|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ZKRC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ZKRC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy křesťanské civilizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základní přehled dějin křesťanství a jeho kulturních projevů od starověku po současnost. Zvláštní pozornost bude zaměřena na evropský kontext, tj. na autonomní a specifický vývoj západního a východního křesťanství, v rámci křesťanského Západu pak na problematiku evropských reformací. Dialogickému zkoumání bude podroben i samotný pojem křesťanská civilizace i interakce křesťanství s osvícenstvím a nenáboženskými (sekulárními) idejemi 19. až 21. století.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast a seminární písemná práce. Dílčí test.
|
Obsah
|
1/ Náboženský a politický kontext starověku
2/ Ježíš a počátky křesťanství
3/ Prvotní církev
4/ Křesťanství ve starověku
5/ Raně středověké křesťanství
6/ Christianizace Evropy ve středověku
7/ Kultura a vzdělanost křesťanského středověku
8/ Problematika východního křesťanství
9/ Církevně-politické problémy středověku a raného novověku (reformace)
10/ Kultura a vzdělanost mezi konfesionalizací a osvícenstvím
11/ Křesťanství a zrod moderní evropské společnosti
12/ Křesťanství v soukolí 19. a 20. století
13/ Aktuální situace křesťanství v Evropě a ve světě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85947-28-5.
-
Základní:
Marty, Martin. Křesťanský svět : celosvětové dějiny křesťanství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-7325-346-2.
-
Základní:
Filipi, Pavel. Křesťanstvo : historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-280.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Základní přehled učiva dějepisu a společenskovědních oborů v rozsahu požadavků pro střední školy, čtení odborného textu s porozuměním a schopnost prezentace vybraných témat a problémů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znalost základních pojmů křesťanského učení, reflexe křesťanské kultury a intelektuálního dědictví, přehled o aktuálních formách existence křesťanských církví v Evropě a ve světě. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Schopnost interpretace základních pojmů křesťanského učení, reflexe křesťanské kultury a intelektuálního dědictví, identifikace křesťanských elementů v současném českém a evropském kontextu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|