro melodii a rytmické nástroje. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit metodickou řadu rozvoje rytmického cítění dítěte
seřadit progresivně rytmické modely (různý stupeň obtížnosti nácviku) předložené vyučujícím
zazpívat s doprovodem několik vybraných písní a doprovodit je hrou na rytmické nástroje
vypracovat a obhájit seminární práci s vlastními konkrétními příklady rozvoje rytmického cítění dětí
zhodnotit výsledky samostatné práce v diskusi s ostatními |
Samostatně čistě zpívá a hraje na klavír před ostatními (nácvik role učitele v MŠ), zahraje ze zpěvníku jednoduchou písničku (melodii i doprovod), ve skupině se aktivně účastní různých hudební rolí, zazpívá rozložený kvintakord durový i mollový, zopakuje melodický úryvek ve zpěvním poloze předškolního dítěte, používá hudebně pohybové paralely v souladu s výrazem a formou znějící hudby, ovládá hru na tělo, rytmizuje a melodizuje říkadla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
KS: V případě nařízení distanční výuky splní student/ka požadavky prostřednictvím studia podpor v Moodle a vypracováním a obhájením seminární práce na základě zde uvedených instrukcí. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
KS Potřebnou míru odborných dovedností prokáže student/ka v případě nařízené distanční výuky v seminární práci, kde probírané téma naplní vlastními příklady z četby literatury a praxe. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
KS V případě distanční výuky kurz Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
KS Formativní hodnocení při kontrole výstupů - seminární práce. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|