|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ŽSSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ŽSSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Život středověké společnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení se s každodenností středověké společnosti, a sice na příkladu panovnického, resp. papežského (biskupského) dvora, aristokratické a měšťanské rodiny, středověkého intelektuála a venkovana. Zvláštní pozornost bude věnována specifické úloze žen a dětí. Jednotlivá témata budou zasazena do evropského kontextu s přihlédnutím k českým a středoevropským reáliím. Stranou nezůstane ani problematika fungování židovské komunity, křesťanského nonkonformismu a koexistence různých církevně-politických ("konfesních") entit (čeští utrakvisté / katolíci / jednota bratrská apod.).
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce a jedné recenze na odbornou monografii zabývající se pojednávanými tématy. Referát. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1/ Evropa Západ křesťanstvo: středověk a jeho časoprostor
2/ Císař a král: panovník a jeho dvůr
3/ Papež a kardinálové: z Říma do Avignonu a zpět
4/ Aristokraté: rezidence a životní styl
5/ Fenomén rytířství: od krále Artuše ke křižákům
6/ Biskup, kněz, mnich: rozdílné církevní kariéry
7/ Světci a kacíři: mezi křesťanským heroismem a nonkonformismem
8/ Měšťané: život ve středověkém městě
9/ Intelektuálové: univerzita, literatura, politika
10/ Ve službě umění: malíř, sochař, stavitel
11/ Středověký cestovatel: kupec, poutník, diplomat
12/ Ženy a děti: neznámý svět
13/ Venkované: středověká majorita
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Základní:
Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
-
Základní:
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Čechy v době knížecí : 1034-1198. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-196-4.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr. Čtrnáct svatých Pomocníků. K pozdně středověké spiritualitě elit a jejich christocentrické dimenzi.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7308-529-2.
-
Doporučená:
Veselý ,Zdeněk. Dějiny českého státu v dokumentech. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-95-3.
-
Doporučená:
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Doporučená:
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
Doporučená:
Beneš, Zdeněk; Lexová, Naděžda. Dějiny středověku a prvního století raného novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0316-5.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Dějiny zemí Koruny české. I., Od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha ; Paseka, 2003. ISBN 80-7185-605-3.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr. Die bömischen Franziskaner im ausgehenden Mittlealter. Studie zur Kirchen und Kulturgeschichte Ostmitteleuropas. Stuttgart, 2011. ISBN 978-3-515-09674-4.
-
Doporučená:
Haywood, John; Barratt, Edward; Catchpole, Brian; Hall, Simon. Encyklopedie historie světa : atlas světových dějin. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-81-7.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Hroch, Miroslav. Evropa v období pozdního středověku : Určeno pro posl. fakulty filozof. a pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Doporučená:
PANDEL Hans-Jürgen. Historisches Erzählen. Narrativität im Geschichtssunterricht. Schwalbach, 2010. ISBN 978-3-89974532-0..
-
Doporučená:
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Jan Lucemburský a jeho doba. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr a kol. Kacířská univerzita. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-481-3.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Karel IV. : Život a dílo 1316-1378. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1979.
-
Doporučená:
Seibt, Ferdinand. Karel IV. Císař v Evropě. Praha:Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-265-0.
-
Doporučená:
Mezník, Jaroslav. Lucemburská Morava. Praha : Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-363-0.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Počátky Čech královských : 1198-1253 : proměna státu a společnosti. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-140-9.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Počátky Přemyslovců : vstup Čechů do dějin : 530-935. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-138-7.
-
Doporučená:
Bartlett, Robert,; Sommer, Petr,; Třeštík, Dušan,; Žemlička, Josef. Přemyslovci : budování českého státu. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 978-80-7106-352-0.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Přemyslovci. Jak žili, vládli, umírali. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-759-8.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Století posledních Přemyslovců : Český stát a společnost ve 13. století. 1. vyd. Praha : Panorama, 1986.
-
Doporučená:
Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Václav IV. (1361-1419) : K předpokladům husitské revoluce. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1986.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 5. díl. 1402 - 1437.. Praha- Litomyšl: Paseka, 2000. ISBN 80-7125-296-1.
-
Doporučená:
Bláhová, Marie - Frolík, Jan. Velké dějiny zemí Koruny české.1. díl do roku 1197. Praha -Litomyšl:Paseka, 1999. ISBN 80-7185-265-1.
-
Doporučená:
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Doporučená:
Pekař, Josef. Žižka a jeho doba. 3. vyd. (díl 1. a 2.), 2. vyd. (díl 3. a 4.), 1. vyd. v 1 sv. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0385-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat faktografickou znalost dějin středověku na úrovni bakalářského studia historie, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odbornou i populární literaturou, samostatně se v rámci tématu zmocňovat informací, orientovat se v základní chronologii středověku, kriticky pracovat s historickým pramenem. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
významných politických, kulturních, náboženských a společenských mezníků ve středověku ve významných evropských metropolích, dokáže pojmenovat a osvětlit příčiny tehdejších politických a sociálních krizí a jejich dopad na každodenní život ve městech i na venkově, a to u všech tehdejších společenských vrstev. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kompetence identifikovat a interpretovat základní reálie každodenního života ve středověku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|