|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHB2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHB2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny hudby 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/DEH2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout základní přehled vývoje evropské a české hudby od konce 16. do konce 18. století. Seznámit se s problematikou hudebních dějin této epochy a jejich interpretace. Zasadit základní reálie z hudebních dějin této epochy do širšího kontextu politického, sociálního, kulturního vývoje společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl na seminářích. Zvládnutí zápočtového analyticko - poslechového testu.
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ hodnocení závěrečných testů
|
Obsah
|
Hudba baroka (1600-1720/30).
Hudba klasicismu (1720/30- poč. 19. stol.).
Česká hudba v období osvícenského absolutismu (klasicismus, 1740-1810).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HOPPIN, R. H., ed. Antológia stredovekej hudby [hudebnina].. Bratislava: Hudobné centrum, 2010. ISBN 978-80-89427-08-6.
-
Základní:
GEORGIEVA, S. Barokní afektová teorie.. Praha: Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-255-8.
-
Základní:
RAWSON, R. Bohemian baroque: Czech musical culture and style: 1600-1750.. Woodbridge: Boydell, 2013. ISBN 978-1-84383881-4.
-
Základní:
TESAŘ, S. a kol. Cantantibus organis: hudební kultura raného novověku ve středoevropských souvislostech: ad honorem Jiří Sehnal.. Brno: Moravská zemská knihovna v Brně, 2016.
-
Základní:
Smolka, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno : Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
-
Základní:
SCHNIERER, M. Dějiny hudby.. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012. ISBN 978-80-7460-022-7.
-
Základní:
Šafařík, Jiří. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století. Praha : Votobia, 2002. ISBN 80-7220-126-3.
-
Základní:
NAVRÁTIL, M. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby.. Ostrava: Montanex, 2013. ISBN 978-80-7225-393-7.
-
Základní:
Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
-
Základní:
Wörner, Karl H. Geschichte der Musik : ein Studien- und Nachschlagebuch. 8. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 1993. ISBN 3-525-27811-X.
-
Základní:
ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003.
-
Doporučená:
Talbot, Michael. Antonio Vivaldi. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7429-389-4.
-
Doporučená:
Černušák, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha, 1964.
-
Doporučená:
Wolff, Christoph. Johann Sebastian Bach. Vydání první. 2011. ISBN 978-80-7429-171-5.
-
Doporučená:
ROSEN, Charles. Klasicizmus. Haydn. Mozart. Beethoven.. Bratislava, 2005. ISBN 80-88884-68-3.
-
Doporučená:
KÜSTER, Konrad. Wolfgang Amadeus Mozart und seine Zeit.. Regensburg, 2002. ISBN 3-89007-563-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin
Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin
Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin
Vyjmenovat a správně datačně zařadit hlavní vývojové epochy evropských a českých hudebních dějin do roku 1600.
Specifikovat hlavní hudebně stylové znaky epoch do roku 1600.
Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti do roku 1600.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy
Přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Aktivně vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. |
Vysvětlit pojem hudební epocha. |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby v období let 1600-1800. |
Specifikovat a formulovat vývojové rozdíly a posuny v rámci jednotlivých stylových epoch v rozmezí 1600-1800. |
Popsat kompoziční styl hlavních skladatelských osobností let 1600-1800. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané hudební dílo. |
Konkrétní hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudební formu. |
Na konkrétním příkladu rozpoznat a charakterizovat distinktivní rysy hudby jednotlivých vývojových epoch v období let 1600-1800. |
Obhájit přiřazení vybraného díla k odpovídající vývojové epoše. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|