|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / RMVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
RMVD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruská myšlenka v dějinách
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výběr zásadních mezníků ve vývoji různých forem států, které ruská říše představovala. Zpřehlednit historickou faktografii - Představit významné a zajímavé osobnosti politického, kulturního a uměleckého života. Konkrétně představit vývoj východoevropské architektury a ruského výtvarného umění. Vytvořit motiv pro další studium dějin a životního stylu východní Evropy. Pojetí ruských dějin v tradiční chronologii. Kurs motivuje studenty k dalšímu studiu dějiny a životního stylu ve východní Evropě.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Seminární práce ve formě referátu nebo eseje.
Referát - portrét osobnosti, architektonicky či historicky zajímavé místo, sporná dějinná událost a její hodnocení v literatuře apod.
Esej - ruská myšlenka v dějinách. Úvaha nad ruskými dějinami (či jejich úsekem) klade nároky na odbornou erudici a schopnost argumentace s použitím literárních odkazů.
Přednesená recenze vybraného díla z ruské (sovětské) krásné literatury.
Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Obsah
|
Pojetí ruských dějin v tradiční chronologii:
1. Východní Slované, historicko kulturní charakteristika.
2. Kijevská Rus a soupeření v ruském prostoru.
3. Moskevská Rus a její vzestup.
4. Rurikovci. Vrcholní panovníci ruského středověku.
5. Cíle a historické možnosti Romanovců.
6. 19. století v Rusku - politická a společenská hnutí.
7. Výtvarné umění, klasická ruská hudební tvorba.
8. Ruská myšlenka a historická skutečnost v revoluci 1917.
9. Stalinismus.
10. - 12. Vybraná témata ze současnosti Ruska.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Zástěrová, B. a kol. Dějiny Byzance. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Marek, L. Dějiny křesťanství na Rusi. Hostinné, 1996.
-
Doporučená:
Švec, L. Dějiny pobaltských zemí. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-216-2.
-
Doporučená:
Erickson, C. Kateřina Veliká. Ostrava, 1997.
-
Doporučená:
Veber, V. Komunistický experiment v Rusku 1917-1991 aneb Malé dějiny SSSR.. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Veber, V. Leninova vláda (Rusko 1917-1924). Praha, 2003.
-
Doporučená:
Abraham, P. Průvodce duchovními a politickými dějinami Ruska 20. století. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Baberowski, J. Rudý teror. Dějiny stalinismu. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Moynahan, B. Rusko 20. století. Praha 1995, 1995.
-
Doporučená:
Veber, V. Stalinovo impérium (Rusko 1924-1953). Praha, 2003.
-
Doporučená:
Jankajová, M. Tvůrci světových dějin, od antiky po středověk. Bratislava, 2002.
-
Doporučená:
Dvorník, F. Zrod střední a východní Evropy, Mezi Byzancí a Římem.. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
27
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zpřehlednit hlavní etapy vývoje Ruska, jeho různých státních a politických forem
- objasnit kulturní vývoj ruské společnosti a rozpoznat specifika ruského umění
- vyjádřit základní současné problémy vyplývající z česko ruských historických vztahů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientovat se v současných objektivních informačních zdrojích o ruské historii a životním stylu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|