|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIH2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIH2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si potřebných vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy, které studenta připraví na výuku předmětu hudební výchova na 2. st. ZŠ/ na G v souladu s filozofií kurikulární reformy a s požadavky RVP. Studenti se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na základní a střední škole, komunikovat o hudbě i hudbou a reflektovat tento proces. Seznamují se s výchovně vzdělávacími strategiemi, zajišťujícími všestrannou tvořivou aktivitu žáků a integrované vzdělávání a výchovu prostřednictvím hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka v rámci semináře reflektuje svou praxi a v diskusi obhájí metody své práce. V závěrečné zkoušce z předmětu prostřednictvím písemného testu prokáže znalost školských dokumentů a jejich výstupů v oblasti HV (Standardy, RVP ZV), znalost problematiky jednotlivých hudebních činností i schopnost naplnit výstupy RVP konkrétními návrhy aktivit. Dokáže sestavit, realizovat, reflektovat i obhájit svou modelovou lekci na vybrané téma, realizovanou v praxi školy.
Zkouška sestává z části teoretické (diskuse nad probíranými seminárními tématy, prezentace a obhajoba modelové lekce) a praktické (hra doprovodů a zpěv písní z učebnic a zpěvníků, pěveckých cvičení ze semináře).
|
Obsah
|
Vzhledem k malému poču studentů se jedná o paralelní výuku aprobace ZŠ a SŠ:
Témata přednášek a seminářů pro 2. stupeň ZŠ:
Témata přednášek a seminářů:
1. Tvořivost v HV zásady, postupy, tvořivé hry, zásady elementárního komponování; Příklady mezioborové integrace.
2. Přesahová témata v HV model sv. Václav, svátky, dny "jiných" kultur aj. ukázka projektu Tvůrčí dílna
3. Vícehlas v HV druhy vícehlasu, obecné zásady, metody práce, modelové příklady
4. Učivo: Hudebně pohybové činnosti a jejich uplatnění v HV příklady v kontextu s RVP A pohyb improvizovaný i stylizovaný
5. Učivo: Hudebně pohybové a jejich uplatnění v HV příklady v kontextu s RVP B příklady tanců v kontextu s dějinami hudby
6. Učivo: Poslechové činnosti poslech v HV a jeho specifika, zásady, metodická řada, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby, spojení poslechu s kresbou, pohybem aj.
7. Učivo: Pěvecké činnosti problematika mutace, metodická řada, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby
8. Učivo: Instrumentální činnosti tvorba a realizace partitur pro potřeby HV, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby. Tvorba hudebních nástrojů a jejich využití.
9. Výstupová praxe a její rozbor
10. Nové technologie ve výuce HV (práce s interaktivní učebnicí)
11. - 13. Prezentace modelových lekcí studentů, rozbor praxe diskuze, reflexe
Pro Učitelství SŠ:
Témata přednášek a seminářů:
1. Učebnice hudební výchovy a jiný vhodný materiál pro HV vzdělávání v SŠ: srovnání, koncepce, uplatnění činností
2. Vyučovací metody v HV x vyučovací metody v aktuálních učebnicích
3. Rytmické cítění jako jedna ze složek hudebnosti amuzie, arytmie, obecné zásady, metodická řada, tvorba příkladů
4. Pěvecké činnosti v HV A problematika zpěvu žáků v kontextu s jejich věkem (s oporou o znalosti z dalších spec. předmětů) , mutace, pěvecká cvičení, modelové příklady v kontextu s dějinami hudby i hudbou etnickou, metodická řada
5. Pěvecké činnosti v HV B kritéria výběru písní v kontextu s rozvojem hlasu i sluchu žáků (imitace a intonace metody), s dějinami hudby či hudební naukou, se vkusem učitele i preferencí žáků, příklady výběru
6. Pěvecké činnosti v HV C v kontextu s výstupy v RVP ZV a RVP G, s aktuálními učebnicemi: konkrétní výběr a praktická realizace příkladů, samostatná práce studentů
7. Instrumentální činnosti v HV A Hra na hudební nástroje v HV: hra na tělo jako průprava, možnosti výběru nástrojů, metody práce, metodická řada, problematika začlenění žáků ze ZUŠ do instrumentálních činností v HV
8. Instrumentální činnosti v HV B Problematika hry partitur v HV s ohledem na rozdílnou úroveň hudebních schopností žáků: kritéria obtížnosti, instrumentální činnosti v HV v kontextu s výstupy RVP ZV, RVP G
9. Poslech v HV A problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k percepci), metody poslechu, konkrétní příklady
10. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G hudba jako organizovaný zvuk, vznik a vývoj hudby, hudební styly a žánry, hudební nástroje, nové technologie v hudbě, záznam hudby, přímá a nepřímá komunikace hudby, funkce hudby, hudební skladatel a interpret, interpretace v hudbě, umělecký provoz hudba jako způsob identifikace,
11. 13. Konzultace příprav na výstupovou praxi. Výstupová praxe, její rozbor, obhájení metod a forem práce a její reflexe v semináři v závěrečné zkoušce z předmětu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
-
Základní:
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
-
Základní:
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Základní:
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Základní:
ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu. vyd,. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
-
Doporučená:
Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
-
Doporučená:
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
Doporučená:
Heukaufer, Norbert. Musik-Methodik :. Berlin :Cornelsen, 2012. ISBN 978-3-589-22368.
-
Doporučená:
HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
-
Doporučená:
Benton, Carol W. Thinking about thinking : metacognition for music learning. Lanham : Rowman & Littlefield Education, 2014. ISBN 978-1-4758-0512-3.
-
Doporučená:
Slavik, Jan. Transdisciplinarni didaktika: o ucitelskem sdileni znalosti a zvysovani kvality vyuky nap. Brno :Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady. |
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
|
Objasnit klíčové pojmy z DIH1 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, instrumentální činnosti na ZŠ). |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní a cvičení na rozezpívání. |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe. |
Sestavit, popsat a obhájit metodické řady pěveckých, poslechových, hudebně pohybových a instrumentálních činností. |
Objasnit pojmy: hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, vícehlas, přesahová témata. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb).
|
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
|
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
|
uvést konkrétní příklady činností, které povedou k naplnění Standardů oboru (RVP) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|