|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny vzdělávání a komeniologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybudovat přehled o dějinách vzdělanosti a školství ve světě i v rámci českého kulturního prostoru, a to napříč dějinami, dále vybudovat schopnost analýzy a komparace historických vzdělávacích systémů v kontextu se stavem současného školství, představit a hodnotit významné osobnosti dějin světového i národního školství a teorie edukace a jejich díla, přičemž speciální pozornost bude věnována zejména Janu Amosi Komenskému a jeho odkazu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, přednesená v semináři jako referát. Analýza vybraného textu. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Úvod k dějinám světové vzdělanosti
2. Historie vzdělávání ve starověkých civilizacích
3. Vzdělanost a evropský středověk, role církve, fenomén univerzit
4. Česká reformace 15. století a vznik Jednoty bratrské. Jednota bratrská v proměnách 16. století mezi lutheranismem a kalvínstvím
5. Komenského mládí a vzdělání v kultivovaném prostředí rodné Moravy. Komenského zahraniční studia a vliv západoevropské reformace. Komenského návrat a aktivity v předbělohorské době
6. Perzekuce po Bílé hoře - útěšné spisy, zahraniční aktivity. Emigrace a působení v Lešně - počátky nápravných projektů
8. Otázky revelací a eschatologie v Komenského díle
9. Vývoj a proměny Komenského díla a poslední historiografie a komeniologie, Komenského odkaz dnešku
10. Osvicenská vzdělanost, proměny školství v Evropě a habsburské monarchii v 18. století
11. Nové požadavky na vzdělanost v 19. století, hlavní teoretikové
12. 20. století - nové teorie vzdělávání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Van Doren, Charles. A History of Knowledge: Past, Present and Future. 1991.
-
Základní:
Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Základní:
Kumpera, Jan. Jan Amos Komenský : Poutník na rozhraní věků. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
-
Doporučená:
Willemsen, Annemarieke. Back to the schoolyard: the daily practice of medieval and renaissance education. Turnhout: Brepols, ?2008. 324 s. Studies in European Urban history (1100-1800); 15. ISBN 978-2-503-52599-0..
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. Breviář myšlenek Jana Amose Komenského. 1. vyd. Brno : Integrál Brno, 2008. ISBN 978-80-87176-01-6.
-
Doporučená:
Blekastat, Milada. Comenius [německy]. Oslo, Praha, 1969.
-
Doporučená:
Korthaase, Werner + kolektiv. Comenius und der Weltfriede [neměcky]. Berlín, 2005.
-
Doporučená:
Petráň, Josef, ed. a Svatoš, Michal, ed. Dějiny Univerzity Karlovy: 1348-1990. Vydání I. Praha: Karolinum, 1995-1998. 4 svazky. ISBN 80-7066-968-3..
-
Doporučená:
Carretero, Mario, ed., Asensio, Mikel, ed. a Rodríuez-Moneo, María, ed. History education and the construction of national identities. Charlotte, NC: Information Age Publications, [2012], ?2012. xvi, 359 stran. International review of history education. ISBN 978-1-61735-935-4..
-
Doporučená:
Komenský, J. A. Jak (se) učit : Vybrané myšlenky o vzdělání a výchově [uspořádal Jan Kumpera]. Praha, 2004. ISBN 80-204-1123-2.
-
Doporučená:
Karšai, František. Jan Amos Komenský a Slovensko. Bratislava, 1970.
-
Doporučená:
Zemek, Petr - Kumpera, Jan. Jednota bratrská : Odkaz české reformace evropské duchovní kultuře. Uherský Brod, 2007. ISBN 80-254-0498-6.
-
Doporučená:
Polišenský, Josef. Komenský. Muž labyrintů a naděje. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Čapková, Dagmar. Myšlenka lidské aktivity v Komenského pojetí dějin. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Midwinter, Eric C. Nineteenth century education. New York: Harper & Row, ?1970. vii, 115 s. Seminar studies in history..
-
Doporučená:
Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Brno, 2007. ISBN 978-80-239-8919-9.
-
Doporučená:
Floss, Pavel. Poselství J. A. Komenského v současné Evropě. Brno, 2005. ISBN 80-239-6048-2.
-
Doporučená:
JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-901737-0-5.
-
Doporučená:
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Vivat Comenius : Posel vzdělanosti, lidskosti a tolerance. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Komenský, J. A. Všěnáprava. Brno, 2008. ISBN 978-80-254-1145-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v českých a evropských dějinách raného novověku se zřetelem k historii reformace a náboženské problematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
historicky myslet, uplatňovat analytický a komparativní přístup k historickým skutečnostem, uvědoměle číst odborné texty. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dějin světové a evropské vzdělanosti, hlavních etap a významných osobností. Student vysvětlí základní charakteristiku české a evropského reformace a místo Komenského v jejím vývoji, analyzuje Komenského práce teologické, pansofické a pedagogické, na příkladech objasní zásady Komenského didaktiky a jejího propojení s všenápravným úsilím |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komparace a analýzy jednotlivých etap světové vzdělanosti, rozboru a pochopení stěžejních prací o dějinách vzdělanosti, pochopení a interpretace předních děl J. A. Komenského a jejich významu pro dnešek |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|