|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ÚVOD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ÚVOD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia dějepisu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
69 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je "zasvětit" studenty do historického "řemesla", tj. zprostředkovat jim základní dovednosti související s historickým výzkumem a připravit je po praktické stránce k vlastní badatelské činnosti, konkrétně pak zejména k úspěšnému zvládnutí jejich budoucí bakalářské práce. Důraz je zaměřen zejména prakticky, proto také obsahuje několik exkurzí na odborná pracoviště.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury, samostudium textů, zápočtový test, zkouška, seminární práce
|
Obsah
|
1. Encyklopedie - jejich využití pro historickou práci, základní české a zahraniční encyklopedie. Zadání úkolu č. 1: srovnání vybraného hesla v sedmi encyklopediích, z nichž minimálně dvě budou zahraniční.
2. Práce s katalogem Knihovny ZČU a SVK Plzeň.
3. Bibliografie a její využití pro historickou práci, druhy bibliografií, základní české, regionální, příp. zahraniční bibliografie (především historické).
4. Exkurze do Západočeského muzea (knihovna, mapová sbírka, vybraná expozice).
5. Odborné a popularizační časopisy - struktura a význam časopisů, základní české historické časopisy, významné zahraniční historické časopisy. Zadání úkolu č. 2 - charakteristika vybraného časopisu.
6. Sestavování bibliografie, formální podoba bibliografických citací. Zadání úkolu č. 3: sestavení bibliografie k vylosovanému historickému tématu, minimálně deset položek, včetně alespoň dvou studií otištěných v časopisech či sbornících.
7. Archivní příručky. Praktické seznámení se s edicemi pramenů, hlavní ediční řady. Práce s místními kronikami, matrikami a ústním svědectvím.
8. Exkurze do Archivu města Plzně. Zadání úkolu č. 4: vyhledání odpovědi na danou otázku ve fondech archivu.
9. Využití internetu v historické práci I - hledání pracovišť a odborníků, rešerše v elektronických katalozích českých a zahraničních knihoven.
10. Využití internetu v historické práci II - elektronické edice pramenů, archivářské databáze, publikace výsledků historické práce na internetu. Zadání úkolu č. 5: vyhledání konkrétních údajů na internetu.
11. Základní syntézy k českým a světovým dějinám.
12. Využití a formální náležitosti poznámkového aparátu.
13. Zhodnocení vypracovaných úkolů a udělení zápočtů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hroch, Miroslav. Úvod do studia dějepisu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. a filosof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Vaculík, Jaroslav; Čapka, František. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2482-8.
-
Základní:
Bůžek, Václav a kol. Úvod do studia historie. České Budějovice, 1994. ISBN 80-7040-063-3.
-
Doporučená:
Bělohlávek, Miloslav. Archív města Plzně : průvodce po fondech a sbírkách. 1. vyd. Plzeň : Západočeské nakladatelství, 1987.
-
Doporučená:
Bibliografie českých zemí za rok 1993 - 2000. Praha : Historický ústav AV ČR, 2007.
-
Doporučená:
Řeháček Karel. Církevní depozita ve Státním oblastním archivu v Plzni a Církevní fond Biskupství plzeňské. In: Archivní časopis 66/2016, č. 1, s. 5-14.
-
Doporučená:
Citační norma ISO 690 a ISO 690i.
-
Doporučená:
Ohrmund, Andreas; Tiedemann, Paul. Internet für Historiker : eine praxisorientierte Einführung. Darmstadt : Primus Verlag, 1999. ISBN 3-89678-111-1.
-
Doporučená:
Řeháček Karel. Necírkevní depozita v archivech. In: Archivní časopis, 67/2017, č. 2, 208-201..
-
Doporučená:
Rameš, Václav. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů. 1. vyd. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-175-2.
-
Doporučená:
Bartoš, Josef; Chobot, Karel. Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc, 2000. ISBN 80-244-0142-8.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, Tomáš et al. Úvod do studia dějepisu. 1. díl [online]. [Brno]: [Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky], [2015]. 1 online zdroj [cit. 2018-02-14]. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/dvouvod1.zip..
-
Doporučená:
DVOŘÁK, Tomáš et al. Úvod do studia dějepisu. 2. díl [online]. [Brno]: [Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky], [2015]. 1 online zdroj [cit. 2018-02-14]. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/dvouvod2.zip..
-
Doporučená:
Řeháček, Karel. Velkostatky a patronátní právo v Československu. In: Archivy, člověk a krajina, Praha, 2016, s. 87-105.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost základních standardů platných pro středoškolský dějepis na úrovni maturity z dějepisu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odborným textem na úrovni maturitních požadavků, v českém a minimálně jednom světovém jazyce, vyhledávat v českých i zahraničních encyklopediích, bibliografických databázích a webových stránkách institucí. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systému archivní péče o prameny v České republice a významných světových státech, systému informační databází a knihovních katalogů relevantních pro historii, povědomí o předních historických periodikách českých i zahraničních, historické terminologie, metod historikovy práce, druzích a charakteru historických pramenů, systému práce předních institucí zabývajících se historickým výzkumem. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student samostatně vyhledá relevantní prameny a literaturu k jakémukoli historickému tématu, provede jejich základní historickou kritiku a alespoň teoreticky popíše jednotlivé faktory interpretace. Porovná hlavní odborné časopisy, používá adekvátní historickou terminologii. Aplikuje základní pravidla pro psaní odborného historického textu libovolného žánru, správně užívá bibliografické citace a poznámkový aparát, rozlišuje prameny a literaturu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|