|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHV1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
77 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHK/HUVY a KHK/HUDO4
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na činnostní pojetí hudební výchovy a uplatnění poznatků v hudebně výchovném procesu na 1.stupni základní školy, na metody i analýzu vyučovacího procesu včetně interakce jeho činitelů. Student/ka porozumí novému paradigmatu didaktiky hudební výchovy v procesu transformačních změn v České republice, získané teoretické poznatky se učí aplikovat v modelových situacích hudebního vyučování na 1.stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
1. Zopakovat si min. 25 písní z učebnic Hv pro 1. 5. ročník, pět písní z každého ročníku (předehra, hra melodie i doprovodu a současně zpěv, pokyn hlavou ke zpěvu, transpozice lidových písní do C, D, F, d, e; student předloží seznam písní s uvedením transpozic min. do 1 tóniny, tak aby ke každé uvedené tónině bylo několik písní), prokázat dovednost zpěvu a hry písní průběžně při seminárních činnostech.
2. Písemně: test z Psychologických základů hudební výchovy
3. Písemně zpracovat přípravu na hodinu Hv: Nácvik písně metodou imitace s názorem. Píseň bude z učebnice Hv pro 2. nebo 3. ročník, příprava bude obsahovat přípravná cvičení přímo utvořená k problematice konkrétní písně, budou čerpat z melodického a rytmického materiálu písně, dále vlastní nácvik písně a to metodou imitace s názorem, fáze postupu. Přípravu realizovat v semináři se studenty. Možnost využití interaktivní tabule SMART BOARD dotykové a programů SMART Notebook.
4. Písemně: zpracovat oddíly Barokní hudba a Hudební klasicismus, rozsah 4 6 stran, jednoduché řádkování, obrázky se nepočítají do rozsahu. Z učebnic Hudební výchova pro 1. 5. ročník ZŠ student vypíše poslechové skladby k oběma obdobím a ke každé skladbě uvede stručně (2-3 řádky) informaci, vzdělávací nebo výchovný cíl nebo didaktický záměr, proč je se skladbou pracováno a jakým způsobem, co si jejím prostřednictvím mají žáci uvědomit, co mohou prožít, pocítit. Z hlediska dějin hudby se student pokusí vyjádřit, čím je skladba důležitá pro umělecký styl daného období.
Požadavky pro kombinovanou formu studia: úkoly 2, 3 a 4 zpracovat a zaslat písemně. Úkol 1 hru a zpěv písní student/ka přijde osobně předvést v dohodnutém termínu. Zároveň zdůvodní svoji přípravu nácviku písně a objasní navrhované postupy.
|
Obsah
|
Cíle a úkoly hudební výchovy na 1.stupni základní školy. Výchova hudbou a k hudbě, zpěvem a poslechem hudby.
Současné pojetí hudební výchovy na 1.stupni základní školy s poukázáním na jeho historická východiska.
Komplexní múzická výchova, hlavní a doplňující hudebně výchovné činnosti, význam hudební tvořivosti.
Psychologické základy hudební výchovy - hudebnost, hudební nadání, hudební sluch a jeho druhy, klasifikace hudebních schopností.
Charakteristika dětského hlasu, jeho rozsah, hygiena. Příčiny vad chybné vokální intonace, jejich zjišťování a odstraňování.
Pěvecké činnosti v předškolním věku a na 1.stupni základní školy. Pěvecké kompetence a efektivní metody při jejich rozvíjení.
Nácvik písně metodou imitační a za pomoci grafického názoru. Komplexní práce s písní.
Hudebně průpravná cvičení, jejich charakteristika a význam.
Dvojhlas na 1.stupni základní školy, typy dvojhlasu, průpravná cvičení, postupy při nácviku, metodické postupy...
Nejvýznamnější intonační metody naše i zahraniční s poukázáním na historická východiska(přehled, význam, uplatnění v praxi...).
Osvojování písní metodou intonační (Danielova metoda opěrných písní, relativní solmizace, využití fonogestiky).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4913
Studentům je též k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály a podstatnými informacemi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1.st.ZŠ, díl 1 Práce s písní. Praha, 2020. ISBN 978-80 7603-156-2.
-
Doporučená:
Hanžlík, B., Fenclová, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích.. Čelákovice, 2009.
-
Doporučená:
Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Slavík,J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 14-7178-262-9.
-
Doporučená:
Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ : Skripta pro posl. pedag. fak.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-459-2.
-
Doporučená:
Daniel, Ladislav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte. První díl. Přeprac. vyd. Praha : Panton, 1995. ISBN 80-7039-227-4.
-
Doporučená:
Slavíková, M. Texty a materiály k předmětu DHV (včetně Základů hudební psychologie).
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit zásady hlasové výchovy a intonačního výcviku v rozsahu předmětu HUDO4; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zpívat a hrát písně v rozsahu předmětu HUDO4; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat problémy hlasové výchovy u dětí mladšího a středního školního věku a vysvětlit možnosti metodických postupů při jejich nápravě; |
- vysvětlit metodický postup při osvojování písně metodou imitace s grafickým názorem; |
- vysvětlit systematiku hudebních schopností a dovedností a možnosti jejich rozvíjení prostřednictvím hudebně výchovných činností; |
- popsat hlavní znaky hudby období romantismu; |
- vysvětlit cíle hudební výchovy a strukturu učiva z hlediska platného kurikula; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- volit odpovídající metody při hlasové výchově dětí na 1. stupni základní školy (součinnost s pedagogickou praxí); |
- provést s kolektivem nácvik písně imitací s grafickým názorem, s užitím vhodných přípravných cvičení a taktování; |
- zpracovat přípravu na vyučovací jednotku hudební výchovy podle zásad efektivního vyučování, včetně volby vhodných výukových strategií, metod a organizačních forem; |
- při tvorbě příprav na vyučování ovládnout práci s interaktivní tabulí a s notačním programem; |
- hrát na klávesový nástroj písně vhodné pro žáky 1. stupně základní školy, včetně rozezpívání, předehry, doprovodu a transpozic písně do pěvecky vhodných tónin; |
- zpívat jednohlasně i v dvojhlasu písně pro žáky 1. stupně základní školy a doprovázet je na Orffovy lehkoovladatelné hudební nástroje; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|