|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVS4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVS4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 4 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Jedná se o završující semestr předmětu DIH, po jehož absolvování je student vybaven potřebnými kompetencemi pro výuku HV na SŠ, tzn. má a) dostatečnou úroveň svých vokálně instrumentálních dovedností, b) je schopen integrovat všechny čtyři druhy hudebních činností pod hlavičkou vybraného tematického celku v rámci integrace oborové. Hudební výchovu i činnosti s ní spjaté dokáže uplatnit i v rámci mezioborové integrace s jinými předměty (průřezová témata), dokáže se aktivně zapojit do činnosti školy (organizace koncertů, zařazení HV činností do chodu školy: projektů, tvůrčích dílen, hudebních aktivit na Školách v přírodě či jiných akcích školy. Tyto dovednosti částečně prokáže v přípravě modelové lekce, její realizaci v praxi školy a jejím obhájení i závěrečné zkoušce z předmětu.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu semestru alespoň v jednom výstupu předvede svou úroveň dovedností (viz níže), aktivně se zapojuje do vyučování. V závěrečné zkoušce student prokáže:
a) úroveň svých vědomostí z oboru formou písemného testu z látky 4 semestrů, obhajoby modelové lekce, realizované v praxi střední školy; b) úroveň svých dovedností: rozezpívá třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení, prokáže dovednost hry a zpěvu témat a úryvků vybraných slavných skladeb; c) stanovuje kritéria výběru hudebního materiálu v kontextu s věkem žáků i úrovní rozvoje rozvoji jejich hudebnosti.
|
Obsah
|
Témata přednášek a seminářů:
1. - 10. Poslechové činnosti v HV B: kritéria výběru poslechových skladeb v kontextu s věkem žáků SŠ; specifika práce s poslechovými skladbami, výběr a realizace modelových příkladů z dostupných učebnic, standardů RVP G pro HV, hra vybraných témat skladeb studenty v průběhu celého semestru
2. - 10. Pěvecké činnosti v HV C na SŠ: problematika zpěvu žáků na SŠ; kritéria výběru pěveckých cvičení v kontextu s úrovní pěveckých dovedností žáků na SŠ; výběr pěveckých cvičení z dostupných učebnic a jiné odborné literatury, osvojování vybraného materiálu pěveckých cvičení a písní v průběhu celého semestru
3. - 10. Zpěv v kontextu s poslechem: výběr a zpěv úryvků slavných skladeb - motivů, témat v průběhu celého semestru, zásady osvojování žáky SŠ
4. Problematika hudebně pohybových činností ve výuce HV na SŠ pohyb jako povinná součást hudebně výchovného vzdělávání, RVP, Standardy; učebnice, metody osvojování
5. - 10. Didaktické zásady pro uplatnění pohybových aktivit v HV na SŠ: sociální klima ve třídě, organizační podmínky, osobnost učitele a jeho kompetence k vedení pohybových aktivit, výuka tanců v kontextu s jejich uplatněním v HV v průběhu celého semestru, metody jejich uplatnění
6. Inovace v oboru: Inkluze žáků se SVP na SŠ, individuální metody práce, problematika skupinového vyučování
7. Specifika oborové a mezioborové integrace: HV v průřezových tématech školy, HV v projektech, Tvůrčích dílnách aj. modelové příklady, rozbor, návrhy
8. Inovace v oboru: Nové učebnice (Slyšet jinak), Práce s elektronickou učebnicí Fraus: ukázka realizace jedné modelové lekce, výstupy studentů
9. Příprava na pedagogickou praxi. Konzultace témat, výběru činností, metod a forem práce
10. - 13. Pedagogická praxe a její obhajoba
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak].. Brno, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
Základní:
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň, 2013. ISBN 978-807-2389-018.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
Základní:
školské dokumenty, aktuální učebnice HV a zpěvníky, instrumentální partitura pro školní soubory, notový materiál ke SZ.
-
Základní:
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
VANČÁT, J. a kol. Motivace k tvořivosti na pedagogické fakultě: Přístupy k tvořivosti v učitelském povolání.. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-261-0428-5.
-
Doporučená:
WERNER, Jan. Musik-Didaktik : Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II.. Berlin-Cornelsen, 2017. ISBN 978-3-589-03939-5.
-
Doporučená:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0258.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Využívat vědomosti z dějin hudby artificiální a nonartificiální i znalosti hudební nauky k tvorbě praktických modelových lekcí.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Využívat tvořivě nástrojové a pěvecké dovednosti k tvorbě a realizaci modelových lekcí HV pro SŠ. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. |
Objasnit principy tvorby předeher k písním. |
Objasnit principy transpozic písní s ohledem na pěvecký rozsah hlasu žáků. |
Uvést základní druhy hraných pěveckých cvičení a objasnit příslušné pojmosloví k nim (vzestupná, sestupná, rozkladová, ripetuto, legato aj.). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Uplatnit v lekci hudební výchovy pohybové dovednosti (dirigování, tance, rytmické etudy). |
Rozezpívat třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení (modely s D7, chromatický posun akordů). |
Zazpívat určený repertoár písní motivů a témat slavných skladeb v kontextu s učebnicemi a dějinami hudby artificiální. |
Transponovat písně do pěvecky vhodných tónin, doprovázet zpěv třídy a dávat po předehře hlavou zřetelný pokyn k nástupu zpěvu. |
Zahrát vybraná témata a úryvky známých skladeb (zjednodušené úpravy). |
Navrhnout hudební činnosti k uplatnění v rámci oborové i mezioborové integrace (Průřezová témata, Projektové dny škol, Tvůrčí dílny) v praxi škol. |
Kriticky zhodnotit vlastní praxi na fakultních školách i ve zkoušce z předmětu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|