|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / MS1R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
MS1R
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Morfosyntax ruštiny 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/MS1R
|
Vyloučené předměty
|
KSJ/G1R
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zdokonalování jazykových znalostí a dovedností zejména v oblasti gramatických struktur tak, aby je studenti dokázali bezproblémově používat v různých komunikativních situacích. Získají jak teoretické poznatky, tak i praktickou zběhlost v užití probíraných jevů. Pozornost se soustřeďuje na systém slovesných tvarů.
|
Požadavky na studenta
|
Podle rozhodnutí děkana je účast na výuce povinná. Během semestru je třeba ve 3., 6., 9. a 12. týdnu vypracovat krátké testy (z toho tři testy musí být splněny na 70%). Kurz je ukončen kombinovanou zkouškou.
|
Obsah
|
Gramatika a její úkoly. Základní pojmy morfologie. Morfemová struktura slova.
Slovní druhy v porovnání rusko-českém. Sloveso a jeho lexikálně gramatická charakteristika. Systém slovesných tvarů. Časování sloves v ruštině. První a druhé časování.
Gramatické kategorie osobních a neosobních slovesných tvarů. Kategorie osoby, čísla a rodu.
Kategorie slovesného vidu. Produktivní a neproduktivní typy tvoření vidových korelací.
Kategorie času. Tvoření minulého a budoucího času, funkce, transpozice.
Kategorie způsobu. Rozkazovací způsob, tvoření, funkce, transpozice.
Podmiňovací způsob, jeho tvoření, funkce, transpozice.
Kategorie slovesného rodu. Trpný rod v ruštině ve vztahu k vidu.
Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa.
Slovesné třídy v ruštině. Produktivní slovesné třídy.
Produktivní slovesné třídy.
Neproduktivní třídy, skupiny sloves a neproduktivní slovesa jedinečná.
Přechodníky a přídavná jména slovesná v ruštině - tvoření, užití a srovnání s češtinou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace (Google Meet, Zoom) a další nástroje (Google Classroom).
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Bohuslava Němcová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohuslava Němcová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Andrea Königsmarková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohuslava Němcová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
-
Základní:
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
Základní:
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
Základní:
Vavrečka, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
-
Základní:
BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
-
Základní:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Základní:
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
Doporučená:
GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
-
Doporučená:
Kopeckij, Leontij Vasiljevič. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů. Brno : Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny: Hláskosloví a tvarosloví.. Praha: SPN, 1976.
-
Doporučená:
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
-
Doporučená:
pod red, N. J. Švedovoj i V.V. Lopatina. Russkaja grammatika l, ll. Izd. ,,Russkij jazyk", Moskva, 1990.
-
Doporučená:
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v ruském jazykovém systému (zejm. v morfologii) na úrovni B1 dle SERR |
vyjmenovat a určit slovesné kategorie v češtině i v ruštině |
popsat základní rozdíly a shody v morfologii sloves v češtině a v ruštině |
orientovat se v české a ruské terminologii z oblasti morfologie s důrazem na morfologii sloves |
orientovat se v základních jazykovědných příručkách z oblasti morfologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR |
komunikovat v češtině nejlépe na úrovni rodilý mluvčí / středně pokročilý zahraniční uživatel (B2 a vyšší dle SERR) |
na příkladech identifikovat shody a rozdíly v morfologii sloves mezi češtinou a ruštinou |
produkovat korektní slovesné tvary v ruštině na základě zadání |
konfrontovat produkci vlastních projevů z hlediska morfologie se základními lexikografickými a dalšími jazykovědnými příručkami |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny |
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny |
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|