|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / IDASP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
IDASP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ideologie a společnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V návaznosti na předchozí znalost dějin 18., 19. a 20. století si předmět si klade za cíl prohloubit a na vybraných tématech představit problematiku významných ideologií a jejich vliv na dějiny 20. století. Předmět se orientuje také na prezentační dovednosti studentů, plánování a realizaci výuky těchto tematický celků. Předmět upozorňuje na vhodnost využití rozšířené nabídky edukační práce s IT (filmové dokumenty, elektronicky publikované prameny, obrazová portfolia atd.). Obsah předmětu bude propojen s předměty pedagogicko-psychologického modulu, a to Reflexe a hodnocení kvality výuky a Metodologie pedagogického výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách. Samostudium, seminární práce. Zápočtový test. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Vzestup totalitních ideologií v průběhu Velké války a po jejím skončení
2. Lenin, Německo a komunistický puč
3. Darwin a teorie třídního a rasového boje
4. Anatomie nacionálního socialismu
5. Myslete na něj, na Stalina: marxismus, marxismus - leninismus, marxismus - leninismus - stalinismus
6. Španělsko 1936 - 1939: souboj marxistických ideologií
7. Západoevropský fašismus
8. Nepřítel mého nepřítele - spojenectví Sovětského svazu a Třetí říše
9. Krvavé země - antisemitismus a šoa
10. "Tábor socialismu a míru"
11. Détente a komunistická ideologie v zemích třetího světa
12. Eurokomunismus a mírová hnutí 70. a 80. let 20. století
13. "Konec dějin" a nástup nových ideologií
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Základní:
Snyder, T. Černá zem. Holokaust: Historie a varování. 2015. ISBN 978-80-7432-655-4.
-
Základní:
Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
-
Základní:
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Základní:
Aron, R. Opium intelektuálů. 1. vyd. Praha, 2001. ISBN 80-204-0842-8.
-
Rozšiřující:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
-
Rozšiřující:
Pipes, Richard. Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha, 2005. ISBN 80-204-1296-4.
-
Rozšiřující:
Laughland, John. Znečištěný pramen : nedemokratické počátky evropské ideje. 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-049-4.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny dvacátého století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Doporučená:
Nolte, E. Der europäische Bürgerkrieg 1917-1945: Nationalsozialismus und Bolschewismus. Berlin, 1987. ISBN 3-549-07216-3.
-
Doporučená:
Broszat, Martin. Der Nationalsozialismus : Weltanschauung, Programm und Wirklichkeit. Stuttgart : Deutsche Verlags-Anstalt, 1960.
-
Doporučená:
Broszat, Martin. Der Staat Hitlers. München, 2000. ISBN 3-423-30172-4.
-
Doporučená:
Appelbaumová, A. Gulag. Historie.. Praha, Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitler. 1889 - 1936: Hybris. Praha, 2004. ISBN 80-7203-581-9.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitler. 1936 - 1945: Nemesis. Praha, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
-
Doporučená:
Aly, Götz. "Konečné řešení" : přesun národů a vyhlazení evropských Židů. Vyd. 1. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-833-8.
-
Doporučená:
Snyder, T. Krvavé země. Evropa mezi Hitlerm a Stalinem. Praha - Litomyšl, 2013.
-
Doporučená:
Figes, Orlando. Lidská tragédie. Ruská revoluce 1891 - 1924. Praha - Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Metody nacistické propagandy. Dějepis ISBN 80-7043-223-3 Plzeň : Pedagogická fak. 1998.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-53-6.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Doporučená:
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Rusko 1917. Katastrofa. Přednášky o ruské revoluci.. Praha, 2021. ISBN 978-80-257-3445-2.
-
Doporučená:
Burke, Edmund. Úvahy o revoluci ve Francii. Brno, 1997. ISBN 80-85959-23-2.
-
Doporučená:
Appelbaumová, A. Železná opona. Podrobení východní Evropy 1945 - 1956. Praha, Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7306-6642-.
-
Doporučená:
Breitfelder, M., Východská, H. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů. Metodická příručka pro pedagogické pracovníky.. Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vyložit základní politologické pojmy na úrovni bakalářského studia, orientovat se v historii 19. a 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti, vyhledat a interpretovat písemný, obrazový či multimediální pramen, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
okolností vzniku ideologických koncepcí, zejména 19. a 20. století a jejich realizaci v praktické politice zejména totalitních států. Popíše poválečný vývoj jako významný faktor dalšího vývoje. Analyzuje vliv ideologií vycházejících ze sociálního darwinsmu. Porovná komunistickou a nacionálně socialistickou diktaturu a způsob její prezentace ve výuce. Vymezí možnosti učitele v nakládání s touto látkou. Objasní rozdílnou interpretaci komunistických a nacionálně socialistických zločinů v české historiografii a politologii a porovná ji i s interpretací současnou. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
historické argumentace, komparace konkrétních ideologií a jejich projevu, aplikace historických vědomostí v mluveném i psaném projevu, didaktické aplikace historických a vědomostí. Student postihne a sestaví základní typologii ideologií a totalitních režimů 20. století, dokáže argumentovat pomocí historických událostí nejnovějších dějin, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v odborné literatuře, elektronických mediích. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|