|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / MPTR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
MPTR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologické problémy totalit. režimů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metodologické problémy totalitních režimů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/TZTŘ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V návaznosti na předchozí znalost nejnovějších dějin si předmět si klade za cíl prohloubit a na vybraných tématech představit problémy vyučování zlomových pasáží dějin 20. století. Předmět se orientuje také na prezentační dovednosti studentů, plánování a realizaci výuky v těchto tematických celcích. Předmět upozorňuje na vhodnost využití rozšířené nabídky edukační práce s IT (filmové dokumenty, elektronicky publikované prameny, obrazová portfolia atd.). Obsah předmětu bude propojen s předměty pedagogicko-psychologického modulu, a to Reflexe a hodnocení kvality výuky a Metodologie pedagogického výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a v seminářích. Kvalitní příprava referátu a jeho prezentace v semináři. Samostudium, seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Vzestup totalitních ideologií v průběhu a po první světové válce
2. Lenin, Německo a komunistický puč
3. "Módní" fašismus
4. Německý socialismus
5. Myslete na něj, na Stalina: velký teror
6. Španělsko 1936 - 1939
7. Malí diktátoři
8. Nepřítel mého nepřítele
9. Krvavé země
10. "Tábor socialismu a míru"
11. Détente
12. Reflexe pedagogické praxe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Rozšiřující:
Pipes, Richard. Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha, 2005. ISBN 80-204-1296-4.
-
Rozšiřující:
Laughland, John. Znečištěný pramen : nedemokratické počátky evropské ideje. 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-049-4.
-
Doporučená:
Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny dvacátého století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Doporučená:
Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
-
Doporučená:
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Doporučená:
Appelbaumová, A. Gulag. Historie.. Praha, Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Doporučená:
Aly, Götz. "Konečné řešení" : přesun národů a vyhlazení evropských Židů. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-833-8.
-
Doporučená:
Snyder, T. Krvavé země. Evropa mezi Hitlerm a Stalinem. Praha - Litomyšl, 2013.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Doporučená:
Arendtová, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Rusko 1917. Katastrofa. Přednášky o ruské revoluci.. Praha, 2021. ISBN 978-80-257-3445-2.
-
Doporučená:
Appelbaumová, A. Železná opona. Podrobení východní Evropy 1945 - 1956. Praha, Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7306-6642-.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v příčinách, průběhu a výsledcích Velké války, chápat přeryv, který znamenal počátek "krátkého dvacátého století" i rostoucí vzájemnou provázanost světové politiky, která nezačala německou kapitulací, znalost vzestupu totalitních mocností a autoritativních států, jakož i průběhu a výsledků druhé světové války včetně dvojí role Sovětského svazu - spojence jak Třetí říše, tak později i Západu, představuje nezanedbatelnou přednost pro studium dějin 20. století |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student vysvětlí vznik totalitních států a mocností nejen jako důsledek Velké války. Popíše poválečný vývoj jako významný faktor dalšího vývoje. Analyzuje vliv ideologií vycházejích ze sociálího darwinsmu. Porovná komunistickou a nacionálně sodisliastickou diktaturu a způsob její prezentace ve výuce. Vymezí možnosti učitele v nakládání s touto látkou. Objasní rozdílnou interpretaci komunistických a nacionálně socialistických zločinů v české historiografii a porovná ji i s interpretací světového dějepisectví |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|