|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 9NOCD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
9NOCD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Německá otázka v českých dějinách
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit základní vývojové tendence a epochy pojetí soužití Čechů a Němců v českých zemích v české (československé) a německé historiografii. Markomani a Kvádové a jejich ?přežití? v pohraničních horách. Přemyslovská kolonizace a její interpretace v českých dějinách. Pražští ?ležáci? a první Lucemburkové. Die Hussiten vs. Němci papeženci. Svatá říše římská národa německého: kdy se z Habsburků stali Němci? Germanizátor Josef II. Herder, Schlegel a křisitelé národa. Prusko proti punktacím. Masarykova Česká otázka. Velká válka: politisch verdächtig. Rádlova válka Čechů s Němci. Sebeurčení československého národa. Sebeučení sudetské: Henlein. 1945 - 47: Kam s nimi. Hodní východní Němci. Ostpolitik a ČSSR. Sjednocení Němci: pohled z Čech. Evropské Německo a vice versa.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Představit základní vývojové tendence a epochy pojetí soužití Čechů a Němců v českých zemích v české (československé) a německé historiografii. Markomani a Kvádové a jejich "přežití" v pohraničních horách. Přemyslovská kolonizace a její interpretace v českých dějinách. Pražští "ležáci" a první Lucemburkové. Die Hussiten vs. Němci papeženci. Svatá říše římská národa německého: kdy se z Habsburků stali Němci? Germanizátor Josef II. Herder, Schlegel a křisitelé národa. Prusko proti punktacím. Masarykova Česká otázka. Velká válka: politisch verdächtig. Rádlova válka Čechů s Němci. Sebeurčení československého národa. Sebeučení sudetské: Henlein. 1945 - 47: Kam s nimi. Hodní východní Němci. Ostpolitik a ČSSR. Sjednocení Němci: pohled z Čech. Evropské Německo a vice versa.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Brügel, Johann Wolfgang. Češi a Němci 1918-1938. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1440-3.
-
Doporučená:
Prinz, F. Deutsche Geschichte im Osten Europas, Boehmen und Maehren. Berlin, 1993.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Die Erste Tschechoslowakische Republik - Nationalstaat oder Nationalitätenstaat?. Frankfurt am Main, 2004.
-
Doporučená:
Jaworski, Rudolf. Na stráži němectví nebo v postavení menšiny? : sudetoněmecký národnostní boj ve vztazích výmarské republiky a ČSR. Vyd. 1. Praha : Pražská edice, 2004. ISBN 80-86239-09-8.
-
Doporučená:
Seibt, F. Německo a Češi. Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Franzel, E. Sudetendeutsche Geschichte. Mannheim, 1990.
-
Doporučená:
Zimmermann, V. Sudetští Němci v nacistickém státě : Politika a nálada obyvatelstva v říšské župě Sudety(1938-1945). 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-055-9(Pro.
-
Doporučená:
Alter, P. The German Question and Europe. A History.. London, 2000.
-
Doporučená:
Rádl, E. Válka Čechů s Němci.. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Vytváření sudetoněmecké župy dle dokumentů a záznamů kanceláře vůdcova zástupce v období mezi Mnichovem a 15. březnem 1939. Historie okupovaného pohraničí 1938-1945. 5 ISSN 1. 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Celkem
|
48
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientace v českých, československých a středoevropských dějinách, orientace v české, československé a "sudetoněmecké" historiografii |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student popíše základní vývojové tendence soužití Čechů a Němců v českých zemích v české (československé) a německé historiografii. Postuhne problematiku soužití Čechů a Němců v českém státě od doby přemyslovské, přes Lucemburky, husitské války a nástup Habsburků. Porovná vývoj mnohonárodnostní monarchie a Svaté říše římské. Vymezí termín národní obrození vůči josefínské "germanizace". Objasní národnostní problematiku první republiky a situaci po nástupu Adolfa Hitelra v Německu. Objasní pojem práva na sebeurčení. zhodnotí průběh česko - německých vztahů za druhé světové války a po jejím ukončení. Zhodnotí vzájemný kulturní a vědecký přínos Čechů, Němců a Židů v rámci českého státu a střední Evropy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|