|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVS3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVS3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 3 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 5
|
0 / 22
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pokračování předmětu didaktiky hudební výchovy. Student/ka si osvojí potřebné pensum vědomostí i dovedností k naplňování povinných výstupů hudební oboru (RVP) pro středoškolské vzdělávání v oblasti hudebně pohybových aktivit, tj. ve výuce HV, ve vedení volnočasových aktivit při výjezdech škol, tvorbě projektů, při inkluzi děCílem předmětu je osvojení potřebných vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy, které studenta připraví na výuku předmětu hudební výchova na nižším a vyšším stupni víceletých gymnázií a gymnáziích čtyřletých (RVPZ, RVPG) v souladu s filozofií kurikulární reformy a s požadavky RVP. Studenti se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na střední škole, komunikovat o hudbě i hudbou a reflektovat tento proces. Seznamují se s výchovně vzdělávacími strategiemi, zajišťujícími všestrannou tvořivou aktivitu žáků a integrované vzdělávání a výchovu prostřednictvím hudby. Student porozumí problematice učiva instrumentálních, pěveckých a poslechových činností a pod hlavičkou oborové integrace dokáže již naplnit vybrané střešní téma (práce s hudebně vyjadřovacími prostředky, dějiny hudby, nauka, aj.) vhodným činnostním obsahem.tí se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka v rámci semináře reflektuje svou praxi a v diskusi obhájí metody své práce. V závěrečné zkoušce z předmětu prostřednictvím písemného testu prokáže znalost školských dokumentů a jejich výstupů v oblasti HV (RVP ZV a RVP G), znalost problematiky jednotlivých hudebních činností i schopnost naplnit výstupy RVP konkrétními návrhy aktivit. Dokáže sestavit, realizovat, reflektovat i obhájit svou modelovou lekci na vybrané téma, realizovanou v praxi školy.
|
Obsah
|
Témata přednášek a seminářů:
1. Učebnice hudební výchovy a jiný vhodný materiál pro HV vzdělávání v SŠ: jejich srovnání, koncepce, míra a způsob uplatnění hudebně-vzdělávacích činností
2. Vyučovací metody v HV x vyučovací metody v aktuálních učebnicích (adekvátnost a reálné využití ve školské praxi)
3. Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G (nižší a vyšší gymnázium), hudba jako organizovaný zvuk, vznik a vývoj hudby, hudební nástroje, přímá a nepřímá komunikace hudby
4. Funkce hudby, hudební skladatel a interpret, interpretace v hudbě, hudební styly a žánry, umělecký provoz, hudba jako způsob identifikace
5. Kapitoly z dějin hudby v hodinách HV na SŠ, možnosti zařazení témat, propojení s dalšími aktivitami v HV, možnosti mezipředmětových vazeb a integrace
6. Poslechové činnosti v HV na SŠ I. - problematika poslechových činností v HV, hudební percepce (od intuitivního poslechu k apercepci)
7. Poslechové činnosti v HV na SŠ II. - koncepce poslechových činností předpoklady úspěšné prezentace hudebních ukázek ve výuce HV (metody, modelové příklady a jejich rozbor)
8. Poslechové činnosti v HV na SŠ III. - kritéria výběru hudebního materiálu pro poslech, poslech v kontextu dalších hudebních činností, mezipředmětové vazby a integrace
9., 10. Prezentace modelových lekcí studentů z oblasti poslechu, rozbor praxe diskuze, reflexe
11., 12., 13. Konzultace příprav na výstupovou praxi. Výstupová praxe, její rozbor, obhájení metod a forem práce a její reflexe v semináři.
V případě distanční výuky (on-line) jsou ukládány studijní opory na digitální úložiště. Informace jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady (dr. Liškové), školské dokumenty.
-
Základní:
HAMANN, Donald L. a COOPER, Shelly C. Becoming a music teacher: from student to practitioner.. New York: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-024508-5.
-
Základní:
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult.. Praha, 1984.
-
Základní:
KERTZ-WELZEL, Alexandra. Globalizing music education: a framework.. Bloomington [Indiana]: Indiana University Press, 2018. ISBN 978-0-253-03258-4.
-
Základní:
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
Základní:
školské dokumenty a učebnice pro gymnázia.
-
Základní:
ROHLÍKOVÁ, L a J. ŠEDIVÝ. Učebnice Hv pro 6. a 7. třídu.. Fraus: Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7238-901-8.
-
Doporučená:
Holas, Milan. Holas, Milan. Didaktika profesionální hudební výchovy.. Ostrava : Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-1.
-
Doporučená:
Šimanovský. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vydání čtvrté.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
-
Doporučená:
KOPECKÝ, J., J. SYNEK a V. ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. 1. vyd.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně., 2014. ISBN 978-80-7460-.
-
Doporučená:
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno: JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Doporučená:
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
-
Doporučená:
Heukaufer, Norbert. Musik-Methodik. Berlin :Cornelsen, 2012. ISBN 978-3-589-22368.
-
Doporučená:
HOLUBEC, J. a J. PRCHAL. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme.. Praha, 1998. ISBN 99-580607-24.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit v návaznosti na hudební psychologii pojmy: hudebnost žáka a její složky, osobnost učitele HV, metody a formy hodnocení v HV.
Popsat strukturu RVP G v oblasti Umění a kultura (problematika oborové a mezioborové integrace, standardy pro RVP Z, očekávané výstupy, učivo).
Uvést příklady oborové a mezioborové integrace.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát požadované pensum písní i skladeb (potřebná úroveň technických dovedností) pro úroveň učitelství SŠ.
Aplikovat nástrojové dovednosti do modelových příkladů instrumentálních činností.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Sestavit a obhájit vyučovací jednotku pro potřeby praxe na SŠ. |
Sestavit, popsat a obhájit metodické řady rozvoje rytmického cítění žáků a pěveckých, poslechových, hudebně pohybových a instrumentálních činností. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zahrát a zazpívat další určené pensum povinných písní, cvičení na rozezpívání (úryvků skladeb). |
Prezentovat a evaluovat výsledky vlastní praxe na semináři. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Student povede jednu pohybovou aktivitu jím vybranou (v kontextu s RVP), výsledky své práce s kolektivem kriticky zhodnotí. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Studenti vyhledávají na internetu interpretace tanců i jiné formy pohybu. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|