|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / PALN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
PALN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Paleografie německých textů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAG/PALN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s metodami práce při dešifrování obtížného nebo dokonce téměř nečitelného písma s cílem porozumět rukopisným textům. Zprostředkovat pohled na vývoj písma ve střední Evropě s důrazem na německé rukopisné památky. Jako studijní materiál budou používány fotokopie autentických archivních dokumentů.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška kombinovaná (písemná a ústní)
Zkouška založena na aplikování praktických příkladů.
|
Obsah
|
Úvod do vývoje písma ve střední Evropě se zvláštním zřetelem k podobě rukopisů psaných německy. Práce s kopiemi archivních materiálů, jejich transliterace do soustavy dnes užívaného písma, dále přepis textů do současné němčiny a jejich následná reprodukce v němčině, případně v češtině.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bok, Václav. Slovník středověké němčiny pro historiky. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1995. ISBN 80-7040-132-X.
-
Doporučená:
Ebelová Ivana, Ohlídalová Anna. Klíč k novověké paleografii. Praha : ISV nakladatelství, 2004.
-
Doporučená:
CAPPELLI, Adriano. Lexicon Abbreviaturarum. Milano : Hoepli, 1993.
-
Doporučená:
LEXER, Matthias; PRETZEL, Ulrich. Mittelhochdeutsches Taschenwörterbuch. Hirzel, 1992.
-
Doporučená:
HLAVÁČEK, Ivan; KAŠPAR, Jaroslav; NOVÝ, Rostislav. Vademecum pomocných věd historických. Jinočany, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné podmiňující předměty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou mít možnost číst starší německé rukopisy. Poznají většinu odkazujících knih důležitých pro staré rukopisy, kde mohou najít důležité pomůcky a použít je v praxi. Studenti budou umět popsat a vysvětlit strukturu a specifické prvky rukopisů. Kurz bude veden v německém jazyce na úrovni B1 - B2 s překladem složitějších výrazů do češtiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|