|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / EPKON
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
EPKON
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evropské pedagogické koncepce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zpřehlednit současné evropské vzdělávací systémy na pozadí geopolitického vývoje. Systematizovat periodizaci ve vývoji školských systémů v určitých částech Evropy, a to v souvislosti s jejich historickým, náboženským, společenským a technologickým vývojem v komparaci s ostatními evropskými oblastmi. Vytvořit povědomí o specifikách národních kurikulí evropských zemí - oblastí.
|
Požadavky na studenta
|
Student vybere a zhodnotí vzdělávací kurikulum jednoho konkrétního státu Evropy, a to v komparaci v českým školským systémem.
V písemné formě student prezentuje vzdělávací systém vybraného státu dle zadaného schématu.
Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Historický kontext evropských pedagogických koncepcí, historicko-geografické pojetí
2. Evropa v proměnách 16. století, reformace, luteránství a kalvinismus jako hlavní prostředí nových pedagogických koncepcí
3. Střední Evropa, německá koncepce, současná reflexe německého historického vývoje v novověku a moderní době ve vzdělávacím kurikulu
4. Západní Evropa, portugalská a španělská koncepce
5. Současná reflexe zámořských objevů ve španělském a portugalském školním kurikulu
6. Anglie, koncepce koloniální velmoci
7. Současná reflexe koloniální historie v anglickém školním kurikulu
8. Severní Evropa, skandinávská koncepce
9. Současná reflexe specifického historického vývoje skandinávských zemí v dánském a finském školním kurikulu
10. Východní Evropa, ruská koncepce
11. Východní Evropa, koncepce balkánských zemí
12. Současná reflexe ruské historického vývoje v novověku a moderní době v ruském vzdělávacím kurikulu
13. Současná reflexe srbochorvatského vývoje v novověku a moderní době na příkladech slovinského vzdělávacího kurikula
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
http://www.nicm.cz/oblasti/vzdelavani/vzdelavani-v-zahranici/obecna-legislativa
http://www.nicm.cz/vzdelavaci-system-ve-spanelsku
http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/zakladni-informace-o-evropskych-skolach
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/531/vzdelavaci-system-v-rusku.html/
http://www.nicm.cz/nemecky-vzdelavaci-system
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Veber, Václav. Dějiny sjednocené Evropy : od antických počátků do současnosti. 3., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-183-5.
-
Základní:
Kumpera, J. Jan Amos Komenský. Poutník na rozhraní věků. Praha - Ostrava, 1992.
-
Základní:
JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-901737-0-5.
-
Doporučená:
Kučera, Zdeněk; Štverák, Vladimír. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
-
Doporučená:
Halík, Tomáš,; Randák, Jan,; Novák, Aleš. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7308-234-5.
-
Doporučená:
Seebauer, Renate; Maňák, Josef. Německo-anglicko-český pedagogický slovník = Deutsch-englisch-tschechisches pädagogisches Wörterbuch = German-english-czech educational dictionary. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-74-5.
-
Doporučená:
Německý vzdělávací systém
-
Doporučená:
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
-
Doporučená:
Reformy školství v Československu 1918 - 1989
(Petra Zajíčková)
-
Doporučená:
Štverák, Vladimír. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-508-6.
-
Doporučená:
Kasper, Tomáš. Výchova či politika? : Úskalí sudetoněmeckého pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1410-6.
-
Doporučená:
Vzdělávací systém v Rusku
-
Doporučená:
Vzdělávací systém ve Španělsku
-
Doporučená:
Základní informace o evropských školách
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientace v dějinách evropských států na úrovni bakalářského studia historie, základní znalosti a termíny z pedagogiky a psychologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí; - vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky; osvojit si a interpretovat nově získané poznatky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
faktografie a odborné literatury k probíraným tématům - prokáže schopnost historického a didaktického chápání vývoje jednotlivých evropských oblastí a jejich vzdělávacích systémů - prokáže dovednost vybrat, přehledně sestavit a přesvědčivě prezentovat vlastní odborné vystoupení na dané téma - zorientuje se ve specifikách kurikulárních systémů evropských států (oblastí) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kritické práce s nově získanými znalostmi; zapojit nových poznatků do celkového rámce znalostí, tvorby
na základě nových poznatků vhodných didaktických materiálů pro výuku. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|