|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / OD18
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
OD18
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecné dějiny 20. století 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Obecné dějiny 20. století 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
52 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prezentovat studentům změny, k nimž došlo v mezinárodní i vnitřní politice jednotlivých států i jejich uskupení jak po první světové válce, tak po velké hospodářské krizi. Uvést je do problematiky vzniku totalitních socialistických států a jejich rozhodujícího podílu na vypuknutí i průběhu druhé světové války. Upozornit na dlouhodobé důsledky vítězství nesourodé spojenecké koalice. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Vystoupení v semináři na základě samostudia, prokázaná znalost literatury (min. čtyř titulů); zápočtový test a prokázání znalostí při ústní zkoušce.
|
Obsah
|
1. Převrat v Rusku, bolševický puč, následky
2. Otázky versaillesko-washingtonského poválečného systému
3. Poválečná revoluční vlna, Maďarsko, Německo, Itálie
4. Stalinismus v SSSR: vystupňování Leninova teroru, kolektivizace, hladomor
5. Mezinárodní vztahy ve 20. letech, Společnost národů
6. Spojené státy ve 20. a 30. letech
7. Světová hospodářská krize
8. Fenomén nacionálního socialismu
9. Vyostření mezinárodní situace, krize SN, počátky appeasementu
10. Španělská občanská válka
11. Předválečná diplomacie: Mnichov, Pakt Molotov - Ribbentrop
12. Druhá světová válka: základní periodizace, významná bojiště a fronty
13. Mír do příští války: Teherán, Jalta, Postupim
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pipes, Richard. Communism : a history. New York : Modern Library, 2001. ISBN 0-679-64050-9.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
Doporučená:
Snyder, Timothy. Černá zem : holokaust - historie a varování. V českém jazyce vydání první. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Doporučená:
Pipes, Richard. Dějiny ruské revoluce. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-081-7.
-
Doporučená:
Broszat, Martin. Der Nationalsozialismus : Weltanschauung, Programm und Wirklichkeit. Stuttgart : Deutsche Verlags-Anstalt, 1960.
-
Doporučená:
Broszat, Martin. Der Staat Hitlers. München, 2000. ISBN 3-423-30172-4.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Der zweite Versuch. Schwierige Anfänge des Reichsgaues Sudetenland. In: Meinke, Markus: Die tschechisch-bayrische Grenze im Kalten Krieg in vergleichender Perspektive. Politische, ökonomische und soziokulturelle Dimensionen.. Regensburg, 2011. ISBN 978-3-935052-88-7.
-
Doporučená:
Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
-
Doporučená:
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitler. 1889 - 1936: Hybris. Praha, 2004. ISBN 80-7203-581-9.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitler. 1936 - 1945: Nemesis. Praha, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitlerův mýtus : Image a skutečnost v Třetí říši. Praha : Iris, 1992. ISBN 80-901268-2-0.
-
Doporučená:
Figes, Orlando. Lidská tragédie. Ruská revoluce 1891 - 1924. Praha - Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Burgleigh, M. Morální dilema. Dějiny druhé světové války.. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Kvaček, R. Nad Evropou zataženo. P., 1964.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Pochody smrti. Memo ISSN 1804-753X Roč. 5, č. 2 (2015), s. 147-15. 2015.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Rozhlas ve službách nacistické propagandy. Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Říšská reforma: reorganizovaný chaos Třetí říše. Mezi Hradcem Králové a Plzní : Východočech na česk. 2006.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian; Lewin, Moshe. Stalinism and Nazism : dictatorships in comparison ; Ed. Ian Kershaw and Moshe Lewin. 1st pub., repr. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-56521-9.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Stranické obzvláštnosti nacistické zahraniční politiky. Dějepis XXII : sborník katedry historie : věnováno. 2006.
-
Doporučená:
Nálevka, Vladimír. Světová politika ve 20. století I.. Parha, 2000. ISBN 80-902261-4-0.
-
Doporučená:
Burleigh, Michael. The Third Reich : a new history. 2001. ISBN 0-330-48757-4.
-
Doporučená:
Broszat, Martin. Uchopení moci. Vzestup NSDAP a zničení Výmarské republiky.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Kissinger, H. Umění diplomacie. Od Richelieua k pádu Berlínské zdi. Praha, 1999. ISBN 80-7260-025-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v příčinách, průběhu a výsledcích Velké války, chápat přeryv, který znamenal počátek "krátkého dvacátého století" i rostoucí vzájemnou provázanost světové politiky, která začala bolševickým pučem v Rusku, německou kapitulací a versailleským mírovým systémem. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat, reflektovat a interpretovat odborný historický text, interpretovat stěžejní problémy novověku a nejnovějších dějin, prokázat teoretickou schopnost základní didaktické aplikace dějin novověku. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
důsledků prohry Centrálních mocností ve Velké válce. Popíše pokus o vytvoření nového mezinárodního systému a jeho slabiny. Analyzuje význam a vliv totalitních politických směrů, především komunismu a nacionálního socialismu. Posoudí dopady světové hospodářské krize na vnitřní politiku významných zemí i mezinárodní vztahy. Na příkladech (Španělsko, Habeš, Československo) objasní politiku appeasementu. Zhodnotí průběh a důsledky druhé světové války. Dokáže definovat a doložit holocaust |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
historické argumentace, komparace historických jevů, aplikace historických vědomostí v mluvené psaném projevu, didaktické aplikace historických vědomostí. Student postihne a sestaví základní chronologii světových dějin první poloviny 20. století, dokáže argumentovat pomocí historických událostí novověku, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v odborné literatuře o světových dějinách 20. století. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|