|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / RE30
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
RE30
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reformace a Evropa
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/KDE30
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět prohlubuje poznání událostí třicetileté války, především v českých zemích, částečně i ve středoevropském, potažmo evropském prostoru. Důraz bude kladen na seznámení posluchačů se všedním životem obyvatelstva za války, s předními osobnostmi a s klíčovou problematikou daného období.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem pro udělení zápočtu je A) vypracování recenze na původní českou nebo překladovou odbornou (nikoli populárně-naučnou) práci k problematice třicetileté války; recenze musí naplňovat veškeré parametry tohoto literárního útvaru. B) Vypracování seminární práce na úzce zaměřenou problematiku z období třicetileté války.
|
Obsah
|
1. Historiografie třicetileté války; domácí, překladová a zahraniční literatura
2. Prameny k třicetileté válce (kroniky, paměti, pragmatické písemnosti atd.)
3. Terminologie; vymezení pojmu, stav bádání a studijní centra
4. Předehra třicetileté války - zboření protestantského kostela v Hrobu a pokus o uzavření kostela v Broumově
5. Konfiskace, rekatolizace a emigrace v českých zemích ve 20. letech 17. století
6. Vojenství 1618-1648; protivnické tábory, rozhodující bitvy, výzbroj a výstroj, strategie, žoldnéřství
7. Habsburská vojenská aristokracie - kondotiéři, generálové, důstojníci
8. Pobělohorské zbohatlictví a úřednické kariéra (Pavel Michna, Filip Fabricius aj.)
9. Válečné zkušenosti českých měst, konfrontace měšťanů s vojenským živlem, všední den ve městě za války
10. Mírová jednání a Vestfálský mír, poválečné uspořádání Evropy, situace v Čechách
11. Četba historických pramenů z období třicetileté války
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Polišenský, J. Třicetiletá válka a český národ.
-
Základní:
Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Kavka, F. Bílá hora a české dějiny.
-
Doporučená:
Pekař, J. Dějiny valdštejnského spiknutí I-II.
-
Doporučená:
Klíma, Arnošt. Dlouhá válka (1618 - 1648). 2. vyd. Praha : Slovo, 2000. ISBN 80-902-817-0-2.
-
Doporučená:
Miller, J. Falcký mýtus.
-
Doporučená:
Michal Šroněk - Jaroslava Hausenblasová. Gloria et Miseria 1618-1648.
-
Doporučená:
Kilián, Jan. Jan Beck. Císařský generál, lucemburský guvernér a svobodný pán z Kokořínska. České Budějovice, 2014. ISBN 978-80-868-29-92-.
-
Doporučená:
Kilián, Jan. Martin Maxmilián z Golče (kolem 1593-1653). Císařský generál ve víru třicetileté války. České Budějovice, 2010.
-
Doporučená:
Kilián, J. Město ve válce, válka ve městě. Mělník 1618-1648..
-
Doporučená:
Matějek, František. Morava za třicetileté války. 1. vyd. Praha : Historický ústav ČAV, 1992. ISBN 80-85268-16-7.
-
Doporučená:
Englund, Peter. Nepokojná léta : historie třicetileté války. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-355-X.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Staroměstská exekuce. Vyd. 4., autorem dopl. a přeprac. Praha : Rodiče, 2004. ISBN 80-86695-44-1.
-
Doporučená:
Janáček, J. Valdštejn a jeho doba ad..
-
Doporučená:
Šindelář. Vestfálský mír.
-
Doporučená:
Hroch, M., Petráň, J. 17. století - krize feudální společnosti?.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v problematice českých i obecných dějin raného novověku. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Samostatně zpracovat seminární práci pro období raného novověku a sepsat recenzi odborné historiografické práce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Samostatné odborné práce a vyhledávání příslušné literatury. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si prohloubí znalosti o zlomovém období třicetileté války v několika zásadních kapitolách, seznámí se s dochovanými prameny k tématu a s literaturou domácí, překladovou i vybranou zahraniční, především středoevropskou. Získá vědomosti o příčinách vypuknutí války, o pozadí konfiskací a rekatolizace, o vojenství a žoldnéřství, o možnostech soudobé kariéry, o všedním životě pod tíhou války ve městech i na venkově, o poválečném uspořádání Evropy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže pohovořit o problematice vývoje Evropy a českých zemí za třicetileté války, orientuje se v terminologii a otázkách tehdejšího vojenství, dokáže odkázat na příslušnou odbornou literaturu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Samostatně uvažovat o příčinách, průběhu a důsledcích třicetileté války. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|