|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / 9DH2R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
9DH2R
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/DHV2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na činnostní pojetí hudební výchovy a uplatnění poznatků v hudebně výchovném procesu na 1.stupni základní školy, na metody i analýzu vyučovacího procesu včetně interakce jeho činitelů. Student/ka porozumí novému paradigmatu didaktiky hudební výchovy v procesu transformačních změn v České republice, získané teoretické poznatky se učí aplikovat v modelových situacích hudebního vyučování na 1.stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
a) 1 pedagogický výstup vlastní model melodizace říkadla, prezentace,
b) aktivní podíl v seminárních činnostech (hra doprovodů písní, zpěv)
c) seminární práce - příprava hodiny Hv s integrací hudebně-výchovných činností, zaměřenou zejména na poslechové činnosti v hodině (práce s poslechovou skladbou). Přípravu ve stručné verzi realizovat v semináři.
d) Dále je požadován aktivní podíl studenta v praktických činnostech i v seminárních diskusích.
Požadavky ke zkoušce:
a) Praktická část - student si připraví seznam 20ti písní z učebnic Hv 1 5, v tóninách C, D, E, F, d, e. U většiny lidových umí transponovat do zpívatelné tóniny, předehru, pokyn hlavou, zpěv + hra melodie a doprovodu, promyslet si průpravná cvičení k písni a metodu nácviku.
b) teoretická část
Témata ke zkoušce
1. Cíle a úkoly hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Výchova hudbou a k hudbě. Současná koncepce Hv na ZŠ, RVP ZV z hlediska Hv, metody a organizační formy v současné Hv.
2. Charakteristika dětského hlasu, jeho rozsah, hygiena. Příčiny chybné vokální intonace, jejich náprava. Hudební diagnostika, testy hudebnosti.
4. Pěvecké a vokální činnosti na 1. stupni ZŠ. Pěvecké dovednosti (dle RVP), možnosti a systematika jejich rozvoje u dětí. Charakteristika učebnic Hv pro 1. 5. roč. ZŠ z hlediska podnětnosti a systematiky k rozvoji pěveckých a mluvních dovedností.
5. Didaktická práce s písní na 1. stupni ZŠ a metody jejího nácviku. Nácvik písně metodou imitace, případně intonační metodou opěrných písní (příklady postupu).
6. Rytmická výchova, metodika rytmické výchovy. Rytmická zkratka, rytmické slabiky, rytmická tvořivost a její formy. Algoritmy rozvoje rytmických dovedností v 1. 5. ročníku ZŠ (práce s učebnicí).
7. Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ. Hudební nástroj ve škole možnosti, význam. Možnosti didaktického uplatnění instrumentálních činností v Hv. Tvorba instrumentálních doprovodů k písním.
8. Poslechové činnosti na 1. stupni ZŠ. Cíle poslechu hudby, metody, práce s učebnicí Hv. Problém rozumění hudbě, prostředky hudebního vyjádření. Tvořivost a poslech - příklady.
9. Hudebně pohybová výchova na 1. stupni ZŠ.
|
Obsah
|
Pěvecké činnosti cíl, obsah. Pěvecká cvičení. Práce s písničkou. K možnostem rozezpívání nezpěvných dětí, příklady her, práce s písní. Kritéria výběru písní dle obtížnosti. Hudebně pohybové hry pohyb v souvislosti s písní. Instrumentální činnosti cíl, obsah, způsob hry, metodická řada pro instrumentální výuku. Vlastní příprava hodiny Hv - pedagogická praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ : Skripta pro posl. pedag. fak.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-459-2.
-
Doporučená:
Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1972.
-
Doporučená:
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-65-7.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7376-264-5.
-
Doporučená:
Herden, Jaroslav; Petřík, Jan. My pozor dáme a posloucháme : Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-56-5.
-
Doporučená:
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student/ka ovládá hudební nauku, orientuje se v základních hudebních formách, prokazuje základní orientaci v dějinách české a světové hudby, ovládá výchovně vzdělávací strategie, prohlubuje praktické dovednosti v rámci základů pěveckých, instrumentálních a hudebně pohybových činností, ovládá efektivní metody a postupy, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka vymezí umění a identifikuje kulturu jako důležitou a nepostradatelnou součást lidského bytí. Rozpozná zákonitosti dětského hlasu a jeho vývoj, hlasovou hygienu dítěte i dospělých. Na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří zjišťování vad chybné vokální intonace a na praktických úkolech aplikuje zejména metodu jejich odstraňování. Přizpůsobí metody práce pěveckým schopnostem dětí a dokáže je aplikovat v pěveckých činnostech.. Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu. Ovládá hru na klasický hudební nástroj( klavír) a hudební nástroje Orffova instrumentáře a umí jich využívat při vedení hudebních aktivit žáků. Navrhne a vytvoří jednodušší instrumentální doprovody k písním a uvede je do souvislostí s ostatními činnostmi. Navrhuje výchovně vzdělávací strategie, vytváří a realizuje hudebně průpravná cvičení, formuluje efektivní metody a postupy při nácviku písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí Realizuje hudebně dramatické techniky a didaktické hry vhodné k osvojování očekávaných výstupů. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny hudební výchovy s důrazem na tvořivé prvky činnostního pojetí analyzuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladů V semináři předmětu si uvědomuje různé aktivizační strategie výukového procesu jako celku( např. motivaci žáka, kooperativní metody vyučování, hudební didaktické hry, hodnocení žáka...) Dokáže odhadnout využití hudebně didaktické techniky při plnění vyučovacích cílů. Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|