|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / NOU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
NOU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Novověk pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktická aplikace novověku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/DAN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvinout odborné znalosti získané předešlým bakalářským studiem oborově didaktickým směrem, vytvořit potřebné kompetence výběru, expozice, fixace a evaluace učiva, využívání moderních aktivizujících metod reflektujících edukační potřeby žáka ZŠ, vytvořit dovednosti efektivního plánování a řízení vyučování, využívání moderních didaktických pomůcek, včetně elektronických a internetových, práce s literaturou a prameny.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, znalost literatury, odborné i didaktické faktografie, orientace v RVP. Vypracování seminární práce a vystoupení v semináři - kreativní didaktická aplikace vybraného tématu z dějin novověku. Zpracování projektu. Zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: krize pozdního středověku, nové ekonomické formy, renesance, zámořské objevy a počátky evropské expanze, stavovský stát versus nastupující centralistický absolutismus, stavovská povstání a měšťanské revoluce, třicetiletá válka, turecká otázka, evropský absolutismus a osvícenství, osvícenský absolutismus, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, průmyslová revoluce, novodobé politické revoluce (USA, Francie, střední Evropa, Rusko ad.), národní hnutí a vznik nových států, válečné konflikty 19. a 20. století, kolonialismus a dekolonizace, velmocenské soupeření i soudobé snahy po nové stabilizaci a integraci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hroch, M. Buržoazní revoluce v Evropě. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Dějepis 7 : středověk a raný novověk : pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia ; [ilustroval Jiří Petráček ; mapy Josef Spurný]. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-7235-002-1.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Doporučená:
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Doporučená:
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
Doporučená:
Hroch, Miroslav. Dějiny novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0043-3.
-
Doporučená:
Mejdřická, Květa. Dějiny novověku I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
-
Doporučená:
Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
-
Doporučená:
Encyklopedie historie světa. 1. vyd. Praha : Cesty, 2001. ISBN 80-7181-567-5.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
-
Doporučená:
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Doporučená:
Václav Bůžek - Rostislav Smíšek a kol. Habsburkové 1526-1740. Země Koruny české ve středoevropské monarchii. Praha, 2017. ISBN 978-80-7422-572-7.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Historia mundi. III., Vybrané kapitoly z dějin středověku. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-726-2.
-
Doporučená:
Drška, Václav; Skřivan, Aleš; Stellner, František. Kapitoly z dějin evropské politiky do roku 1648. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995. ISBN 80-85241-87-0.
-
Doporučená:
Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
-
Doporučená:
Kronika lidstva. Praha : Anopress, 1998.
-
Doporučená:
Tretera, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-243-0.
-
Doporučená:
Kumpera, J. skripta Vybrané kapitoly z dějin novověku (zde podrobná bibliografie k jednotlivým oblastem i tématům);. Plzeň, 1997.
-
Doporučená:
současné doporučované učebnice dějepisu.
-
Doporučená:
Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Křivský, Petr; Kvaček, Robert; Skřivan, Aleš; Wagnerová, Jitka. Věk starý a nový : Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století : Pro čtenáře od 13 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1985.
-
Doporučená:
Vstříc novověku (edice Dějiny světa). Praha, 1993.
-
Doporučená:
Hyna, Alfred. Vybrané kapitoly z dějin novověku. I.. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-330-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
faktografická znalost dějin novověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se bude orientovat v problematice dějin novověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin novověku. Student rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin novověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. Student pracuje s moderní prezentační technikou, využívá při výuce dějepisu informační a komunikační technologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|