|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVZ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVZ3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 3 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 5
|
0 / 22
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si potřebných vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy, které studenta připraví na výuku předmětu hudební výchova na 2. st. ZŠ v souladu s filozofií kurikulární reformy a s požadavky RVP. Studenti se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na základní, komunikovat o hudbě i hudbou a reflektovat tento proces. Seznamují se s výchovně vzdělávacími strategiemi, zajišťujícími všestrannou tvořivou aktivitu žáků a integrované vzdělávání a výchovu prostřednictvím hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka v rámci semináře reflektuje svou praxi a v diskusi obhájí metody své práce. V závěrečné zkoušce z předmětu prostřednictvím písemného testu prokáže znalost školských dokumentů a jejich výstupů v oblasti HV (Standardy, RVP ZV), znalost problematiky jednotlivých hudebních činností i schopnost naplnit výstupy RVP konkrétními návrhy aktivit. Dokáže sestavit, realizovat, reflektovat i obhájit svou modelovou lekci na vybrané téma, realizovanou v praxi školy.
Zkouška sestává z části teoretické (diskuse nad probíranými seminárními tématy, prezentace a obhajoba modelové lekce) a praktické (hra doprovodů a zpěv písní z učebnic a zpěvníků, pěveckých cvičení ze semináře).
|
Obsah
|
Témata přednášek a seminářů:
1. Současné učebnice hudební výchovy a jiný vhodný materiál pro HV vzdělávání na 2. stupni ZŠ: porovnání, koncepce, míra a konkrétní způsob uplatnění základních hudebních činností
2. Inovace ve výuce na ZŠ (digitální kompetence a její realizace v hodinách HV)
3. Využívané vyučovací metody v HV x vyučovací metody v aktuálních učebnicích (vazby na konkrétní podmínky, technické vybavení a předpoklady žáků)
4. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV hudba jako organizovaný zvuk, vznik a vývoj hudby, hudební nástroje, přímá a nepřímá komunikace hudby
5. Kapitoly z dějin hudby v hodinách HV na 2. Stupni ZŠ, možnosti zařazení témat, propojení s dalšími aktivitami v HV, mezipředmětové vazby a integrace
6. Poslechové činnosti v HV na 2. Stupni ZŠ I. - problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci)
7. Poslechové činnosti v HV na 2. stupni ZŠ II. - koncepce poslechových činností, předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor)
8. Poslechové činnosti v HV na 2. stupni ZŠ III. - kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace
9., 10. Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe
11., 12., 13. Konzultace příprav na výstupovou praxi. Výstupová praxe, její rozbor, obhájení metod a forem práce a její reflexe v semináři v závěrečné zkoušce z předmětu.
V případě distanční výuky (on-line) jsou ukládány studijní opory na digitální úložiště. Informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult.. Praha, 1984.
-
Základní:
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vydání čtvrté.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Dalibor MATOŠKA a Jiří PILKA. Hudební výchova pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 3., upravené vydání.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2018. ISBN 978807235613.
-
Základní:
školské dokumenty a učebnice pro gymnázia.
-
Doporučená:
HAMANN, Donald L. a COOPER, Shelly C. Becoming a music teacher: from student to practitioner.. New York: Oxford University Press,, 2016. ISBN 978-0-19-024508-5.
-
Doporučená:
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London: Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
WAJLER, Zig. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms.. Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit výstupy z RVP v kontextu s vlastními modelovými příklady.
Zdůvodnit souvislost obsahové náplně předmětu a praxe.
Objasnit klíčové pojmy z DIH1 (didaktika HV, rozvoj rytmického cítění žáků, instrumentální činnosti na ZŠ).
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní a cvičení na rozezpívání.
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi.
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe. |
Sestavit a popsat metodické řady pěveckých, poslechových a instrumentálních činností. |
Objasnit pojmy: hudebnost žáka, integrace oborová a mezioborová, vícehlas, přesahová témata. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb). |
Sestavit a obhájit modelovou lekci jako přípravu pro praxi. |
Prezentovat a evaluovat výsledky praxe na semináři. |
Sestavit a prezentovat (výběr) návrh na projekt mezioborové integrace předmětů.
|
Uvést konkrétní příklady činností, které povedou k naplnění Standardů oboru (RVP). |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Student povede jednu pohybovou aktivitu jím vybranou (v kontextu s RVP), výsledky své práce s kolektivem kriticky zhodnotí. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Studenti vyhledávají na internetu interpretace tanců i jiné formy pohybu. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|