|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIP2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historiografie pro učitele 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/HIPO2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s všeobecným přehledem vývoje novověkého a moderního dějepisectví od od počátku 16. století do současnosti, zpřehlednit jednotlicé vývojové etapy, představit přední osobnosti a jejich dílo, seznámit studenty s vybranými dějepiseckými texty relevantními k tomuto období, vést k uvědomělému čtení a analytickému a kritickému přístupu historiografické produkce, schopnosti argumentovat svůj názor a vhodně oponovat názor jiný. Dílčím cílem je rovněž didaktická aplikace historiografie.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost zadané literatury a písemná seminární práce. Referát s prezentací literatury. Ústní zkouška
|
Obsah
|
Hlavní kapitoly a významné osobnosti z dějin historiografie (historiografie novověká a moderní).
Didaktická aplikace dějin historiografie a práce s historickým textem ve výuce dějepisu na ZŠ.
1. Krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny (Gustav Schmoller, Karl Lamprecht, Friedrich Meinecke, Max Weber, Jacob Burckhardt, Benedetto Croce), možnosti didaktické aplikace
2. Marxistická historiografie, historický materialismus (Karel Marx, Bedřich Engels, Georgij Valentinovič Plechanov, E. P. Thompson, Nikolaj Alexandrovič Rožkov, Antonio Gramsci), možnosti didaktické aplikace
3. Hledání smyslu dějin ve 20. století (Oswald Spengler, Ernst Troeltsch, Nikolaj Alexandrovič, Pitirin Alexandrovič Sorokin , Nikolaj Alexandrovič Berďajev, Arnold J. Toynbee, Johan Huizinga; Francis Fukuyama, Samuel P. Huntington, Paul Johnson), možnosti didaktické aplikace
4. Rozumějící historie, "duchové dějiny" (Johann Gustav Droysen, Wilhelm Dilthey, Henri Bergson, Robin George Collingwood, Zdeněk Kalista), možnosti didaktické aplikace
5. Škola Annales a její představitelé, současná francouzská historiografie, možnosti didaktické aplikace
6. Strukturalismus a poststrukturalismus v historiografii (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, George Dumézil, Giles Deleuze, Michel Foucault, Ronald Barthes, Jacques Derrida, Aron Jakovlevič Gurevič), možnosti didaktické aplikace
7. Americká historiografie, "New History" (Charles Augustin Beard, Frederick Jackson Turner, James Harvey Robinson); soudobá americká historická věda, možnosti didaktické aplikace
8. Specifika německé poválečné historiografie (Jürgen Kocka, Hans Ulrich Wehler, John Greville Agard Pocock, Otto Brunner, Reinhart Koselleck a další), možnosti didaktické aplikace
9. Postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, "lingvistický obrat" v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání ( Lawrence Stone, Jean - Francois Lyotard, Hyden White, Jacques Derrida, Dušan Třeštík), možnosti didaktické aplikace
10. Nové proudy a metody v současné historiografii. Mikrohistorie a dějiny každodennosti, gender historie, kulturní antropologie (Carlo Ginzburg, Carlo Poni, Giovanni Levi, Hans Medick, Michel Foucault, Jacques Le Goff, Georges Duby, Peter Burke, Joan Scottová, Lynn Huntová, Clifford Geertz), možnosti didaktické aplikace
11. Orální historie staronový nový přístup v rámci historiografie, možnosti její didaktické aplikace
12. České moderní dějepisectví (2. polovina 19. století současnost; osobnosti a jejich zaměření a dílo, instituce, časopisy, sjezdy historiků); české instituce zabývající se didaktikou dějepisu, osobnosti, periodika pro školní dějepis
13. Významné mezinárodní historické instituce a instituce pro didaktiku dějepisu, zahraniční a mezinárodní historická a didakticky dějepisná periodika, přední historická pracoviště ve světě, mezinárodní sjezdy historiků - přehled
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foucault Michel. Archeologie vědění. Praha 2002.
-
Základní:
Popper. Bída historicismu. Praha, 1994.
-
Základní:
Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
-
Základní:
Kalista Zdeněk. Cesty historikova myšlení ? prameny k moderní české historiografii. Praha, Garamond, 2002.
-
Základní:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
-
Základní:
Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
-
Základní:
Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
-
Základní:
Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
-
Základní:
Beneš Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995.
-
Základní:
Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
-
Základní:
Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
-
Základní:
Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
-
Základní:
Marek jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1992.
-
Základní:
Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
-
Základní:
Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
-
Základní:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Základní:
Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
-
Základní:
Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
-
Základní:
Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
-
Rozšiřující:
Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996.
-
Rozšiřující:
Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
-
Rozšiřující:
Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
-
Rozšiřující:
Havelka Miloš. Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny, 2001.
-
Rozšiřující:
Sim Stuart. Derrida a konec historie. Praha: Triton, 2001.
-
Rozšiřující:
Rakitov Anatolij Iljič. Historické poznání. Praha 1985.
-
Rozšiřující:
Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Evans Richard J. In Defence of History. London 1998.
-
Rozšiřující:
Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
-
Rozšiřující:
Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. Plzeň: Koniáš, 2016. 396 s. ISBN 978-80-86948-25-6..
-
Rozšiřující:
Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
-
Rozšiřující:
Pešková Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Lidové noviny, 1998.
-
Rozšiřující:
Holzbachová Ivana. Společnost ? dějiny ? struktura. Historický materialismus a škola Annales. Brno 1988.
-
Rozšiřující:
Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
-
Rozšiřující:
Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
-
Rozšiřující:
Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Václav Čepelák a katedra historie plzeňské pedagogické fakulty. Praha-Plzeň: viaCentrum pro Západočeskou univerzitu v Plzni, 2016. 315 s. ISBN 978-80-87646-13-7..
-
Rozšiřující:
Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Adolf Zeman (1902 - 1979) - politicky zmařená kariéra vědce a vysokoškolského pedagoga. In: SKLENÁŘOVÁ, Sylva (ed.) Možnosti a meze výzkumu dějin vysokého školství po roce 1945. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-085-6. S. 43 - 49..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
-
Doporučená:
Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
-
Doporučená:
Kostlán Antonín ed. Druhý sjezd československých historiků (Praha, 5. ? 11. října 1947) a jeho místo ve vývoji českého dějepisectví v letech 1935 ? 1948. Praha 1993.
-
Doporučená:
Dawson Christopher. Dynamics of the World History. La Salle: Sherwood Sugden Co, 1978.
-
Doporučená:
Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda - Ledvinová Jarmila. Jindřich Vacek, pedagog a historik. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-87646-00-7..
-
Doporučená:
Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Král Miloslav. Kam směřuje civilizace? Praha 1998.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-März Jan. Karel Pichlík a jeho místo v poválečné historiografii Plzně. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XI. Praha: viaCentrum, 2016. 111 s. ISBN 978-80-87646-15-1..
-
Doporučená:
Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
-
Doporučená:
Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
-
Doporučená:
Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984.
-
Doporučená:
Johnson Paul. Nepřátelé splečnosti. Praha: Rozmluvy, 1999.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řehoř Vít. Odbojová činnost plzeňského historika Jindřicha Čadíka za války a po únoru 1948, Východočeské listy historické, sv. 30. Hradec Králové : Historický ústav filosofické fakulty, 2013. ISSN 1211-8184. Ss. 117-132..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha: viaCentrum, 2014..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Periodikum Život Plzeňska: Možnosti odborné publikace regionální historie v padesátých letech. In: JANOVSKÝ, Igor - KLEINOVÁ, Jana - STŘÍTESKÝ, Hynek (eds.). Věda a technika v Československu v letech 1945 - 1960. Praha : Národní technické muzeum, 2010. ISBN 978-80-7037-197-8. S. 443 - 451..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Pochybová Michaela. Růžena Vacková, historička statečného srdce. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. IX. Praha: via Centrum, 2015. 100 s. ISBN 978-80-87646-12-0..
-
Doporučená:
Himmelfarb Gertrude. The New History and the Old. Cambridge 1987.
-
Doporučená:
V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Jesínek Lukáš. Václav Spěváček, život a dílo. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XIV. Praha: viaCentrum, 2017. 134 s. ISBN 978-8087646-19-9..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Hoffmannová Veronika. Vojtěch Laštovka a Adolf Zeman. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-7-7..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Haken Petr. Zdeněk Macek: pedagog a historik. Praha: viaCentrum, 2015. 84 s. ISBN 978-80-87646-11-3..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní historiografické literatuře, zná přední díla a autorské osobnosti, zná přední historická periodika česká i zahraniční |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přesvědčivě interpretovat odborný historický text, používat jej k argumentaci a výkladu o dějinách, využívat jej didakticky ve výuce dějepisu na ZŠ |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientace v dějinách moderního dějepisectví. Prokáže zkušenost se základními texty, zařadí a charakterizuje díla stěžejních světových i českých dějepisců, zhodnotí jejich význam, vymezí a charakterizuje hlavní proudy a linie v moderní historiografii, je schopen využívat hlavní světová i česká historická periodika |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientace v odborné historické literatuře, erudované práce s historickými periodiky, aplikace získaných vědomostí do didaktické praxe a výuky dějepisu na ZŠ. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|