|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / SEAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
SEAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Střední Evropa jako literární areál
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Střední Evropa jako literární areál pro nefilology
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/SEA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit posluchače nefilologických studijních programů s vybranými problémy na pomezí literární a kulturní historie, sociologie, politologie, psychologie aj., které se váží k areálu střední Evropy. Triáda literatura - teritorium - etnos je nahlížena z aspektu proměnlivosti literární a kulturní situace ve výrazně multilingvním, multikulturním a multietnickém prostředí, v němž se frekventované komparatistické pojmy jako centrum, periferie, region, regionalismus aj. pojí s řadou významových změn a rozporů. Studenti budou vedeni k tomu, aby porozuměli těmto pojmům a jejich nuancím. Předmět je vyučován v českém jazyce a uváděny německé příklady, pracuje se s německými texty.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce a její prezentace v semináři. Kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
Literární /kulturní společenství.
Centrum vs. periférie, multilingvismus, typy geneticko-kontaktových vztahů a typologických souvislostí.
Společenství literatur německého jazyka a německo/rakousko-slovanské vztahy.
Pražská německá literatura jako interkulturní společenství metropolitního typu.
Středoevropské slovanské literatury a jejich heterogenita z aspektu lingvistického, literárně a kulturně historického.
Regionální literatura/kultura a výrazné multikulturní regiony ve střední Evropě.
Některá specifika vztahu umělecké kultury, filosofie a politiky ve střední Evropě.
Sociolingvistická situace ve střední Evropě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lutz, Bernd. Metzler Autoren Lexikon : deutschsprachige Dichter und Schriftsteller vom Mittelalter bis zur Gegenwart. 2., überarbeitete und erw. Aufl. Stuttgart ; Metzler, 1994. ISBN 3-476-00912-2.
-
Základní:
Menclová, Věra; Svozil, Bohumil; Vaněk, Václav. Slovník českých spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-007-1.
-
Základní:
Štěpán, Ludvík. Slovník polských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-005-5.
-
Základní:
Mikula, Valér. Slovník slovenských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-57-5.
-
Doporučená:
Pospíšil, Ivo (ed.). Areál - sociální vědy - filologie. Brno, 2002. ISBN 80-210-2835-1.
-
Doporučená:
Bok, Václav a kol. Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
12
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat a stručně charakterizovat hlavní středoevropská kulturní a literární centra |
vyjmenovat hlavní osobnosti středoevropské kultury se zaměřením na písemnictví a stručně charakterizovat jejich přínos |
vysvětlit základní pojmy z oblasti středoevropské kultury |
popsat a charakterizovat hlavní milníky středoevropského kulturního (literárního) vývoje |
vymezit hlavní areály kulturních a jazykových kontaktů ve střední Evropě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
shrnout odborný text zabývající se problematikou středoevropské kultury, literatury či společnosti |
vést diskusi na společenská, kulturní a literární témata v kontextu střední Evropy |
diskutovat nad obrazem středoevropské kultury a literatury v současných médiích |
vyjádřit vlastní názor na literární text, umělecké dílo a podložit jej argumenty na základě odborných znalostí |
identifikovat a vlastními slovy vyjádřit hlavní myšlenku odborného, publicistického či uměleckého textu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat v souvislostech hlavní rysy proměn literární situace ve střední Evropě |
popsat v souvislosech hlavní rysy proměn kulturní situace ve střední Evropě |
vysvětlit hlavní termíny z oblasti literární vědy a kulturologie, které se vztahují k problematice středoevropského literárního - kulturního areálu |
charakterizovat slovansko-německé / rakouské vztahy v oblasti střední Evropy |
charakterizovat pražskou německou literaturu jako interkulturní společenství metropolitního typu |
popsat výrazné multikulturní regiony ve střední Evropě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v diskusi aplikovat osvojenou terminologii z oblasti literární vědy a kulturologie |
na příkladových textech identifikovat heterogenitu středoevropských slovanských a německy psaných literatur z aspektu lingvistického, literárně a kulturně historického |
analyzovat literární texty v kontextu sociolingvistické situace ve střední Evropě |
v textech identifikovat specifika vztahu umělecké kultury, filosofie a politiky ve střední Evropě |
při analýze textů identifikovat regionální specifika literatur/kultur |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|